Review: Aerosoft CRJ 700-900

De Aerosoft CRJ heeft een lange geschiedenis en is wellicht het langstlopende project ooit geweest. Gestart als project bij Digital Aviation (bekend van de Fokker destijds) en na het sluiten hiervan overgenomen door Aerosoft. In het begin was het een eenmansproject van Hans Hartmann, maar later zijn ook diverse Aerosoft ontwikkelaars aangeschoven om het project tot een goed einde te brengen. Omdat het project zo lang liep moest een hoop werk ook worden overgedaan. Denk bijvoorbeeld aan de virtual cockpit die qua texturing in 2011 wel voldeed, maar in 2017 er niet meer uitziet. En vlak voor het einde van het project werd ook nog eens Prepar3D v4 uitgebracht. Maar goed, de Aerosoft CRJ is uitgekomen en op het moment van schrijven alweer aanbeland bij versie 1.0.1.0.
Hoog tijd om de CRJ eens nader te bekijken!

 

De CRJ 700 en 900

De CRJ (Canadair Regional Jet) is een toestel ontwikkeld door het Canadese Bombardier. Ooit begonnen met de CRJ100 en CRJ 200, en later dus uitgebreid met de CRJ700, 900 en de langste versie; de CRJ 1000. De CRJ700, 900 en 1000 zijn alle drie gebaseerd op de CRJ200. De toestellen zijn bedoeld voor middellange afstand en moeten concurreren met de Embraer ERJ145, Fokker 100 en de BAe146 series. De CRJ700 kan max. 70 passagiers vervoeren en de CRJ900 90 passagiers.
De Aerosoft versie bevat zowel de CRJ700 en de CRJ900.

 

Aanschaf & Installatie

Allereerst dank aan Aerosoft voor het ter beschikking stellen van een review-exemplaar van dit toestel. Het toestel is verkrijgbaar voor FSX, FSX Steam Edition en Prepar3D. Ook hier geldt weer het principe dat Aerosoft hanteert ‘eenmalig betalen voor dezelfde bestanden’. Bij aanschaf kun je het toestel dus in meerdere sims installeren. Handig als je nu nog op een FSX platform zit maar stiekem toch over wilt gaan stappen naar Prepar3D. De download versie kost €50,79. Na betaling ontvang je een downloadlink met de bijbehorende activatie key. Het downloadbestand is ongeveer 1GB groot en wordt snel gedownload via de Aerosoft servers. Na het downloaden starten we het installatiebestand op waarna de procedure verder doorlopen wordt. Zoals we gewend zijn van Aerosoft is dit zeer eenvoudig.

Als dit proces afgerond is beschik je over het basis pakket van de CRJ700-900 inclusief een aantal liveries:

CRJ 700 models:

  1. Lufthansa Regional D-ACSB
  2. American Eagle N508AE
  3. HOP! Air France F-GRZH
  4. Lufthansa Regional Star Alliance D-ACPT
  5. United Express N770SK
  6. Alaska Airlines N215AG
  7. American Eagle N508AE OC
  8. Brit Air F-GRZG
  9. Conviasa YV2088
  10. Delta Airways N367CA
  11. Horizon Air N613QX
  12. SA Express ZS-NLT
  13. Styrian Spirit OE-LSF

CRJ 900 models:

  1. Lufthansa Regional D-ACNN
  2. Lufthansa Regional D-ACKI
  3. US Airways Express N247LR
  4. Air Nostrum EC-JYA
  5. Delta Airways N806SK
  6. Adria Airways S5-AAK
  7. Air Canada Express C-GOJZ
  8. Air Nostrum EC-JZS
  9. Air One EI-DOT
  10. AtlasGlobal TC-ETC
  11. Binter Canarias EC-MEN
  12. PLUNA CX-CRA
  13. SAS Scandinavian Airlines OY-KFI

Aanvullende liveries zijn gratis te downloaden via het Aerosoft forum.

 

Documentatie

De CRJ wordt geleverd met 56MB aan documentatie, waaronder een tutorial en allerlei referentie documenten. Je kunt de handleidingen downloaden van de productpagina, deze zijn voor iedereen beschikbaar. Erg handig als je dit toestel overweegt, maar toch een betere indruk wilt krijgen van alle mogelijkheden. De CRJ is een complex toestel, en qua logica totaal anders dan bijvoorbeeld Boeing en Airbus. De tutorial vlucht is daarom zeker aan te raden om bekend te raken met de werking van het toestel. Tijdens deze tutorial vlieg je van Los Angeles (KLAX) naar Monterey (KMRY).

 

De Walk-Around

Zodra de sim gestart is zie je direct alle meegeleverde liveries. Hierbij dus ook de keuze uit de CRJ700 of de langere CRJ900. Na het opzetten van de vlucht kan de walk-around beginnen.

De Aerosoft CRJ is zeer gedetailleerd vorm gegeven. Voor de texturing wordt gebruik gemaakt van 10 verschillende bitmaps van 2048×2048. Dit geeft een hoop details, zo zijn ook de kleine waarschuwingsteksten prima te lezen. Ook aan andere details is gedacht, zoals de APU valve die opent als je de APU start. Bij het openen van de deur heb je de mogelijkheid om de trapleuning wel of niet uit te schuiven, zodat het toestel ook aan een gate kan staan.

Kortom, het toestel ziet er zeer realistisch uit, en met alle opties die Prepar3D in versie 4 biedt wordt het alleen maar echter. Hieronder een korte impressie met een aantal screenshots genomen op het vliegveld Charlotte-Douglas (van FSDreamTeam).

 

De virtuele cockpit

De CRJ wordt alleen geleverd met een virtuele cockpit. Anno 2017 is dit totaal geen verrassing meer, maar toch goed om het even te melden voor de cockpit builders onder ons. Wel is het mogelijk om de diverse schermen als 2D pop-up te tonen. Erg handig! De CRJ heeft een ontzettend krappe cockpit en dat gevoel krijg je ook echt in de sim. Zo zitten er schuin achter de yoke ook nog een aantal knoppen die standaard lastig te benaderen zijn. Aerosoft heeft dit opgelost door er een optie in te stoppen om de yoke te verbergen. Een slimme toevoeging.

Er zijn verder veel verschillende views, waardoor je ook als First Officer kan plaatsnemen in het toestel. Deze grote hoeveelheid views zorgen er wel voor dat het soms wat lastig is om de juiste view te pakken te krijgen. Ook het registratienummer van het toestel wordt keurig getoond in de cockpit zelf. Verder werken alle schakelaars en is de HUD een standaardonderdeel in de cockpit.

De verlichting is geheel naar wens in te stellen. Van de felheid van de schermen, tot de verlichting bij de voeten. Dit geeft ook in de avond de nodige sfeer en je kunt de verlichting zo instellen zoals je het zelf prettig vindt. Hieronder een een aantal beelden van de virtuele cockpit.

 

De Flight Systems en het Flight Model uitgelicht

Er is veel aandacht besteed aan de systemen en het flight model. Het toestel vliegt echt anders dan één van de grotere toestellen als de Airbus of Boeing. Zeker als je deze toestellen gewend hebt heb je even de tijd nodig om je de CRJ eigen te maken. Aan de ontwikkeling hebben ook CRJ piloten meegeholpen. Als simmer is het lastig om te bepalen in hoeverre de CRJ nu echt waarheidsgetrouw is, maar eenmaal bezig heb je het gevoel dat het overeenkomt met een kleine jet.

Verder is ook TCAS ingebouwd, zodat je ook andere toestellen op je display zult zien (werkt ook met AI verkeer). Er is een terrein radar, enorm handig voor approaches op vliegvelden als Innsbruck en ook aan de weerradar is gedacht.

Ook levert Aerosoft standaard RAAS mee voor de CRJ. RAAS (Runway Awareness and Advisory System) laat door middel van een computerstem horen dat je een startbaan nadert en als je er op staat hoeveel meter/feet nog tot het einde hiervan. Het gaat hier om een gelockte versie die alleen werkt met de CRJ. RAAS is normaal gesproken een apart product van FS2Crew.

Tot slot kun je via de FMC of DAVE (hieronder verder besproken) de staat van het toestel aangeven, bijvoorbeeld cold & dark. De FMC spreekt grotendeels voor zich en ook hier een handige toevoeging is om waardes van fuel en payload vanuit de CRJ Manager via DAVE direct in de FMC te zetten. De FMC kan ook in keyboard modus gezet worden, zodat je de waypoints gewoon met het toetsenbord kan invoeren in plaats van met de muiscursor.

Eén van de zaken die nog wel opviel in de geteste versie v1.0.1.0 is dat de CRJ af en toe het vluchtplan niet wilde volgen maar er een aantal NM naast bleef. Dit werd dan later wel weer gecorrigeerd, maar blijkbaar is hier nog wat tuning nodig.

 

DAVE

Een andere ontzettend handige feature in de CRJ is DAVE. DAVE is de tablet computer in de CRJ en wordt gebruikt om allerlei zaken te regelen die je in de sim kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan de weel chocks neerzetten, het openen van de deuren en het aankoppelen van de ground power. Ook de checklists kunnen via DAVE worden afgewerkt. Hieronder een screenshot van het hoofdmenu met daarin alle opties:

Verder is er een standaard integratie met Ground Services X (GSX) van FSDreamTeam en worden er standaard verschillende configuraties aangeboden (denk hierbij aan vracht/bagage alleen voorin of via beide vrachtruimtes).

 

Kwaliteit van de geluiden

De geluiden van de Aerosoft CRJ zijn tot stand gekomen door samenwerking met Turbine Sound Studios (TSS), zeer ervaren in het maken van complete sound sets. De geluiden klinken levendig, van het opstarten van de externe ground power tot aan het starten van de motoren. Her en der miste af en toe wel een ‘klik’ geluidje waar je dat zou verwachten, bijvoorbeeld bij een schakelaar. Dit zou nog wel een goede toevoeging zijn aan de beleving. Verder maakt de CRJ700 en -900 gebruik van hetzelfde type moter, dus qua geluid zit hier geen verschil in.

 

CRJ Manager

De CRJ komt ook met een ‘CRJ Manager’. In de CRJ Manager kun je zelf de payload bepalen. Hierbij kun je zelfs onderscheid maken tussen mannen, vrouwen en kinderen. In het verleden zijn er daadwerkelijk ongelukken gebeurd omdat er met een gemiddeld passagiersgewicht werd gerekend. Gelukkig is dat vandaag de dag anders en kun je ook de CRJ naar wens indelen of kiezen voor één van de snelkeuzes.

De hoeveelheid benodigde brandstof wordt bepaald aan de hand van o.a. de af te leggen afstand (in NM), reserve brandstof en taxi brandstof. In de Aerosoft Airbus zat een handige optie om je thuisvliegveld en bestemming in te geven, en dan berekende de manager zelf de hoeveelheid brandstof inclusief variabelen. Deze optie is hier weggelaten. Voor de beginner wellicht iets lastiger.

Verder is er nog een opties tabblad, waarin je de look & feel nog enigszins kunt aanpassen. Denk hierbij aan de kleuren van de artificial horizon, MFD opties, en het volume van de diverse geluiden.

 

Performance

De CRJ is getest in Prepar3D v4. Dit betekent dat je je in ieder geval geen zorgen hoeft te maken om OOM (Out of memory) meldingen. Dit komt omdat Prepar3D v4 een 64 bits applicatie is, welke al het geheugen kan aanspreken in plaats van het 32 bits gelimiteerde FSX, FSX:SE en Prepar3D3 en lager. Deze applicaties kunnen slechts 4GB maximaal aanspreken voordat de sim crasht.

Qua performance is er niets aan te merken op de CRJ. Op een testvlucht van Charlotte-Douglas naar Houston (beiden FSDreamTeam) met 100% AI en in combinatie met het weer van Active Sky en bewolking van Active Sky Cloud Art kwamen de FPS niet onder de 20 terecht. In de meeste gevallen zaten de FPS rond en boven de 30. Ook 20 FPS voelt in Prepar3D wat soepeler aan dan 20 FPS in FSX, omdat de sim over het algemeen minder stutters produceert. Al met al een prima performance. Kun je de Aerosoft Airbus en PMDG 737 prima draaien? Dan is de CRJ ook geen enkel probleem.

 

 

Conclusie

Het eindoordeel. De Aerosoft CRJ is een product dat zeer lang in ontwikkeling is geweest en ook een aantal tegenslagen heeft gekend. Desalniettemin is er toch een prachtig toestel neergezet wat in 2017 prima mee kan! Het is een toestel met een steile leercurve, zeker als je een Boeing of Airbus gewend bent. Gelukkig levert Aerosoft genoeg documentatie mee om je het toestel eigen te maken. Met de CRJ manager kun je prima je payload en fuel beheren en DAVE werkt ontzettend handig!

Uiteraard zijn er ook een aantal minpuntjes te noemen. Standaard zijn er nogal veel verschillende cockpit views beschikbaar. Hierdoor kan het even duren voordat je de juiste plek gevonden hebt. Ook zijn er bijvoorbeeld geen passagiers views aanwezig. Omdat dit een toestel is waarmee vooral wat kortere vluchten worden gedaan is dit iets minder belangrijk (als het goed is heb je wat minder tijd om naar buiten te kijken :)). Daarnaast zijn er nog een aantal kleine bugs aanwezig. Bijvoorbeeld het verbergen van de yoke lukte niet direct en er zijn nog wat issues met navigeren.

Gelukkig heeft Aerosoft een toegankelijk forum en worden er met regelmaat hotfixes aangeboden. Voor de simmer die graag wat korte vluchtjes doet is dit toestel echt een aanrader!

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GTX 1080ti 11GB
Windows 10 Home – 64 bit
Simulator: Prepar3D V4.0 hotfix 1

 

Aerosoft CRJ 700/900 X

Vanaf €49,99
Aerosoft CRJ 700/900 X
8

FsVisions Score

8/10

Positief

  • Zeer gedetailleerd
  • Uitgebreide features
  • Textures en liveries
  • Performance

Negatief

  • Veel verschillende cockpitviews wat verwarrend
  • Nog een aantal kleine bugs

4 Reacties

  1. Jan de With schreef:

    Ook dit is weer een prachtige review. Toestel zelf trekt mij wat minder aan maar het blijft echt heerlijk om dit soort artikelen hier te lezen in eigen taal (Engels is nooit mijn sterkste kant geweest). Bedankt!

    (5)
  2. Matthias schreef:

    Inderdaad, Een prachtige review! Dank

    (2)
  3. harry schreef:

    Bedankt voor deze review. Ik heb hem ook, echter vlieg ik er nu niet mee tot het probleem met het volgen van het vluchtplan correct is.

    (2)
  4. Marc Marc schreef:

    Bedankt voor de review en voor het harde werk dat hierin gestopt is. Op basis hiervan ga ik hem wel aanschaffen denk ik.

    (1)