Review: PMDG 747-400 Queen of the Skies II

Jaren na de release van de PMDG 747-400 bracht PMDG aan het begin van dit jaar haar nieuwste 747 product op de markt onder de naam PMDG 747-400 Queen of the Skies II. Een echte troonswisseling zo kunnen we het wel noemen. De oude koningin neemt nu afscheid en geeft het stokje over aan haar jongere naamgenoot. Dit toestel mag zichzelf met recht Queen of the Skies noemen. Want een koningin dat is het zeker. Als ze voorbij komt kijken we vol ontzag om. Vol verwondering kijken we dan naar haar schoonheid, de kenmerkende details, haar uitstraling en haar omvang. Statig rolt ze voorbij. En als ze haar stem verheft en bulderend haar troon bestijgt, zorgt ze ervoor dat haar kleine nietige onderdanen in stilte achterblijven. Ze staren haar ademloos na als ze gracieus de blauwe hemel tegemoet klimt. De hoogste tijd om eens op bezoek te gaan bij deze koningin. Want wat maakt haar nu zo bijzonder?

 

De geboorte van een koningin

Eerst even een stukje geschiedenis, de eerste Boeing 747 werd geïntroduceerd in 1970 en zorgde voor een ware revolutie in de luchtvaart. Tot op de dag van vandaag associëren veel mensen de naam Boeing met de bekende Boeing 747. In 1980 volgde de Boeing 747-300 en in 1989 kwam de 747-400 variant in actieve dienst. De geboorte van de koningin was een feit. De 747-400 loste veel problemen op die ondervonden werden bij de oudere types van de 747. Daarnaast kreeg deze variant een ‘glass cockpit’ waardoor de boordwerktuigkundige al snel overbodig werd. Tegenwoordig wordt de 747-400 echter gezien als een duur en onderhoudsgevoelig toestel. Zo is KLM bijvoorbeeld al enige tijd druk bezig met de uitfasering van haar 747 passagiersvloot. De toestellen zijn te inefficiënt en onderhoudsgevoelig. Deze worden daarom de komende tijd vervangen door nieuwe en zuinigere Boeing 777’s, 787’s en in de toekomst ook de Airbus A350’s. Eind 2020 moet de laatste 747 uit de vloot verdwenen zijn. Gelukkig kunnen wij hopelijk nog lang genieten van de PMDG 747-400 Queen of the Skies II. In de virtuele luchtvaart komt het woord ‘uitfasering’ niet of nauwelijks voor. Zowel virtueel als in real-life zal de 747 Jumbojet voor altijd een beroemdheid blijven.

 

 

Aanschaf & Installatie

Met dank aan PMDG ontvingen wij een review exemplaar van deze addon. Het toestel is verkrijgbaar voor FSX, FSX Steam Edition en uiteraard ook Prepar3D. Ieder platform heeft een eigen versie let dus goed op welke je selecteert bij aanschaf. Wij gingen aan de slag met de Prepar3D versie. De aanschaf verloopt op de gebruikelijke manier via de website van PMDG. Voor de FSX versie betaal je $89.99, de Prepar3D versie kost $134.99. Na betaling ontvang je een downloadlink met de bijbehorende activatie key. Het downloadbestand is ongeveer 1GB groot en wordt snel gedownload via de PMDG servers. Na het downloaden starten we het installatiebestand op waarna de procedure verder doorlopen wordt. Dit is grotendeels een kwestie van doorklikken en de installer zijn werk laten doen. Als dit proces afgerond is beschik je over het basis pakket van de PMDG 747-400. Aanvullende liveries zijn eenvoudig toe te voegen via het ‘operations center’ waarover later meer in deze review.

 

Documentatie

Dit product wordt geleverd met een uitgebreide handleiding bestaande uit een introductie handleiding van ruim 168 pagina’s en een tutorial handleiding van maar liefst 113 pagina’s. Met name deze tutorial vlucht is zeker aan te raden voor zowel beginnende als gevorderde vliegers onder ons. Tijdens deze tutorial vlieg je van Denver International Airport naar San Francisco International Airport. Je staat er van te kijken hoeveel je nog leert tijdens het doornemen van deze handleidingen. Het is een complex toestel dus enige handvatten in de vorm van deze handleidingen en tutorials zijn wat ons betreft altijd welkom.

 

 

Prepare for departure

We zijn nu klaar om P3D op te starten, we zien alle modellen keurig terug in het aircraft menu. Alle 747-400 varianten worden meegeleverd als basis. Waaronder de passagiers versie van de 747-400, de 747-400M “combi”, de 747-400BCF (Boeing Converted Freighter), de 747-400D domestic de 747-400F freighter, 747-400ER en als laatste de 747-400ERF freighter. Ieder model heeft zo zijn eigen enige configuratie. Type motoren die meegeleverd worden zijn de Rolls Royce RB211-524G, Pratt & Whitney PW4056 en PW4062, General Electric CF6-80C2B1F en CF6-80C2B5F. Na de configuratie van onze vlucht wordt er nog gevraagd om de PMDG product-key op de geven om het product te kunnen activeren. Deze key wordt gecontroleerd door de activatie servers van PMDG en al vrij snel akkoord bevonden. Hierna begint het bekende initialiseren wat PMDG gebruikt om alle systemen en simulaties gedurende een 20-tal seconden goed op te starten. Nadat dit is afgerond kunnen we beginnen aan een serie testvluchten met dit bijzondere toestel. Maar dit gaat uiteraard niet zonder een uitgebreide walk-around.

 

 

De Walk-Around

We weten natuurlijk allemaal dat PMDG bekend staat om haar oog voor detail. Er zijn maar weinig addon ontwikkelaars die het niveau van PMDG op dat gebied kunnen evenaren. De 747-400 spant op dit vlak echt de kroon, zodra we de buitenkant van het toestel bekijken valt dit al op. Het mooie van Prepar3D is dat we met de Avatar eenvoudig rondom het toestel kunnen lopen. Als je virtueel vlak naast zo’n reusachtig toestel staat valt pas op enorm groot en breed de 747-400 in werkelijkheid is. Zowel het model als de textures die gebruikt zijn zien er zeer gedetailleerd uit. We hadden natuurlijk niet anders verwacht maar toch is het wel fijn om te zien dat ook PMDG voor zichzelf de lat steeds een stukje hoger legt. Kijk alleen eens naar het onderstel hoe gedetailleerd dat er uit ziet. Hetzelfde geld voor de vleugels, de reflecties maar ook de animaties en vormen van het toestel zien er uiterst realistisch uit. Je zou het bijna voor onmogelijk houden maar toch heeft PMDG dit voor elkaar weten te krijgen in onze virtuele wereld. Ja zo kunnen we nog wel even doorgaan met op noemen hoe mooi alles er wel niet uitziet, maar we laten het je graag zelf ervaren aan de hand van de onderstaande screenshots.

 

 

De virtuele cockpit

Uiteraard kan de buitenkant van een toestel en prachtig uitzien maar daar kijken we slechts een heel klein gedeelte van de totale vlucht tegenaan. Of misschien zelfs helemaal niet? Daarom wordt het tijd om ook eens de virtuele cockpit aan een inspectie te onderwerpen. Want weet PMDG het detail level van het exterior model ook binnen in de cockpit te evenaren? Het antwoord kan kort en krachtig zijn: Absoluut! En ik denk dat we toch wel kunnen zeggen dat de cockpit van deze PMDG 747-400 Queen of the Skies II toch wel de beste in zijn soort is. Zonder andere ontwikkelaars te kort te doen, dit is gewoon topkwaliteit. Van het kleinste knopje tot de displays, alles is ook daadwerkelijk functioneel en werkt zoals in ‘real-life’. Datzelfde geld ook voor de textures in de cockpit, deze zijn zeer mooi gemaakt. Als je ze naast een foto zou leggen van een echte 747-400 is het moeilijk om de verschillen aan te wijzen. Dat is uiteindelijk natuurlijk ook het doel ‘as real as it gets’. Ook de bekende ‘vingerafdrukken’ op de instrumenten zoals we die inmiddels kennen van de 777 en de NGX zien we ook in de 747-400 weer terugkomen. En dat is tegelijkertijd ook het mooie aan dit project. De bekende en beproefde technieken die PMDG gebruikt heeft in de Boeing 777 en de Boeing NGX zien we grotendeels weer terug in de 747-400. Een kleine opmerking moet er wel gemaakt worden. Vergelijk dit product niet met de beroemde NGX en 777. Hoewel er in de basis veel overeenkomsten zijn is dit toestel compleet anders. Aan details zal het niet ontbreken! Ook dit hoofdstuk laten we de beelden verder voor zich spreken.

 

 

De Flight Systems en het Flight Model uitgelicht

Als we kijken naar de flight systems die aanwezig zijn in deze Boeing 747-400 dan kunnen we ook hier concluderen dat alle systemen zo realistisch mogelijk zijn nagemaakt. hetzelfde geld voor het flight model. Je hebt tijdens het vliegen echt het gevoel dat je een Jubojet aan het besturen bent. Het toestel vliegt heel anders dan bijvoorbeeld de PMDG Boeing 777. Enige tijd van gewenning zal dus nodig zijn voor je het toestel volledig onder de knie zal hebben. Het blijft voor ons als simmers natuurlijk moeilijk om een 1 op 1 vergelijking te kunnen maken met het gedrag van een echte Boeing 747-400. Echter begrepen wij van PMDG dat er uren aan video-materiaal bekeken is en dat er daarnaast regelmatig gebruik gemaakt is van een Boeing 747-400 simulator. Dit om alles zo goed mogelijk te kunnen analyseren en verwerken in de virtuele versie. Nog een leuk detail: het 747-400 flight model valt binnen een 5% marge van de actuele Boeing performance charts. Hoezo realistisch? Ik denk dat wij zeer tevreden mogen zijn want realistischer dan dit ga je het waarschijnlijk niet krijgen.

Ook in de Queen of the Skies II is de weather-radar geïntegreerd met Active Sky waardoor het dus mogelijk is om de radar samen te laten werken met Active Sky Next (als je in het bezit bent van deze software). Deze techniek zagen we eerder in de NGX en 777 voorbijkomen en werkt naar onze mening altijd zeer prettig en accuraat. In de toekomst kunnen we volgens PMDG ook nog een integratie verwachten met de WX Advantage software van REX. De cockpit displays zijn zeer scherp en zijn ook in verschillende licht/donker condities uitstekend af te lezen. Heb je toch moeite met de kleine lettertjes dan heb je altijd nog de mogelijkheid om op een display te klikken waarna deze vervolgens als een 2D pop-up vergroot zichtbaar wordt.

Dan de FMC wat een verhaal apart is, PMDG heeft deze zo ontworpen dat je deze niet alleen gebruikt voor de Flight Data, maar ook voor alle instellingen die betrekking hebben op de PMDG 747-400 Queen of the Skies II. Je hebt een keur aan opties en mogelijkheden die allemaal in te stellen zijn via de FMC. Het gaat te ver om ze hier allemaal te benoemen maar je kunt hierbij denken aan: Bediening van de deuren, regelen van de ground service voertuigen, instellen van display en simulatie voorkeuren, performance opties en failure instellingen. En dat is nog maar een klein deel van alle mogelijkheden. De FMC is eigenlijk een doorontwikkelde versie van de FMC’s uit de voorgaande producten, alleen is men bij de ontwikkeling hiervan net even een stapje verder gegaan.

 

 

PMDG Service Vehicles

PMDG levert met de Queen of the Skies II nog een leuke feature mee onder de naam: Service Vehicles. We vinden het allemaal toch heerlijk om na een lange vlucht even rustig uit het toestel te stappen en te kijken hoe de afhandeling van ons toestel verloopt. Die kans krijg je met deze 747-400. PMDG levert namelijk diverse voertuigen mee die in staat zijn om jouw toestel realistisch af te handelen zoals dit ook in real-life gebeurt. Hierbij valt te denken aan onder andere: Fuel trucks, catering trucks, air-stairs, cargo loaders, hi-lift loaders, water trucks, terminal power units en air conditioning units. Een hele lijst dus. Daarnaast worden de Cargo toestellen ook voorzien van een eigen service gericht op de vracht-afhandeling. Je zou het kunnen vergelijken met de Ground Service X addon, iets minder gedetailleerd maar wel volledig afgestemd op de procedures rondom de afhandeling van een Boeing 747-400. Je kunt het ook prima combineren met GSX omdat je zelf aan kunt geven welke service je wel of niet wilt zien.

 

 

Kwaliteit van de geluiden

Ook niet geheel onbelangrijk, hoe zijn de geluiden? Een addon kan er nog zo geweldig uit zien maar als de geluiden het af laten weten dan is dat al vaak een afknapper. Laten we daarom even beginnen met de engine-sounds. Deze komen heel natuurgetrouw over. Het opstarten verloop geleidelijk en langzaam maar zeker komen de motoren tot leven. Ook het opspoelen vanuit idle geeft een herkenbaar geluid zoals alleen de 747 dit weet te produceren. Zelf hebben we het genoegen gehad om de afgelopen jaren regelmatig met de 747-400 mee te vliegen, waaronder ook een enkele keer een gedeelte in de cockpit. Uit eigen ervaring kunnen we daarom ook bevestigen dat de geluiden die meegeleverd worden zeer realistisch over komen en van uitstekende kwaliteit zijn. PMDG geeft zelf ook aan dat dit product wordt geleverd met maar liefst 1200 unieke geluidsbestanden. Stuk voor stuk live opgenomen in en naast een echte Boeing 747-400 inclusief alle beschikbare motor-varianten.

 

 

PMDG Operations Center

Ben je reeds in het bezit van een PMDG product dan zal het Operations Center al een bekende van je zijn. Het Operations Center is een stukje software dat op je PC geïnstalleerd wordt tijdens de installatie procedure van de PMDG 747-400 Queen of the Skies II. Deze software controleert tijdens het opstarten of je product nog up-to-date is en geeft daarnaast ook aan of er updates voor je klaar staan. Met de release van de PMDG 747-400 Queen of the Skies II heeft PMDG het mogelijk gemaakt om updates voor het toestel zelf direct uit te rollen via het Operations Center. Dit heeft als voordeel dat een herinstallatie van het product niet meer nodig is, maar dat de bestanden direct bijgewerkt worden vanuit het Operations Center. Erg efficiënt en gebruiksvriendelijk omdat je zo altijd verzekerd bent van de meest recente versie van de PMDG 747-400 zonder dat er allerlei losse updates gedownload en geïnstalleerd moeten worden. Daarnaast kan je in het Operations Center diverse liveries eenvoudig installeren en snel de documentatie van het product raadplegen.

 

 

Performance

Altijd een terugkerend item in alle reviews, en ook de PMDG 747-400 Queen of the Skies II ontloopt dit onderwerp niet. Dan kan je wel de koningin zijn maar met een slechte performance sta je al snel buitenspel. Wat dat betreft hebben we heel goed nieuws. Je kunt de performance vergelijken met de PMDG Boeing 777 serie. Niet iets om je zorgen om te maken want deze was over het algemeen genomen uitstekend. Zo is het ook met de 747-400, met ons systeem haalden we gemiddeld rond de 30 FPS op drukke velden zoals FlyTampa Amsterdam Schiphol. Dit met 70% AI Traffic in combinatie met het weer van Active Sky en bewolking van Active Sky Cloud Art. Voor een complex toestel als de 747-400 is dit zeker niet verkeerd te noemen. Ook de PMDG 747-400 Queen of the Skies II heeft diverse mogelijkheden aan boord om de performance wat te verbeteren. Zo kun je net als in de 777 en de NGX ook hier weer het aantal FPS van de cockpit-displays instellen. Ook als we kijken naar het VAS (geheugen) gebruik is dit zeer netjes te noemen. Dit was in ons geval vaak nog iets beter dan dat de 777 serie dit doet. Bij zeer lange vluchten liep het soms net tegen het randje van een OOM (Out of Memory) aan maar meestal haalden we de eindbestemming zonder problemen.

 

 

Conclusie

Zelden krijgt een addon van ons een tien. Waarom? Omdat er maar weinig tot geen producten zijn die vanaf de release helemaal perfect zijn. Echter zijn wij van mening dat we in dit geval te maken hebben met een unieke situatie. PMDG heeft hier iets neergezet wat al onze verwachtingen heeft overtroffen. We hebben hier te maken met een product wat zeer compleet is, uiterst gedetailleerd is en ook nog eens zo realistisch als de huidige technieken dit toelaten. Tel daarbij op alle features die worden meegeleverd dan kunnen we toch wel stellen dat de PMDG 747-400 Queen of the Skies II dit cijfer dubbel en dwars verdient heeft. En nee, we overdrijven niet en we zijn ook niet omgekocht. PMDG weet zichzelf keer op keer te overtreffen en dat is iets wat wij enorm waarderen. Hier zit meer dan 3 jaar aan ontwikkeling in waarbij men niet gegaan is voor het snelle geld maar gekozen heeft voor een product dat op het moment dat het uitgebracht wordt gewoon compleet is. Ja, je betaald er een stevige prijs voor. Maar die prijs is wat ons betreft volledig te verklaren na het reviewen van dit product. Nooit eerder zagen we een simulatie van de Boeing 747-400 die de werkelijkheid zo dicht wist te benaderen als PMDG dit doet met haar Queen of the Skies II. Een diepe, diepe buiging voor deze koningin is meer dan gepast!

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GTX 970 4GB
Windows 10 Professional – 64 bit
Simulator: Prepar3D V3.4

 

PMDG 747-400 Queen of the Skies II

Vanaf $89,99
PMDG 747-400 Queen of the Skies II
100

FsVisions Score

10/10

    Positief

    • Uiterst gedetailleerd
    • Unieke features
    • Textures
    • Performance
    • Flight model

    Negatief

    • Geen

    2 Reacties

    1. Marc schreef:

      Bedankt voor deze review jongens, de oscar gaat naar….en volkomen terecht!

      (1)
    2. Jan de Wit schreef:

      Top review, ik ben om en ga dit toestel zeker aanschaffen voor Prepar3D.

      (0)

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *