Prepar3D hyperthreading aan of uit?

Een actuele vraag die met enige regelmaat ook bij ons voorbij komt: Moet Hyperthreading nu aan of uit staan voor de beste resultaten in Prepar3D? Een lastige vraag waar zeker niet altijd een eenduidig antwoord op gegeven kan worden. Rob Ainscough, ook wel bekend als Prepar3D Beta tester, heeft er een interessante video over gemaakt. Deze video is al wat ouder maar zeker niet minder actueel. Zijn conclusie is dat je in de meeste gevallen de beste resultaten haalt door Hyperthreading uit te zetten.

 

Wat is Hyperthreading?

Hyper-Threading is een complexe techniek in een processor die ervoor kan zorgen dat de processor niet 1 maar 2 taken tegelijk kan uitvoeren. Nu zal je denken meer is toch altijd beter? In dit geval ligt dat iets anders. Hoewel Prepar3D in de afgelopen jaren zeer ver doorontwikkeld is ten opzichte van FSX maakt het in de basis nog gebruik van de ‘oude’ ESP engine van Microsoft. Deze engine kan niet 100% gebruik maken van de hedendaagse hardware mogelijkheden.

 

Hoe zet ik Hyperthreading aan of uit?

De Hyperthreading instelling is terug te vinden in de BIOS van je PC, kijk in de handleiding van je moederbord waar je deze instelling precies kunt vinden. Dit is namelijk per merk/type moederbord verschillend.

 

Conclusie?

In de meeste gevallen zal je betere resultaten behalen met Hyperthreading uit, het aantal FPS zal stijgen en het VAS (geheugen) verbruik zal verminderen. We zeggen hier speciaal in de meeste gevallen want dit geld niet voor alle systemen. Probeer het daarom zelf eens uit en kijk eens met welke instelling je de beste resultaten behaald.

3 Reacties

  1. Gerard Salden schreef:

    De conclusie is niet helemaal correct.
    Rob geeft aan dat voor 4 en 6 core processors de HT beter aan kan staan en dat voor 8 of meer core processors de HT beter uit kan staan…

  2. Hans Otto schreef:

    Heeft dat uitzetten ook gevolgen voor niet p3d of fsx programmas?

    • Webmaster schreef:

      Nee, voor zover getest hebben andere programma’s hier geen nadelige gevolgen van. Tenzij je zeer zware games speelt zal je het verschil buiten P3D/FSX echt niet merken.