Captain Sim onder vuur

Zelden zagen we een ontwikkelaar die zo onder vuur ligt. Captain Sim heeft nogal wat teweeggebracht met de prijs van hun net uitgekomen 767-300ER Base Pack. Maar liefst 99.76 USD vragen ze ervoor. En nu komt het, ze geven aan dat het nog maar een Beta versie betreft en dat de release versie maar liefst 134.99 USD gaat kosten. Er zijn erg felle reacties te lezen op forums zoals hier op FSElite. Er wordt zelfs aangegeven dat wat ze doen met hun aangegeven prijzen illigaal en strafbaar is. Of dit echt zo is weten we niet. Dit weten we wel, voor een addon die ver achter ligt qua graphics, een iets aangepaste versie van het flightdeck van hun oude 757 gebruikt en bovenal ”geen diepgaande systemen” heeft zijn de prijzen werkelijk …… hoog. Afijn, We zijn benieuwd naar uw mening, reageren kan via ”reageren op dit bericht”. Dank alvast voor uw reactie!

8 Reacties

  1. Bram Stikkel schreef:

    Is toch een simpel mechanisme? Als je het er niet voor over hebt, koop je het niet. Probleem opgelost, lijkt mij…

  2. Matthias schreef:

    Mooie reactie Bram! 😉

  3. Tino Broekstra schreef:

    PMDG kreeg in het begin hetzelfde commentaar, en ook Flightsim Labs met hun Airbus kreeg er flink van langs toen hun prijzen bekend werden. Toch verkopen die ook goed.
    De kosten voor het ontwikkelen van een addon zijn hoog, dat moet een commerciële club natuurlijk terugverdienen. Dat kan door heel veel met een lagere prijs te verkopen, maar ook, door wat minder tegen een hoge prijs. Het is een afweging die de maker/ontwikkelaar bepaald. De klant bepaalt vervolgens of hij tot aankoop over gaat of niet.

  4. Matthias schreef:

    Hoi Tino,

    Dat klopt, maar Captain sim is zeker geen beginner. ze bestaan zelfs al sinds 1999.
    Bovendien, waar ontwikkelaars zoals PMDG duidelijk met de tijd mee gaan wat betreft graphics en dieper gaande systemen doet CP dit nauwelijk.
    Dus ik persoonlijk ben het met de vele reacties wel eens.

    Of de klant het product nu wel of niet koopt, het ene product is een hoog bedrag wel waard, en het andere niet.

    M.v.g.

    Matthias

  5. Matthijs schreef:

    Ik begrijp de reacties ook, maar aan de andere kant is het niet zo dat er een maximum bedrag zit aan wat een addon mag kosten. De koper staat altijd vrij om een product wel/niet te kopen, ook al zouden ze er 1000 Euro voor vragen staat dit ze geheel vrij om te doen. Realistisch? Nee zeker niet. Toegestaan? Jazeker.

  6. Matthias schreef:

    Mooi verwoord ook Matthijs!

  7. Richard schreef:

    Ben een beetje laat met een reactie. Maar toch wil nog even reageren. Persoonlijk ben ik door de forums van Avsim, CaptainSim’s eigen forums en ook FSElite reacties heen gegaan. Als ik het in een zin mag samenvatten: Hoe je niet met PR om moet gaan. Ik zie twee discussiepunten: De prijs-kwaliteitverhouding en productstrategie/bedrijfsstrategie. Ik zal je de pagina’s lange discussies besparen:

    Laat ik maar met het eerste beginnen: Productstrategie/bedrijfsstrategie. Het feit dat plannen voor uitbreidingspakketten vaak gewijzigd wordt. En dan vooral welke motoren in welk pakket moet. Hun eerste plan was nooit officieel bevestigd, maar wel vermeld op hun eigen website. Je zou het basispakket hebben met de 767-300ER en dan een apart uitbreidingspakket met extra motoren. Sterk vergelijkbaar met de product line-up van hun 757 III. Reacties waren niet erg positief. Toen werd de uiteindelijke plannen bekend gemaakt. Ik ga niet er te diep op in, maar geef wel een voorbeeld: Als je de 767-300ER met Rolls-Royce RB211 motoren wilt moet je het basispakket aanschaffen. En dan ook het 767-200 uitbreidingspakket. In dit pakket zit de Rolls-Royce RB211 die werkt met de 767-300ER. Kanttekening: De 767-200 is in het echt nooit leverbaar met de Rolls-Royce motoren, maar wordt wel samen verkocht in een uitbreidingspakket. Zelfde voor hun vrachtversie uitbreidingspakket. Hierdoor als je al de motoren wilt, moet je al die pakketten kopen. Ook al als je de 767-200 niet wilt. Hier was veel kritiek op. Mensen die vinden/voelen dat dat ze hun (potentiële) klanten uitmelken en dat CaptainSim een beetje met pakketten aan het rommelen is totdat er iets positiefs uitkomt. En toen enkele uren later waren hun plannen verwijdert van hun Facebookpagina en website. Alsof het nooit bekend gemaakt was. Nu is er inmiddels een poll op hun forum, waar jij kan stemmen wat je voorkeuren zijn voor de motoren. Ik ga mijn vingers er niet aan branden wat ik ervan vind. Maar apart is het wel.

    En dan prijs-kwaliteitverhouding. Dit is gelukkiger wat makkelijker. Dat is gedeeltelijk persoonlijke mening en prioriteiten. Kleine disclaimer: Ik bezit het product niet en ben ook geen reviewer. Dit zijn mijn waarnemingen van mensen online, die misschien wel, misschien niet het product bezitten. De 767-300ER is een typisch CaptainSim product. De exterior model ziet er erg goed uit, misschien wel boven industrienorm. Maar de virtuele cockpit, flight dynamics en diepgaande systemen is overwegend negatief.

    Als je wilt kan je al deze online berichten zelf lezen op de bovengenoemde websites. Maar zorg wel dat je genoeg popcorn hebt, want je doet het niet snel tussendoor.
    Ikzelf ga dit product niet kopen. Ook al ben erg nieuwsgierig en zou ik erg graag mijn eigen product ervaring willen toevoegen, maar vindt het lastig aangezien je nog niet weet wat je koopt qua uitbreidingspakketten en de erg gemixte verhalen over de kwaliteit.

  8. Matthias schreef:

    Hoi Richard,

    Wat een prachtige en onderbouwde reactie zeg, dank hiervoor!

    Ikzelf las toevallig eergisteren het stukje ook over de motoren die in het echt niet eens leverbaar zijn met sommige 767’s. Captain sim zorgt voor nieuwe combinaties kennelijk.

    Ikzelf heb de popcorn al gekocht en ga er vanavond eens goed voor zitten 😉

    Fijne Zondag!

    M.v.g.

    Matthias