Review: Majestic Dash 8 Q400 Pro

Wij als flightsimmers zijn nu eenmaal veel eisende mensen. Addons moeten steeds beter en complexer zijn en dienen daarnaast het liefst een 1 op 1 kopie te zijn van de werkelijkheid. Gelukkig geven steeds meer ontwikkelaars hier gehoor aan. Zo ook Majestic Software die afgelopen november de Dash 8 Q400 op de markt bracht. De Pilot versie was reeds beschikbaar en met de Pro versie geeft men een geheel nieuwe dimensie aan de Dash 8 Q400 simulatie binnen FSX en P3D.

Een review van dit unieke toestel kon natuurlijk niet achterblijven. Van Majestic Software ontvingen wij een review exemplaar, zodat wij dit toestel, de Pro variant, eens uitgebreid aan diverse tests konden onderwerpen. Iets wat FsVisions natuurlijk met veel plezier wil uitvoeren.

 

Geschiedenis

We willen hier geen hele geschiedenis les gaan geven maar een kort stukje over de historie van dit toestel kan geen kwaad. Bombardier nam in 1992 De Havilland Canada over van Boeing. De Havilland Canada was op dat moment al druk bezig met de verdere ontwikkeling van verlenging van de Dash 8. Als laatste en tegelijkertijd ook grootste toestel uit de serie rolde de Bombardier Dash 8 Q400 in november 1997 uit de productie. De eerste opleveringen van dit nieuwe toestel vonden plaats in 1999. De Q400 is ontworpen met nieuwe en krachtigere PW150A motoren, aangepaste vleugels en daarnaast een verlengde romp van 6,38 meter langer in vergelijking met de Q300. De Q400 is in de markt gezet om te concurreren op de korte afstanden dankzij de gunstige economische eigenschappen. Genoeg geschiedenis, laten we dit toestel eens van dichtbij gaan bekijken.

 

Installatie procedure

Het installeren gaat vrij eenvoudig. Na aanschaf ontvang je de download link waarmee je het installatie pakket van ongeveer 509MB binnen haalt. Vervolgens downloaden we nog de Patch waarna we klaar zijn voor de installatie. Dit proces verloopt soepel waarna je direct ook de activatie procedure doorloopt. Kleine opmerking hierbij is dat de Patch handmatig geïnstalleerd dient te worden door het slepen van de nieuwe bestanden naar de Dash 8 folder. Nadat de gehele installatie succesvol is afgerond en de Patch is geïnstalleerd, wordt het tijd om de simulator op te starten. In ons geval is dit Prepar3D V3.2. Uiteraard is dit toestel ook geschikt voor FSX en FSX Steam Edition.

 

Laten we beginnen met de Walk-Arround

Via het menu selecteren we het toestel, daarbij valt het op dat we de keuze hebben uit maar liefst 20 liveries. Vervolgens wordt het toestel ingeladen en gaan we het exterieur eens van dichtbij bekijken middels de walk-arround. Wat direct opvalt zodra we met onze avatar uit het toestel stappen is dat we het hier niet zomaar over een addon hebben. Dit is een addon waar zeer veel tijd een aandacht in is gestoken. Dat uit zich niet alleen in de vele details maar ook in de visuele effecten. Bij een stevig briesje zie je bijvoorbeeld de propellers langzaam meebewegen op de wind zoals je dat in het echt ook vaak ziet.

Aandacht voor detail is er zeker. Dit zien we ook als we wat dichter bij het toestel komen en het landingsgestel van dichtbij bekijken. Van remleidingen tot de bouten, alles is tot in detail nagemaakt. De kwaliteit van de liveries ziet er op afstand goed uit, maar zodra we dichterbij komen valt op dat de kwaliteit toch wel enigszins tegenvalt. Dit zal uiteraard te goede komen aan de performance maar het doet wel wat afbreuk aan het geheel. Als we het toestel verder vergelijken met afbeeldingen van een echt toestel kunnen we niet anders dan de conclusie trekken dat Majestic echt alle details zover als mogelijk is verwerkt heeft in dit model. Dit is ook goed terug te zien in de onderstaande screenshots. We ronden de walk-arround af en keren terug naar de cockpit om deze aan een check te onderwerpen.

 

De virtuele cockpit

Zodra we in de virtuele cockpit zijn aangekomen merken we dat dit toestel zich werkelijk weet te onderscheiden. Echt elke schakelaar of button tot de HUD en de circuit breakers aan toe zijn te bedienen. Alle textures in de virtuele cockpit zijn van zeer hoge kwaliteit zijn. Sommige onderdelen hebben een wat gebruikte look meegekregen zodat je het idee krijgt dat er al vaker met dit toestel gevlogen is. De displays zijn zeer duidelijk en vanaf iedere zitpositie in de cockpit prima af te lezen. De performance van deze displays zijn overigens te configureren zodat je ook zonder high-end PC prima resultaten kan behalen.

Kort samengevat is dit gewoon een zeer realistische cockpit die prima vergeleken kan worden met PMDG kwaliteit. Nee, het is geen Boeing of Airbus dus de meeste onder ons zullen in het begin wat moeite hebben met de cockpit procedures maar zodra je de basis onder controle hebt gaat er een turbo-prop wereld voor je open!

 

System check!

Het wordt tijd om de systemen op te starten en te beginnen aan onze eerste test vlucht. Een spannend moment want hoewel wij de handleiding uitgebreid doorgenomen hebben is dit de eerste keer dat we daadwerkelijk de lucht in gaan met de Q400. Daarom nemen we goed de tijd om alle checks uit te voeren. Dat blijkt zeker nodig te zijn want al snel zie je een aantal belangrijke zaken over het hoofd zoals de activatie van het Anti-Skid systeem. Nog een voorbeeld: tijdens de vluchtvoorbereidingen beslaan de ramen van de cockpit. Om dit te voorkomen moet de ventilatie voor de ramen open gezet worden. Zeer realistisch maar wel iets om goed rekening mee te houden, een vlucht in de Q400 vraag om een gedegen voorbereiding.

 

De eerste vlucht in de Dash 8 Q400 Pro

Nadat de preflight checks zijn afgerond wordt het tijd om de turboprops tot leven te laten komen. Langzaam en gecontroleerd komen de propellers in beweging. Het duurt even en dan klinkt daar het kenmerkende geluid van de Dash 8 Q400. Om het geluid te beoordelen hebben we een aantal video’s bekeken van real-life situaties. We kunnen niets anders concluderen dat de geluiden die Majestic Software gebruikt heeft nagenoeg 1 op 1 overeenkomen met de werkelijkheid. Na de start draaien de motoren op gemiddeld 220 RPM. Het is mogelijk om een push-back te starten via de FMC, uiteraard kan je hier ook de GSX addon voor gebruiken. Voor zover wij konden testen werkt dit zonder problemen. We schuiven de handles naar voren en de motoren spoelen op naar de taxi stand van 660 RPM.

Een kleine opmerking is hier op zijn plaats, de Rudder Axis werkt slechts beperkt voor het neuswiel. Bij gebruik van de Rudder Axis heeft het neuswiel een bereik van 8 graden. Bochten maken met je pedalen is dus bijna onmogelijk. Deze functie dient meer om licht te corrigeren. Maak je echter gebruik van de zogenaamde Tiller dan kan het neuswiel 70 graden draaien. Het is dus verstandig om de Tiller toe te wijzen aan een eigen Axis via bijvoorbeeld het programma FSUIPC.

Tijdens take-off corrigeren we licht met onze pedalen want door de kracht van de turboprops heeft de Dash 8 Q400 de neiging om licht naar links te trekken. Dit ligt dus niet aan je kalibratie maar is een realistische eigenschap van dit toestel wat ook tijdens de vlucht merkbaar blijft. Het Rudder-trimmen is daarom ook een belangrijk onderdeel. Na de take-off vervolgen we zonder verdere bijzonderheden onze vlucht, Het toestel vliegt zeer prettig en reageert nauwkeurig op elke vorm van input.

 

Een echte Pro!

Deze Pro edition van de Q400 mag dan wel een stuk duurder zijn dan de Pilot versie, je krijgt er ook veel voor terug.  Vergelijk maar eens het overzicht waarin duidelijk de verschillen naar voren komen tussen de Pilot en de Pro versie. Zo is de Pro versie gericht op de professional die net even wat meer wil dan de Pilot editie. Denk hierbij aan shared-cockpits, failures, 2D panels, werkende circuitbreakers, een HUD en zo kunnen we er nog wel een aantal opnoemen.

We zullen hier nu niet alle verschillen gaan bespreken tussen de versies maar toch willen we er even een paar tussenuit halen. Heb je de basis van de Dash 8 Q400 al helemaal onder de knie? dan wordt het tijd om te werken aan de noodprocedures. Ook dit is een speciale feature van de Pro versie. Het Systems Panel laat je met een enkele muisklik vrij eenvoudig diverse failures simuleren.

Helaas richt dit panel zich voornamelijk op de hydraulische en elektrische systemen. De overige failures voor systemen zoals de motoren en brandstofpompen zijn niet via dit menu te bedienen. Een leuke aanvulling op dit onderdeel is ook het effect wat een harde landing heeft op je toestel: een klapband waarvan het effect niet alleen in de cockpit merkbaar is maar ook aan de buitenkant visueel zichtbaar is.

Daarnaast hebben we in de pro versie ook 2D panels, velen zullen zich afvragen wat je in deze tijd nog met 2D panels moet maar vergis je niet. Zeker bij het gebruik van meerdere beeldschermen of een complete cockpit setup zijn 2D panels ideaal om te gebruiken. Deze geven vaak een betere weergave in vergelijking tot de 3D VC views.

De HUD (Head Up Display) is iets dat eigenlijk niet meer zou mogen ontbreken in de moderne cockpit. Daarom heeft Majestic er ook voor gekozen om deze mee te leveren met de Pro edition. Een rijke aanvulling want zeker bij nacht of slecht weer is de HUD een ware uitkomst. Mooi detail hier is dat wanneer de HUD niet in gebruik is er een mooie cover omheen zit.

 

De performance

Altijd een zeer populair hoofdstuk want hoe zijn nu de verhoudingen tussen zo’n complex toestel en de performance? In dit geval hebben wij goed nieuws voor je. De Dash 8 Q400 is dusdanig geoptimaliseerd dat de performance impact beperkt is gebleven. Met ons testsysteem bleven de FPS ook op drukke luchthavens stabiel op gemiddeld 30 tot 35 FPS. Het minimale aantal FPS wat we tijdens het testen behaalden was 23 FPS tijdens zeer slecht weer in combinatie met de Toronto scenery van FlyTampa. Dit zal echter op elk systeem en in elke situatie anders zijn maar over het algemeen kunnen we tevreden zijn met de behaalde resultaten.

 

Conclusie

We kunnen hier vrij kort over zijn, de Majestic Dash 8 Q400 Pro is simpelweg een fantastisch toestel. Je zou dit toestel in drie woorden kunnen samenvatten als: complex, realistisch en gedetailleerd. Complex in de positieve zin van het woord want juist de complexiteit van dit toestel zorgt ervoor dat iedere vlucht een uitdaging en beleving op zichzelf is. Met dank aan de vele features die Majestic de Pro versie heeft meegegeven. Stap voor de verandering eens uit je Boeing of Airbus en ontdek de unieke eigenschappen van een bijzonder toestel als de Majestic Dash 8 Q400.

Zijn er  na dit positieve verhaal ook nog minpunten te noemen? Om eerlijk te zijn eigenlijk niet, we willen het liever houden op een verbeterpunt. Voor beginners op dit toestel is de documentatie vrij beperkt. Deze zou op sommige punten wat uitgebreider kunnen zijn zoals bijvoorbeeld een Dash 8 Q400 introductie handleiding. Goede documentatie is wat ons betreft een essentieel onderdeel voor een complex toestel als de Majestic Dash 8 Q400 Pro, zeker voor beginners. Voor de rest niets dan lof, met dit toestel haal je een prachtige addon in huis die zeker aan je verwachtingen voldoen zal!

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.7 GHz
12 GB DDR3 Geheugen
128 GB SSD > OS
256 GB SSD > P3D
Nvidia GeForce GTX 970 – 4G
Windows 10 Professional – 64 bit
Simulator: Prepar3D V3.2

Majestic Dash 8 Q400 Pro Edition

€ 74,95
Majestic Dash 8 Q400 Pro Edition
90

FsVisions Score

9/10

    Positief

    • Gedetailleerd model
    • Realistische FDE
    • Veel extra features
    • Geluid
    • Performance

    Negatief

    • Handleidingen kunnen beter
    • Livery textures

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *