Review: PMDG DC-6 Cloudmaster

Onze vaste bezoeker Marco van Dam schreef speciaal voor FsVisions een mooie review over de PMDG DC-6 Cloudmaster. We laten Marco vanaf hier verder zelf aan het woord:

 

Inleiding

“Al jaren heb ik speciale belangstelling voor de echte ‘classic wings’ om ze zo maar even te noemen. Prachtige vintage toestellen die gedurende hun loopbaan indrukwekkende prestaties hebben geleverd. Als er een toestel is waar mijn hart sneller van gaat kloppen is het wel de DC-6. Waarschijnlijk ook gekomen nadat ik het toestel een aantal jaren geleden voor het eerst in levende lijve mocht aanschouwen. Een prachtig stukje techniek, vliegen zoals vliegen hoort te zijn. Je begrijpt dat mijn belangstelling helemaal gewekt was toen PMDG aankondigde een DC-6 te gaan ontwikkelen voor Flightsimulator. Helaas in eerste instantie alleen voor X-Plane. Maar daar kwam gelukkig dit jaar verandering in! Na lang wachten bracht PMDG afgelopen juli het toestel ook uit voor FSX en Prepar3D. Toen kon ik het natuurlijk niet nalaten om deze review te schrijven over dit prachtige toestel. Ik hoop jullie als lezers van FsVisions ook enthousiast te kunnen maken!

 

Historie van de DC-6

Dat de DC-6 een populair historisch toestel is mag zeker wel benadrukt worden. Tegen het einde van de 2e wereldoorlog was de Amerikaanse luchtmacht al bezig om de voorloper van de huidige DC-6 te ontwikkelen. Dit toestel werd destijds bekend onder de naam XC-112. Fabrikant Douglas voerde aan de tekentafel een aantal wijzigingen door en al snel was de geboorte van de Douglas DC-6, zoals we die nu kennen, een feit. De DC-6 kreeg drie verschillende uitvoeringen DC-6A, 6B en 6C. Deze uitvoeringen stonden gelijk aan Cargo (A), Passagiers (B) en een combinatie van deze twee (C). De DC-6 stond bekend als een betrouwbaar toestel. Dat is misschien wel de reden dat er tot op de dag van vandaag nog steeds een aantal toestellen in actieve dienst zijn.

 

Installatie en documentatie

Heb je eerder een pakket van PMDG geinstalleerd dan zal de installatie van de DC-6 vrijwel gelijkwaardig verlopen. PMDG heeft een compleet installatiebestand gemaakt. Nadat het product aangekocht was kon ik direct het installatiebestand uitvoeren. Na de installatie start automatisch het PMDG Operations Center op, hier is het mogelijk om aanvullende beschilderingen voor het toestel te downloaden. Leuk om nog even te vermelden is dat er ook een klassieke KLM beschildering te downloaden is voor dit toestel. Na het downloaden hiervan ben je klaar om het toestel in flightsimulator te bekijken. Mijn advies is wel om vooraf de handleidingen die PMDG bij dit product leverd goed door te lezen. Deze zijn duidelijk opgesteld en voorzien van genoeg beeldmateriaal om het geheel te verduidelijken. Naast de handleiding vind je ook twee verschillende tutorials terug in de documentatie.

 

De virtuele DC-6 in beeld

Zodra mijn Prepar3D volledig opgestart is neem ik via mijn favoriete camera addon ChasePlane een kijkje aan de buitenkant van het toestel. Het model ziet nauwkeurig en realistisch uit. Speciaal voor deze review heb ik de klassieke KLM livery gedownload via het bekende Operations center van PMDG. Vergelijk het model met detailopnames van internet en je zal zien dat PMDG de werkelijkheid zo dicht mogelijk heeft opgezocht met dit virtuele toestel. Het verbaast mij wat er momenteel mogelijk is wat realisme betreft. In mijn enthousiasme zou ik pagina’s vol kunnen schrijven over dit fantastische model. Wij als mensen zijn echter visueel ingesteld, ik heb daarom dan ook een serie screenshots bijgevoegd die het toestel tot in de detail zullen tonen. Je kunt de screenshots van het buitenaanzicht hieronder terug zien.

 

Klassieke cockpit

Vergeet alle moderne displays en verwelkom de ‘oude’ analoge klokjes en meters. Ja, wie de cockpit van de PMDG DC-6 binnenstapt, doet echt een stap terug in de tijd. Als je de moderne toestellen van PMDG een beetje kent kan ik mijzelf goed voorstellen dat je hier al snel van zal schrikken. Waar de moderne toestellen uitblinken in logica en overzicht komt de cockpit van de DC-6 in eerste instantie wat chaotisch over.

Hier een hendel, daar een rij klokjes, verderop weer een serie meters, wat rode en zwarte hendels hier een switch, daar een zekering. Ben je gek op metertjes en klassieke toestellen? dan is dit jouw ultieme ‘kantoor’. Je merkt aan deze cockpit dat hij al veelvuldig gebruikt is in de afgelopen virtuele jaren. Je ziet hier en daar duidelijk de slijtageplekken. Ook zal de cockpit realistisch beginnen te schudden zodra de motoren opgestart zijn. Een pluspunt omdat dit het allemaal extra realistisch maakt. De DC-6 Cockpit beschikt over de volgende systemen:

  • Sperry A-12 Automatic Pilot
  • Bendix King KX 155 NAV/COMM Transceiver
  • Bendix King KR 87 ADF Receiver
  • Bendix King KI-227 ADF Indicator
  • Garmin GI-106A GPS/VOR/LOC/Glideslope Indicator
  • Bendix MN- 61A Marker Beacon System
  • Bendix KT76A Transponder
  • Bendix KMA24 Audio Panel
  • Bendix KDI572 DME Receiver

Ik neem plaats als Captain van deze machine en hoewel ik vooraf toch al behoorlijk ‘gestampt’ heb op de handleidingen en procedures breekt het zweet mij toch wel uit nu ik dit toestel vanaf cold & dark op ga starten. Hoe zal ik dit bijzondere toestel ooit onder de knie gaan krijgen vraag ik mijzelf af. Gelukkig hoef je het in dit toestel niet helemaal zelf uit te zoeken. PMDG heeft namelijk een prachtige functie ingebouwd die vergelijkbaar is met de Fs2Crew addons. Je krijgt namelijk een virtuele Flight Engineer er bij die jou keurig door de checks en procedures helpt.

 

Gelukkig is er een Artificial Flight Engineer

En dat kan soms echt een uitkomst zijn, want vliegen in de DC-6 voelde voor mij alsof ik opnieuw moest leren vliegen. Niet zo zeer het vliegen zelf maar meer alle procedures rondom dit toestel. De soort van virtuele “co-piloot” helpt je vanaf het opstarten tot en met de shutdown met de diverse checks en procedures. Tijdens de departure en approach procedure zal hij bijvoorbeeld het aantal RPM van de motoren regelen, je flaps in positie brengen, het landingsgestel bedienen en nog een serie van dezelfde soort acties.

Als beginner voelde dit zeer prettig aan omdat je zeker in het begin zelf vaak lang op zoek bent naar een bepaalde switch of hendel. Ik moet bekennen: Ook al kan ik het toestel nu volledig zelf vliegen, ik laat nog steeds de checks even nalopen door de AFE om er zeker van te zijn dat ik niks vergeten bent. Je ziet al snel wat over het hoofd en dat kan al snel leiden tot grote problemen tijdens het vervolg van je vlucht.

Naast de Artificial Flight Engineer komt de DC-6 ook met een Fuel & Load Manager, Maintenance Manager en een Ramp Manager. Hiermee maakt PMDG het een aantrekkelijke addon omdat het dankzij deze opties een zee aan mogelijkheden te bieden heeft. Er zijn tal van opties in te stellen, van het bijvullen van de olie en vloeistoffen tot diverse realisme opties. Ook is het optioneel mogelijk om je GNS 430 en GTN 650 navigatie unit van Flight 1 te integreren in de cockpit.

 

Maar hoe vliegt de PMDG DC-6?

Dat was de vraag die veel van mijn medeflightsimmers stelden toen ze hoorden dat ik de DC-6 had aangeschaft. Ik heb ze gelukkig niet teleur hoeven stellen. Nog steeds begin ik vol enthousiasme te vertellen over de prachtige vliegeigenschappen van deze machine. Ik heb nooit in een echte DC-6 gevlogen, maar wat ik ervan kon terugvinden heeft PMDG met de flight dynamics van de DC-6 de werkelijkheid zo getrouw mogelijk proberen na te bootsen.

Zo zal de DC-6 bij geringe snelheid, voordat je er erg in hebt, al snel hoogte verliezen. Iets wat ik vaker heb gelezen over de echte DC-6. Tijdens de nadering zal je de neus van het toestel licht naar de grond moeten duwen om de juiste snelheid aan te houden. Ook hier is weer van toepassing, lees de handleidingen zodat je ongeveer weet wat je te wachten staat. Vliegen met dit toestel is gewoon fun maar daarnaast ook uiterste realisme voor zover dit haalbaar is in een PC-simulatie.

 

Geluiden

Over dit onderwerp kan ik vrij kort zijn. De geluiden zijn in mijn ogen (of moet ik zeggen oren) werkelijk fantastisch. Zover ik mij kon herinneren komen deze uitstekend overeen met het toestel dat ik een aantal jaren geleden in het echt zag vliegen. Zowel binnen als buiten het toestel is te horen dat het geluid goed in orde is, zowel de cockpitgeluiden als de motor geluiden.

Toch heb ik een minpuntje kunnen vinden voor wat betreft het geluid. Tijdens de landing merk/hoor je niet echt dat de wielen de grond raken. Dan moet je soms goed luisteren of je de rolgeluiden hoort zodat je weet dat je volledig op de baan bent maar anders is dit echt moeilijk te beoordelen. Hoe hard je landing ook is je DC-6 zal niet “protesteren”. Via de diverse forums kwam ik er achter dat ik niet de enige ben die hier een punt van maakt. Mooi zou zijn als PMDG wat meer aandacht hier aan kon geven door middel van een toekomstige Micro-update.

 

Performance

Ik zie dit onderdeel altijd terugkomen in de diverse reviews, en ook de PMDG DC-6 zal er aan moeten geloven. Gelukkig kan ik ook over dit onderdeel zeer positief zijn Je kunt de performance vergelijken met de overige toestellen uit de PMDG serie. Met mijn systeem haalde ik gemiddeld rond de 35 FPS op drukke velden zoals Aerosoft Frankfurt of FlyTampa Amsterdam Schiphol. Dit met 50% AI Traffic in combinatie met het weer van Active Sky. Voor een complex toestel als de PMDG DC-6 is dit gewoon prima in orde.

 

Conclusie

Eerlijk is eerlijk, PMDG heeft opnieuw een bijzonder mooi product uitgebracht. De DC-6 is een echte klassieker die je oude tijden laat herbeleven. Het vliegen met de DC-6 is een bijzondere ervaring, al moet je er wel van houden. Ben je niet zo weg van rammelende cockpits, oude meters en al het handmatige werk dat er bij komt kijken dan is dit niet jouw toestel. Aan de andere kant: Ben je op zoek naar uitdaging dan ben je bij de DC-6 op het juiste adres. Want die uitdaging vind je zeker terug in dit toestel. Op de GPS en de simpele Autopilot na zal je hier geen moderne systemen in terugvinden. En dat maakt het vliegen met de DC-6 tot een ware uitdaging.

Laatst sprak ik een collega die voornamelijk moderne airliners vliegt in Prepar3D. Ter afwisseling had hij de stap genomen om de DC-6 van PMDG aan te schaffen. Ik vroeg hem “Wat vind je nu van de DC-6?” Bijna direct kwam er een big smile op zijn gezicht, en hij antwoorde: “Ik heb nooit gedacht dat ik zo verslaafd kon raken aan dit toestel, wat een beleving op zich. Voor de afwissing maak ik de laatste tijd regelmatig een vluchtje met de DC-6″ En dat is nu precies hoe ik het zelf ook zie voor je het weet ben je verslaafd aan de prachtige vormen van dit oude maar vertrouwde toestel.

Als afsluitende conclusie kunnen we noteren dat dit toestel gewoon van uistekende kwaliteit is. Minpuntjes heb ik gewoon niet kunnen vinden, op het touchdown geluid na. PMDG staat natuurlijk al jaren bekend om zijn kwalitatief uistekende addons en ook dit keer zijn we beslist niet teleurgesteld. Hoewel het toestel wat meer geschikt is voor de ervaren virtuele piloot is het dankzij de Artificial Flight Engineer ook prima te behappen als beginner.

We sluiten deze review af, twijfel je nog om dit toestel te kopen? Doe het niet, laat de prijs je er niet van weerhouden want je krijgt er een prachtige virtuele klassieker voor terug!”

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR4 Geheugen
Prepar3D V4 – PRO
Nvidia GeForce GTX1070
Windows 10 Professional

PMDG DC-6 Cloudmaster

$69.99
9

FsVisions Score

9.0/10

Positief

  • Prachtige virtuele cockpit
  • Documentatie
  • Artificial Flight Engineer
  • Uiterst realistisch model

Negatief

  • Geen touchdown sounds

5 Reacties

  1. Marc schreef:

    Complimenten voor deze in depth review van de mooie Cloudmaster van PMDG. Hartelijk dank aan Marco voor het uitgebreide verslag, leuke set heb je staan trouwens, allemaal high end apparatuur.

  2. Matthias schreef:

    Een prachtige review,

    Dank je wel Marco! Ikzelf heb deze addon ook, En ga er nu dubbel van genieten 😉

  3. Matthijs schreef:

    Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties, Marco bedankt voor deze prachtige review!

  4. Richard schreef:

    Staat de A2A Constellation nog op de planning?? Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.