Review: Fs2Crew PMDG NGX Reboot

Fs2Crew PMDG NGX Reboot – Inleiding

Iedereen heeft vast wel eens van Fs2Crew gehoord, maar wat doet het precies? Fs2Crew maakt je vlucht levendig met een professionele crew bestaande uit een First Officer en Cabine bemanning. Eigenlijk krijg je er met Fs2Crew een paar handen, ogen en oren bij die je helpen om jouw vlucht op een realistische manier tot een succes te maken. Fs2Crew heeft in het verleden addons uitgebracht voor o.a. de Aerosoft Airbus X, PMDG737 NGX, PMDG 777 en de Majestic Dash 8. Als we nog verder terugkijken ook zelf nog voor de eerste PMDG serie en de bekende Level-D boeing 767.

In deze review kijken we naar de nieuwe Fs2Crew Reboot versie voor de PMDG NGX. Een volledig vernieuwde versie van de alweer 3 jaar oude Fs2Crew PMDG NGX variant. In deze review zullen we deze addon dan ook als een nieuw product behandelen en niet als een upgrade van de “oude” versie. Er zijn te veel vernieuwingen doorgevoerd om dit als een upgrade te zien, het hele product is vanaf de basis opnieuw ontwikkeld. Hieronder volgt een korte trailer voor een eerste indruk van het product:

 

Installatie

De aanschaf en installatie van dit product verloopt op een eenvoudige manier. Na aanschaf ontvang je het product via je account waarna deze direct te downloaden is. Na het downloaden van zo’n 190 MB openen we het installatie bestand en starten we de installatie van Fs2Crew PMDG 737 NGX Reboot. Fs2Crew heeft deze addon beschikbaar gesteld voor FSX, FSX Steam Edition, Prepar3D V2.5 en Prepar3D V3.x. via een keuze menu selecteren we onze simulator, in dit geval Prepar3D V3.1 waarna de installatie verder afgerond wordt. Ons review product is de Captain’s Set welke ook wordt geleverd met de RAAS Professional Versie. Je hebt na installatie standaard de keuze uit button-control en de voice-control variant.

Na installatie is het belangrijk om Fs2Crew te activeren en deze vervolgens een aantal snel-toetsen mee te geven, om zo met een druk op de knop het menu te kunnen openen of een commando te kunnen geven. Dit kan heel eenvoudig via het controls menu van FSX of P3D. In de handleiding staat duidelijk omschreven welke controls je hiervoor kunt gebruiken. Overigens is het Fs2Crew menu ook altijd te bereiken via ‘views’ en vervolgens ‘instrument panel’ om daarna Fs2Crew te selecteren.

 

Meegeleverde handleidingen

Niet geheel onbelangrijk bij een addon als deze is de bijbehorende handleiding. Fs2Crew heeft NGX Reboot voorzien van een duidelijke operations manual. Daarnaast worden er voor de verschillende Standard Operating Procedures tutorials meegeleverd om zo stap voor stap de werking van Fs2Crew onder de knie te krijgen. Het is raadzaam om vooraf de handleiding goed door te lezen. Tijd om Prepar3D op te starten en het product eens van dichtbij te bekijken.

 

De Interface van Fs2Crew PMDG 737 NGX Reboot

Reboot heeft een volledig nieuwe interface in vergelijking tot de vorige versie van Fs2Crew voor de NGX. Alles toont een stuk duidelijker en is makkelijk te benaderen. Veel settings zijn mooi weggewerkt in het Config menu waardoor er dus een stuk minder knoppen nodig zijn. In de interface zijn veel opties verwerkt, zoals de buttons voor ground contact, het aanroepen van de steward/stewardess of het maken van een persoonlijke mededeling. Alles is logisch te herleiden naar de bijbehorende buttons.

Een belangrijk onderdeel van Fs2Crew 737 NGX Reboot is de configuratie. Via het configuratie menu zijn er zeer veel opties in te stellen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld, welke call-outs dient de first officer te geven, welk accent wil je dat de crew heeft (EU, UK, US of AU), is het de eerste vlucht van de dag, enz. enz. Ook kan je via het configuratie menu drie verschillende Standard Operating Procedures selecteren ofwel de zogenaamde SOP’s. Je kunt dus de procedure selecteren die voor jouw airline van toepassing is. Al met al zeer veel mogelijkheden die direct te benaderen zijn via het configuratie scherm.

Veel mogelijkheden via het configuratie menu

 

Onze testvlucht

Na de configuratie is het tijd om aan boord te gaan van de PMDG 737-800 die op ons staan te wachten in cold & dark modus. Na het opstarten van de APU en alle systemen is het tijd voor de pre-flight checklist. We geven het commando en vervolgens begint onze virtuele first officer met het doornemen van de checklist waarbij we de captian-items zelf moeten beantwoorden via ons headset of door middel van een hot-key. Alles loopt zeer realistisch volgens de werkelijke checklist procedures en komen zover wij kunnen beoordelen 1 op 1 overeen met de werkelijkheid. De first officer zet zelf alle switches goed voor de engine start procedure waarna we klaar zijn om de motoren op te starten.

De before taxi procedure wordt gestart

Inmiddels taxiën we naar de active runway en terwijl we het teken ‘cabin ready’ krijgen draaien we de baan op. We geven de de first officer het teken ‘set take off thrust’ en de throttles gaan naar voren. Naast ons klinkt het ‘V1’ en vervolgens ‘Rotate’ waarna we het luchtruim kiezen. Opnieuw worden alle procedures nauwkeurig gevolgd en voert de first officer diverse handelingen deels zelf uit zoals het bedienen van de verlichting, de landing gear lever, FMC en de autopilot. Overigens kan je via het settings menu instellen wat de first officer wel of niet mag uitvoeren, je kan zijn werkzaamheden ook deels beperken.

Na de start volgt de after take off checklist

Na de start volgt de ‘after take-off’ procedure, de first officer zet wat switches goed en pakt vervolgens de checklist erbij om deze samen met ons weer stap voor stap door te nemen. Als er iets volgens hem niet goed ingesteld is zal hij dit ook aangeven. Op 10.000 ft schakelt de first officer de landing lights uit en controleert de laatste gegevens. Als we uiteindelijk op ons cruise niveau zijn aangekomen worden de laatste checks keurig doorgenomen en krijgen jij en je first officer weer wat rust. Tot het moment dat de daling wordt ingezet kunnen we natuurlijk gebruik maken van de cabin services. We bestellen een virtueel hapje en een drankje om vervolgens de approach briefing voor te bereiden via het configuratie menu van Fs2Crew.

Voor het TOD punt (Top Of Decent) start je de approach briefing, waarna alle procedures en checklist weer worden gevolgd tot aan de landing. Na de landing vraag je de first officer om een Clean-Up, de flaps gaan op, landing lights gaan uit en alle switches worden teruggezet in de taxi modus. Bij de gate aangekomen worden de motoren uitgezet, vragen we om de GPU via de ground crew, starten we de shut-down checklist. Daarmee komen we aan het einde van onze eerste testvlucht. Uiteraard zijn hierna nog meerdere vluchten uitgevoerd om een goed beeld te krijgen van deze addon.

Commando’s geef je eenvoudig via buttons of via je headset

 

Social media in de cockpit?

Staat dat er goed? jazeker, Fs2Crew heeft namelijk een unieke feature ingebouwd die het mogelijk maakt om vanuit jouw naam automatisch een bericht te plaatsen op Facebook of Twitter. Zo kunnen al je vrienden direct zien hoe je vlucht verloopt en krijgen ze een melding zodra je geland bent op je bestemming. Een leuke toevoeging maar echt heel veel meerwaarde zal het niet geven, zelf hebben wij dan ook deze opties uitgeschakeld. Daarnaast is het mogelijk om alle vluchten die gebruik maken van FS2Crew te volgen via de geïntegreerde Google maps kaart.

De ‘live-map’ laat alle vluchten zien die op dat moment gebruik maken van Fs2Crew

 

Conclusie

Na afronding van diverse testvluchten kunnen we maar 1 ding concluderen, deze addon is echt een must have als je eigenaar bent van de PMDG 737 NGX. De procedures zijn zo realistisch dat je het gevoel hebt dat er echt een First Officer naast je zit. Het werkt zo verslavend dat je na afloop van je vlucht direct de volgende vlucht alweer zou willen starten. Geluiden van het boarden tot het contact met de bemanning zijn zeer goed en helder opgenomen en zijn daarnaast 1 op 1 te vergelijken met real-life situaties. Een enkele keer werd onze uitspraak niet direct herkend bij gebruik van voice-control, na een tweede poging ging het meestal wel goed.

Is deze addon realistisch? Een volmondig ja is daarop ons antwoord, in real-life zit je ook niet alleen in de cockpit en wordt je ook bij diverse taken en procedures ondersteund door de first-officer. De vele opties en instellingen maken dit product tot een topper in zijn klasse en van grote toegevoegde waarde voor alle PMDG NGX eigenaren. Vandaar ook onze score van maar liefst een 9.5 en geloof ons, dit cijfer maakt Fs2Crew NGX Reboot zeker waar!

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
12 GB DDR3 Geheugen
Nvidia GeForce GTX 760
Windows 10 Professional – 64 bit
Simulator: Prepar3D V3.1

Fs2Crew PMDG NGX Reboot

€ 34.95
Fs2Crew PMDG NGX Reboot
95

FsVisions score

10/10

    Positief

    • Realistische procedures
    • Hulp van je First Officer en Cabin Crew
    • Duidelijke interface
    • Nagenoeg geen invloed op je FPS
    • Veel opties en mogelijkheden

    Negatief

    • Een enkele keer werd onze uitspraak niet herkend bij gebruik van voice-control

    1 Reactie

    1. Co van den Brink schreef:

      Geachte meneer, mevrouw,

      Ook ik heb dit prachige programma aangeschaft. Gekregen als verjaardag kadoo van mijn dochter. Echter bij de beschrijving van het programma staat er geen vermelding dat je window besturing wel Engelstalig moet zijn. Nu kan ik voice commando,s niet gebruiken omdat ik speech recognizing niet kan gebruiken. Ik heb geprobeerd om een Engelse taal in te voeren met het programma “Vistallizator” in mijn window home 7 premium 64 bit. Programma. Helaas lukt mij dit niet. Als window herstart, blijft mijn scherm zwart. U begrijpt dat ik enigszins teleur gesteld ben. Misschien dat u een oplossing weet? Dan zou ik mij zeer aanbevolen voelen als u mij daar mee kan helpen.

      Met vriendelijke groet,

      Co van den Brink

      (0)

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *