Review: Aerosoft Bonaire X

Inleiding

Bonaire is, zoals voor de meeste onder ons  wel bekend, een eiland in het Caribische deel van Nederland. Het eiland vormt sinds 2010 een bestuurlijk openbaar lichaam en een bijzondere gemeente binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Bonaire is gelegen in het zuidelijke deel van de Caribische Zee, voor de kust van Venezuela, en behoort tot de ABC-eilanden van de Kleine Antillen met als hoofdstad Kralendijk.

Het eerste passagierstoestel lande in 1936 op Bonaire, dit toestel was een Orial van de KLM, West Indian Company. Na deze geslaagde vlucht werd er een officiële verbinding gestart tussen Curaçao en Bonaire.

Het eerste vliegveld van Bonaire was tijdens de tweede wereldoorlog te klein geworden voor de Amerikaanse troepen. Men nam het besluit om een nieuw vliegveld te realiseren waarvan de bouw werd gestart in december van het jaar 1943. Dit nieuwe vliegveld werd geopend in 1945 onder de naam Flamingo Airport. In 1970 is de terminal vervangen door een grotere variant waardoor er meer passagiers afgehandeld konden worden. Tegenwoordig bedienen KLM, Arkefly, United Airlines, Delta Airlines en Insel Air Flamingo International Airport.

Bonaire X in Prepar3D V3

Bon Bini na Bonaire X

Ofwel, welkom op Bonaire X. Deze scenery is een aantal weken geleden door Aerosoft uitgebracht en uiteraard zijn wij zeer benieuwd wat het resultaat is geworden na het zien van de vele previews. FsVisions nam de proef op de som en heeft deze scenery in de afgelopen periode uitgebreid getest voor deze review.

Het downloaden verloopt zoals altijd zeer soepel via de Aerosoft server. Ook de installatie behoeft geen extra uitleg, dit is allemaal zeer eenvoudig gemaakt. Aerosoft levert ook een mooie Configtool mee waardoor het moglijk is om diverse details op laag, hoog of ultra te zetten. Zo kan je dus op basis van jouw systeem de meest geschikte optie selecteren. Deze addon wordt geleverd met een uitgebreide handleiding en ruim 20 charts van Flamingo International Airport.

De Configtool voor het aanpassen van diverse details

Na de installatie starten we Prepar3D V3 op en voeren de ICAO code van Bonaire: TNCB in. Na het inladen van de scenery staan we op het platform van Flamingo International Airport. Via de handige avatar mode van Prepar3D V3 kunnen we rustig te voet de scenery verkennen wat we dan ook graag doen. Iets wat direct al opvalt zijn naast de bekende en haast oogverblindende roze verf de vele details die in deze scenery zijn verwerkt. Zo zijn er enorm veel details in en rondom het vliegveld terug te vinden. Denk hierbij aan bouwafval, containers, reclame borden, bagage karren maar ook het interieur van de vertrekhal ziet er prachtig uit. Volgens Aerosoft zijn er meer dan duizend foto’s gemaakt van de omgeving. Een ding is zeker, dit is in ieder geval goed terug te zien in de details die verwerkt zijn in de Bonaire X scenery.

De achterzijde van Flamingo International Airport

De kwaliteit van de textures is haarscherp, iets waar zeker extra aandacht aan is gegeven. Ook zijn de bekende zoutvelden en diverse resorts terug te vinden in deze scenery. De textures op de borden buiten het luchthaven terrein zijn niet al te scherp. Echter zijn deze vanaf het luchthaven terrein toch nagenoeg niet zichtbaar dus wat ons betreft is dit geen minpunt. Ook de nacht textures zijn prima, zowel de gebouwen als het platform zijn goed verlicht in het donker. De belichting is zeker realistisch te noemen als we dit vergelijken met het veld in real-life situaties.

De vertrekhal is tot in de detail nagemaakt

Waterlands Village

Performance

De grote vraag die altijd volgt bij scenery addons is: Hoe is de performance?
Wij kunnen je gerust stellen, de performance van deze scenery is prima in orde. De gehele scenery heeft op ons test systeem nauwelijks grote invloed op de FPS of het geheugengebruik binnen FSX of Prepar3D. Gezien het feit dat Bonaire nu eenmaal en klein eiland is met een kleine luchthaven zal dit ook meespelen in het geheel. Wij konden slechts enkele FPS verschil waarnemen tussen de default scenery en de Aerosoft Bonaire X scenery zowel bij dag als bij nacht. Of je nu een complex PMDG toestel vliegt of een default toestel, de performance in combinatie met deze scenery blijft in alle gevallen zeer stabiel.

Genoeg te zien op het luchthaven terrein

Conclusie

Eigenlijk staat al vast dat dit gewoon een prachtige scenery is voor een nette prijs, beter kunnen wij het niet omschrijven. Maar zijn er ook minpunten? Wel een klein minpuntje zijn we tegengekomen, al is het misschien een kwestie van persoonlijke smaak. De luchthaven en omgeving voelt vrij stil aan, er is geen enkele ground animatie te bekennen. Het had leuk geweest om wat meer beweging op en rondom het veld te zien, iets wat naar onze mening een scenery altijd gelijk een stuk levendiger en leuker maakt (denk hierbij b.v. aan AES LITE). Klein detail, maar voor de rest zeggen wij: twijfel niet maar koop deze tropische verassing vandaag nog en geniet van het zonnige Bonaire!

De luchthaven bij schemer met in de verte de zoutvelden

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz