Review: Thrustmaster Hotas Warthog

Inleiding

Joysticks zijn de belangrijkste bedieningsorganen voor de flightsimmer. Ze zijn er dan ook in verschillende prijsklassen en van verschillende fabrikanten. Zo zijn Logitech, Trust en Saitek bekende namen als we het over besturing voor games en sims hebben. Daarnaast is er Thrustmaster, een fabrikant die al vele jaren besturingshardware maakt. Niet alleen voor flightsims, maar ook voor race-sims. Ook in de professionele simulatiewereld is Thrustmaster een veel voorkomende naam. De bekendste sets van Thrustmaster zijn de Thrustmaster Hotas Cougar, die in 2010 door de Thrustmaster Hotas Warthog werd opgevolgd. De stick van de Cougar is overigens ook weer op de Warthog te monteren en te gebruiken. De Thrustmaster Hotas Warthog wordt ook wel de Rolls Royce onder de joysticks genoemd, en is gepositioneerd in het hogere prijssegment (rond de €400).

Na enkele jaren joysticks van Saitek te hebben gebruikt, heb ik sinds begin mei de beschikking over deze “Rolls Royce” en daarom heb ik hem meteen maar even aan een test onderworpen. De resultaten van deze test kun je lezen in dit review. De naam Warthog is gekozen omdat deze set is gemaakt met de stick en throttle van een A-10C Thunderbold II van de Amerikaanse luchtmacht als voorbeeld. De bijnaam voor de A-10 Thunderbold II is Warthog. Is deze combinatie van een joystick en een throttle, de (hoge) prijs van rond de €400,- waard? Voor de prijs van de Thrustmaster Hotas Warthog heb je ook twee Saitek X55 Rhino of X52 Pro sets. Die kosten namelijk rond de €200,- per set. Zou de naam en/of de reputatie het prijsverschil verklaren? Of zou er toch wat anders zijn wat de prijsverdubbeling verklaart?

 

Aanschaf en bezorging

Laat ik maar beginnen bij het begin. Van SimWare mocht ik mijn review exemplaar ontvangen. Nadat ik een mail met de bevestiging had gekregen dat het pakket aan de koerier (UPS in dit geval) was overhandigd, duurde het slechts één nacht voor de bekende bruin/zwarte bus met gele letters bij mij voor de deur stopte om het inmiddels verwachte pakket af te geven. Toen ik na het zetten van mijn handtekening voor ontvangst de doos van de koerier over mocht nemen, viel het gewicht meteen op. Ik wist door de informatie op het internet, dat er “wat meer” gewicht in de doos zou zitten, maar dat het zo zwaar zou zijn had ik niet verwacht. Het hele pakket weegt bijna 8kg!!

 

Algemeen overzicht

De losse stick weegt alleen al bijna 1kg. De overige 2,5kg van de joystick komen voor rekening van de basisplaat, waar de stick met behulp van een gekartelde ring op gemonteerd wordt. Deze plaat zou je met behulp van 4 voorgeboorde gaten vast kunnen schroeven aan bv een tafel om nog meer stabiliteit te krijgen. Dit is overigens niet nodig, door het gewicht is de joystick stabiel genoeg. Je kunt de bodemplaat ook verwijderen, door 4 schroeven los te draaien. Dit zal met name gedaan worden door cockpitbouwers die de stick in een cockpit willen inbouwen. Enige voorzichtigheid is dan wel geboden, het inwendige van de joystick, met alle bedrading en elektronica, is dan vanzelfsprekend niet meer beschermd door de bodemplaat.

De losse basisplaat en de stick, samen goed voor 3,5kg

De joystick heeft 4 push buttons, drie 8-weg-schakelaars (hats), één 4-weg-schakelaar met drukschakelaar en een trekker met twee schakelposities. Het geheel is van metaal gemaakt en de schakelaars zijn van zware kwaliteit. De stick is gemaakt als replica van de stick zoals die in een A-10C van de Amerikaanse luchtmacht zit. De bijnaam van de A-10 is Warthog, vandaar ook de naam voor deze Hotas set is gekozen. De weerstand die de knoppen en schakelaars geven als je ze gebruikt, zouden overeenkomen met de weerstand zoals in een echte A-10C. Het enige wat de echte Warthog niet heeft en deze Thrustmaster versie wel, is de pal voor de pinkschakelaar. Voor mensen die voor “zo realistisch mogelijk” gaan, kan deze handel worden verwijderd. De schakelaar er achter kan dan met de pink worden bediend. Er gaat geen functie verloren door het verwijderen van de handel.

Detail van de genoemde handel en de “pinky” knop

Aansluiten en installatie

Beide units laten zich door middel van een eigen USB stekker op de computer aansluiten. Lees eerst wel even de installatie handleiding door, je moet nl. niet beginnen met de units aan te sluiten op de USB poort. Dit doe je pas als de software dat aangeeft. Naast de drivers wordt ook de programmeersoftware T.A.R.G.E.T. geïnstalleerd en de laatste firmware voor beide hardware units wordt ook meteen geïnstalleerd, kortom: je bent helemaal up-to-date op het gebied van software en drivers als de installatie is afgerond. Dit in tegenstelling tot wanneer er een CD/DVD mee wordt geleverd, dan heb je vaak een gedateerde, en mogelijk inmiddels achterhaalde versie van de software/drivers. Steeds meer producenten van hardware werken op deze manier. Nadeel van deze manier van distributie is dat iemand zonder internet (ja ze zijn er nog), geen driver heeft bij het uitpakken van de doos. Deze zal dan via de support afdeling van Thrustmaster aangevraagd moeten worden. Het duurt dan even voor je een DVD met de software in huis hebt en aan de set optimaal kunt gebruiken.

Aan iedere unit zit een flink lang snoer met USB stekker. Het snoer is lang genoeg om probleemloos achter in mijn PC te kunnen pluggen. Dit was bij de Saitek wel eens een probleem. Thrustmaster dus royaal met kabel wat me blij stemt. In de throttle zit, op ongeveer een centimeter vanaf het begin, een nokje. Je kunt de handels hier overheen “tillen”. Je kunt aan dit laatste stukje ook functies toekennen. Zo heb ik de reverse-functie toegekend. Hierdoor kan ik na de landing, de handels in de meest achterste positie zetten en wordt de reverse in werking gesteld. In de throttle, onder een afdekstrip tussen de beide handels, bevindt zich een plaatje. Door dit plaatje om te draaien kun je ook aan het andere uiteinde een dergelijk nokje plaatsen. Hier moet je de handels dan ook overheen tillen. Hiermee simuleer je fysiek de “afterburner” stand.

Aangezien een A-10 deze niet heeft, is dit plaatje standaard zo gemonteerd dat het nokje niet voelbaar is, en je de throttle traploos naar het uiteinde kunt schuiven. Het gemak waarmee je de throttles kunt bewegen is instelbaar door middel van een instelschijf op de basis van de throtlle. Dit instelwiel kun je ongeveer 10X ronddraaien en daarmee kun je de weerstand die je voelt bij het bewegen van de throttles, aanpassen. Er zit een witte markering op, om bij te kunnen houden hoe vaak je de knop rond hebt gedraaid. Zoals ik al eerder schreef, gebruikte ik al enige tijd de Saitek X-55 Rhino. Dit was al een flinke vooruitgang ten opzichte van de X-52pro die ik daarvoor in gebruik had. Over deze X-55 was ik al zeer tevreden en heb er menig uurtje, met heel veel plezier, virtueel mee gevlogen.

Kan Thrustmaster met de Hotas Warthog de X-55 overtreffen (en dan bedoel ik niet alleen in prijs, want daarin zijn ze meer dan geslaagd) is de vraag die ik in dit review probeer te beantwoorden. Ik zal niet een 1:1 vergelijking tussen beide HOTAS sets maken, maar verschillen die er toe doen zal ik uiteraard benoemen. Het gewicht is wat meteen een van de grootste verschillen. Daar waar de Saitek joystick 1,82kg weegt. weegt die van de Thrustmaster Warthog het dubbele namelijk bijna 3,5kg. De throttle van Saitek weegt 1,14kg en de Thrustmaster tegenhanger weegt 4,2kg. Bij het vastpakken van de stick voel je ook meteen verschil. De grip ligt goed in de hand en voelt solide aan, wat natuurlijk mede komt doordat deze van metaal is gemaakt. De beweging van de stick is ook goed. Er is geen voelbare overgang tussen de X-as en de Y-as. Dit komt door de manier waarop de joystick is gemaakt.

Er zitten geen potmeters meer in maar er wordt gewerkt met magnetische contacten. Deze zijn zeer precies. (theoretisch zijn er 65536 x 65536 posities mogelijk ). Deze techniek heeft Thrustmaster H.E.A.R.T. (HallEffect AccuRate Technology) genoemd. Voor de throttle, die van dezelfde techniek gebruik maakt, zijn 16384 waardes op beide assen mogelijk. Naast de precisie is een ander voordeel van de magnetische sensoren dat ze niet slijten en, zelfs na jaren, nog net zo precies en accuraat zijn als toen ze nieuw uit de doos kwamen. De spiraalveren die in de stick zitten werken uitstekend. Ze centreren de stick wel, maar niet op een hinderlijke manier. Je kunt de stick met één vinger wel uit de centreerpositie halen en in de gewenste positie houden. Op de Saitek tegenhanger komt na verloop van tijd, afhankelijk van het gebruik, ruimte op de potmeters. Dit geeft een onnauwkeurigheid, die ook nog eens steeds groter wordt door het gebruik.

 

Gebruikservaring

Nadat ik de beide units uit de doos had gehaald en op mijn bureau had geplaatst, heb ik eerst de (geheel tegen mijn gewoonte in) de handleiding maar even doorgenomen, je wilt zo’n dure set natuurlijk niet door een stommiteit, die je had kunnen voorkomen door te lezen, vernielen. Dat dit een goed besluit was, bleek wel dat ik las dat ik de USB stekkers niet meteen in de USB poort moest duwen. In de handleiding staat dat je van de site van Thrustmaster eerst de driver en de software moet downloaden die je daarna kunt installeren. Het installeren van de software verloopt probleemloos. Paar keer bevestigende antwoorden aanklikken en enkele minuten later is de installatie klaar. Gedurende de installatie van de driver wordt op een gegeven moment aangegeven dat je de USB stekkers op de PC mag aansluiten. Als dit is gedaan, wordt de installatie afgerond. FSX/Prepar3D herkennen de HOTAS set meteen en aan de meeste knoppen wordt door FSX/P3D een functie toegekend. Deze kun je meteen weer verwijderen. Alleen de assen en de functietoekenning voor de views aan de POV kan blijven staan in FSX/P3D.

Met de TARGET software kun je aan alle knoppen functies toewijzen

T.A.R.G.E.T. software

De overige functies kun je via de T.A.R.G.E.T. software toekennen. Dit kun je doen door de betreffende knop in de software naar het programmeer venster te slepen. Vervolgens kun je via het toetsenbord een toetscombinatie toekennen aan die betreffende knop of schakelaar. Dit kun je ook doen via het virtuele toetsenbord, welke je op kunt roepen in de programmeer software. Je kunt ook nog een naam aan de functie geven. Als je klaar bent kun je nog een printje maken van de functietoekenning aan de knoppen. Dit geldt zowel voor de stick als de throttle. Deze manier van
programmeren en de manier waarop de software werkt, is niet voor iedereen meteen een doorslaand succes.

Toch is het na enige tijd gebruiken prima te doen. Voordeel van de T.A.R.G.E.T. software is, dat je functies kunt toekennen of veranderen zonder dat de sim opnieuw moet worden opgestart. Er kunnen verschillende profielen voor verschillende sims aangemaakt worden. Deze profielen kun je dan weer kiezen wanneer je de betreffende sim gaat starten. Overigens kun je verschillende profielen aanmaken voor verschillende sims. Er zijn ook al een klein aantal profielen mee geïnstalleerd. (Prepar3D en FSX zitten er net niet bij). Via deze software kun je de backlights ook aanpassen in 5 stappen (van uit tot maximaal in 5 stappen). Deze software heeft nog veel meer mogelijkheden, maar de nadruk van dit review ligt bij de hardware.

Mijn focus heeft dan ook niet bij de software gelegen, anders dan dat deze software erg veelzijdig is. Er is een uitgebreide handleiding voor de software beschikbaar via de website van Thrustmaster. Ook zonder de T.A.R.G.E.T. software kun je functies aan de knoppen toewijzen, daarvoor gebruik je FSUIPC (betaalde versie). Zelf heb ik hier geen ervaring mee en zal dit in dit review dan ook niet verder opnemen. Ook kun je natuurlijk in FSX/P3D zelf functies aan knoppen en assen toekennen. Deze sims herkennen echter niet iedere knop, en die kun je dan ook niet programmeren in FSX/P3D. Het verdient daarom voorkeur om de T.A.R.G.E.T. software of FSUIPC te gebruiken om de knoppen te programmeren.

 

Gebruik in de praktijk

Tijd om de sim maar eens te starten en te kijken hoe de Hotas Warthog aanvoelt tijdens het gebruik in de sim, daar is hij uiteindelijk voor bedoeld. Voor de eerste testvlucht heb ik gekozen voor een helicoptervlucht vanaf vliegveld De Kooy. Als heli heb ik de UH-1 van Aerosoft gekozen. Nadat de sim was gestart en de helikopter op de juiste plaats stond, was het tijd om de throttle wat naar voren te schuiven. Dit gaat prima en de toerenteller loopt op. Even later komen de skids een klein stukje los van de baan. Ik neem iets gas terug en de Huey hangt keurig stil, vlak boven de baan. Dit is iets wat ik nog nooit eerder voor elkaar heb gekregen. Is dit toeval?

Snel zet ik de Huey neer en wissel deze in voor de Alphasim Dauphin. Voorzichtig geef ik weer gas en de wielen komen los van de baan. Beetje gas terug en warempel, ik hang weer keurig vlak, in een hover boven de baan! Om er zeker van te zijn dat het echt geen toeval is, laadt ik de Cerasim UH60 Blackhawk ook nog maar even. Hetzelfde resultaat, de heli is prima in een hover boven de baan te houden. Ik geef nog een beetje gas bij en de Blackhawk klimt langzaam omhoog. Ik doe de stick naar voren en de helikopter reageert meteen: de neus gaat omlaag en de snelheid neemt toe. Heel mooi geleidelijk. Ik zak ook wat (hoogte voor snelheid regel), dus een beetje gas er bij. Throttle nog wat naar voren. De heli stopt met zakken en begint te klimmen. Als ik op 500 voet zit, neem ik weer wat gas terug. De heli blijft keurig rond die hoogte vliegen… Dit is me nog nooit overkomen!. Kennelijk zat er op mijn vorige joysticks toch meer speling dan ik dacht. Die zorgde er voor dat ik constant moest corrigeren: dan weer wat minder gas, dan weer wat meer, vervolgens de stick weer naar voren om die even later weer snel naar achteren te moeten bewegen. Dit om te voorkomen dat de neus te ver zakt en de heli richting moeder aarde gaat vertrekken.

De weerstand van de throttle kan dmv het instelwiel (bij de rode pijl) naar wens worden aangepast

 

De stick van de Hotas Warthog beweegt soepeltjes. Toch voel je enige weerstand tijdens het bewegen van de stick, wat de bediening ten goede komt. Je hoef overigens geen enkele moeite te doen om de stick in de gekozen positie te houden. Hierdoor heb je ook na zelfs langere vluchten geen vermoeide hand/arm. Laat je de stick overigens los, dan zal die weer centreren. Voor zowel de voelbare weerstand als het centreren, zorgen de 5 spiraalveren in het binnenste van de stick. De veren zijn dusdanig gekozen dat de stick (die toch een kilo weegt) niet uit het centrum weg gaat als je de set 90 graden kantelt, waardoor de stick horizontaal blijft hangen. Ook dit is iets wat ik bij geen van mijn vorige joysticks heb gezien. Uiteraard weet ik (nog) niet hoe dit na langere tijd gebruik zal zijn.

Terug op de grond kies ik voor de Aerosoft F-14 Tomcat. Het plan is om vanaf baan 23 van vliegbasis Leeuwarden op te stijgen richting de Vliehors. Daar wil ik een paar bommen afgooien. Dit kan met de F-14 omdat die het VRS TacPack ondersteunt. Ik sta keurig op de centerline, en geef gas. Ik heb de throttle gesplitst en in de controls throttle as 1 en 2 aan de beide throttle handels toegewezen. Om te testen of het verschil maakt wanneer je op de ene motor minder gas geeft dan op de andere, neem ik van motor 1 (links) wat gas terug. De naverbrander dooft en de kist trekt naar links. Prima, dat werkt. Ik geeft ook motor 1 weer full throttle en geef een beetje tegenstuur met het roer. Bij VR trek ik de stick rustig naar me toe en de Tomcat kiest het luchtruim. De snelheid neemt nog altijd snel toe, en als ik de omheining van de basis nader, trek ik de stick volledig naar me toe. Dit doe ik in één soepele beweging. De neus van de kist gaat richting de blauwe lucht. De hoogte neemt nu snel toe en ik neem gas terug. De naverbranders doven en duw de stick van me af. De neus zakt omlaag. Als het vliegtuig horizontaal is, trek ik de stick weer wat aan tot die zo goed als in het centrum staat. Nog een beetje terug en we vliegen level. Alles voelt goed aan en de stick beweegt idd zonder haperingen en is zeer precies, iets wat in diverse artikelen op het www ook al werd gemeld.

Meteen maar door om de bewapening te activeren. Daar ik nog geen knop heb toegewezen aan de “Master arm” functie, doe ik (nog) even via het toetsenbord. Wapens zijn geactiveerd en inmiddels zit ik in een linker bocht boven Texel om de Vliehors vanuit het westen te naderen. In een mooie glijvlucht zak ik omlaag, gas op idle. Wanneer de doelen in zicht komen goed richten en met de duim druk ik op de rode vuurknop boven op de stick. Bombs away! De knop is gemakkelijk bereikbaar voor mijn duim, evenals de andere knoppen op de stick. De enige waar sommige mensen moeite mee zouden kunnen hebben is de meest rechts boven gelegen POV. Als je wat kleinere vingers/handen hebt kan die wel eens wat moeilijker te bedienen zijn.

Ook op de throttle, die ook geheel van metaal is gemaakt, zijn de knoppen goed te bereiken en te bedienen. De schakelaars voelen degelijk aan. Dat geldt voor zowel de tuimelschakelaars met 2 posities, als de tuimelschakelaars met 3 posities alsmede de drukschakelaars. Natuurlijk heb ik geen vergelijking met de echte, maar diegene die dat wel hebben geven aan dat dit precies is zoals ook de knoppen en assen in de echte Warthog aanvoelen en functioneren. De throttle handels zijn wat langer dan die van mijn vorige sets. Direct gevolg is dat de throttle preciezer te bedienen is. Met de mogelijkheid om de weerstand die je ondervind, aan te passen door middel van het stelwiel voorop de throttle unit, kun je deze unit heel nauwkeurig naar je eigen wens aanpassen.

Nu nog maar eens even kijken hoe de set presteert met een vast vleugel toestel. Ik kies hiervoor de Captain Sim C-130 Hercules. Wederom is Leeuwarden de plek waar de test begint. Het zal geen lange vlucht worden, maar even naar Eindhoven deze keer. Het gaat tenslotte niet om het vliegtuig maar om de hardware waarmee het vliegtuig wordt bediend. Als eerste moet in het Controls-menu van FS de throttle-instellingen even veranderd worden. Omdat we tot nu toe met vliegtuigen voorzien van één of twee motoren hebben gevlogen hadden ik aan iedere as een motor toegekend. Met vier motoren lopen we dan tegen een probleem aan, reden om slecht 1 as toe te kennen aan alle vier motoren. Dat houdt ook in dat de twee throttle-handels gekoppeld kunnen worden. Daarvoor schuif ik de pal van de linker handel naar rechts. Nu functioneren beide assen samen als 1 as.

Het palletje welke de beide throttle’s verbindt, hier nog los

Beide handels nu verbonden met het palletje

Nu de assen goed zijn ingesteld kan een begin worden gemaakt met de testvlucht. Langzaam schuif ik de throttles maar voren, waarop de Hercules langzaam vaart begint te meerderen. Bij VR trek ik de stick naar me toe, en “de oude dame” begint aan een rustige klim. Flaps up, (ook via een knop op de stick) en rustig op 5000ft richting het zuiden. Trimmen kan door middel van de schuifregelaar aan de rechterkant op de basis van de throttle. Hier mis ik het draaiwiel op de X-55 throttle overigens wel. Daar had ik de functie elevator trim aan toegekend, en die kon ik tijdens het vliegen gemakkelijk met mijn duim bedienen.

De schuifregelaar welke ik als trim gebruik

Rustig beweeg ik de stick naar links en de Hercules reageert daarop door rustig naar links af te buigen. Opnieuw maak ik een beweging met de stick, nu iets abrupter en naar rechts. De Hercules reageert door meteen naar rechts te hellen. Ook zakt de neus een beetje, wat ik corrigeer door de schuifregelaar wat naar me toe te halen. De daling stopt en de kist vliegt mooi op level verder. Ik heb voor deze test voldoende gezien. Terug naar Leeuwarden.

Bij het naderen van Leeuwarden laten we de flaps wat zakken. Het verlies in snelheid compenseer ik door de throttles een klein tikje naar voren te schuiven. Heel mooi en rustig naderen we initial point van baan 23. Nog even het landingsgestel laten zakken,. Ook daarvoor heb ik een knop geprogrammeerd op de throttle-basis. Het gaat allemaal soepeltjes. Direct na de touchdown trek ik de throttles naar achteren en bij het voelbare nokje trek ik ze omhoog om zo de laatste centimeter ook nog te kunnen gebruiken en de reverse in werking te zetten. De Hercules komt al snel tot stilstand. Ik sluit de brandstof toevoer af en de motoren komen tot rust. Dit was een relatief korte testvlucht maar weet nu wel wat ik wilde weten.

 

Meer precisie

Mocht je nog meer precisie willen ervaren dan er al is met de Thrustmaster Hotas Warthog zo uit de doos, dan is het mogelijk om een extensie of verlening te kopen. Deze schroef je tussen de basis en de stick. Bij Warthog Extensions by Sahaj (zie link onderaan dit review) kun je verlengstukken in diverse lengtes (7,5cm, 10cm, 15cm en 20cm) kopen. Prijzen voor de extensions lopen uiteen van €72,- voor de versie van 7,5cm tot €102,- voor de 20cm uitvoering. Afwijkende lengtes kunnen op aanvraag gemaakt worden. De elektrische koppeling wordt gemaakt door middel van een bijgeleverde kabel waarvan het ene eind in de basis gestoken word, het andere eind komt in de stick. Naar het schijnt kun je de Warthog precieser bedienen met een verlengstuk er tussen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, en zal dan ook geen uitspraak doen of dit wel of niet zo is.

De vier verschillende verlengstukken op rij

Conclusie

De conclusie, die ik na een enkele tientallen uren testen met verschillende vliegtuigen en helicopters kan trekken, zal ik hieronder samenvatten:
Thrustmaster heeft met de Hotas Warthog een uitstekende joystick/throttle combinatie in de markt gezet. Natuurlijk blijft het altijd een compromis. Wil je heli vliegen, tja de stick is niet een replica van een helicopterstick. Het is een replica van een A-10 stick. Is dit erg? Nee. We vliegen met onze flightsim met vele verschillende vliegtuigen, althans de meesten onder ons. Je kunt niet voor ieder vliegtuig/heli een bijpassende stick of yoke aanschaffen. Een compromis lijkt dan logisch. Ik heb het dan alleen over de vormgeving uiteraard. Dat blijft m.i. namelijk altijd een compromis mits je alleen de A-10 vliegt 😉

Op technisch gebied is er geen enkele compromis gedaan door Thrustmaster. De keuze voor metaal komt het gevoel wat je hebt tijdens het gebruik van de beide units zeker ten goede, het maakt dat de set goed en realistisch aanvoelt. De schakelaars zijn ook van een zwaardere kwaliteit en voelen degelijk en solide aan. De besturing gaat dan ook prima. Ook bij heftige bewegingen schuiven ze niet over het bureau. Hier speelt het gewicht van de units zeker een belangrijke rol in. In de units zijn zelfs extra strips metaal aangebracht om het gewicht te verhogen. Dit is zeker een pluspunt. De precisie van de set is beter dan welke joystick of hotas set die ik ooit heb gehad. Het kost me met deze set geen moeite om een helicopter in een hover te krijgen. Het landen op het helideck van een boorplatform is nu een stuk gemakkelijker geworden en gaat me bijna moeiteloos af.

De knoppen en schakelaars voelen degelijk aan en functioneren zoals verwacht. De schuifregelaars zijn ook erg nauwkeurig waardoor de bediening erg plezierig aanvoelt. Al met al is de Thrustmaster Hotas Warthog een prima besturingsset. De hamvraag is natuurlijk of deze set de stevige prijs van €400,- waard is. Hoe je het ook bekijkt, €400,- is natuurlijk een flinke uitgave. Aan de andere kant mag je er vanuit gaan dat dit hoogstwaarschijnlijk de laatste set is die je ooit zult hoeven kopen. Ook kun je de set gebruiken bij (bijna) alle sims die op de markt zijn, en zullen komen in de toekomst.

In het begin van dit review stelde ik de volgende vraag: Is deze combinatie van een joystick en een throttle, de (hoge) prijs van rond de €400,- waard? Voor de prijs van de Thrustmaster Hotas Warthog heb je ook twee Saitek X55 Rhino of X52 Pro sets. Die kosten namelijk rond de €200,- per set. Zou de naam of reputatie het prijsverschil verklaren? Of zou er toch wat anders zijn wat de prijsverdubbeling verklaart?

Het antwoord kan heel duidelijk zijn: Ja, de combinatie is de prijs zeker waard. Kwaliteit van het gebruikte materiaal, de precisie van de sensoren en de vele programmeermogelijkheden maken dat ik het de prijs absoluut waard vind. Het is dus beslist een aanrader. Voor Nederland is SimWare een van de distributeurs. Daar is de Thrustmaster Hotas Warthog uit voorraad leverbaar.

 

Links

Extension module: http://warthog-extensions-by-sahaj.com/
Website Thrustmaster: http://www.thrustmaster.com/nl_NL
Website SimWare: http://www.simw.com/hardware.html?manufacturer=304

Thrustmaster Hotas Warthog

€ 449,99
Thrustmaster Hotas Warthog
9

FsVisions Score

9/10

Positief

  • Materiaal keuze cq kwaliteit
  • Nauwkeurigheid
  • programmeer mogelijkheden

Negatief

  • Prijs

4 Reacties

  1. Matthias schreef:

    Beste reviewer,

    Wat een geweldige review!
    Ik bezit zelf ook deze Hotas Warthog set, en mijn waardering ervoor is flink gegroeit na het lezen van deze review.
    Ook heb ik zojuist het 20cm hoge verlengstuk besteld van sahaj.com (via uw linkje 😉
    Ik wist nog niet dat deze bestond, maar hoopte er al maanden op, veel op internet gezocht,maar nooit bij sahaj.com uitgekomen.
    Dank voor de link!

    Mvg

    Matthias

    (5)
  1. 18 oktober 2015

    […] slot even onder de aandacht een review van een joystick..maar wel een […]

  2. 6 april 2016

    […] slot even onder de aandacht een review van een joystick..maar wel een […]

  3. 17 oktober 2016

    […] slot even onder de aandacht een review van een joystick..maar wel een […]