Local Legend 19: Focke-Wulf Fw 200 Condor uitgebracht
Tegelijk met World Update XVIII is er ook een nieuwe Local Legend uitgekomen. Deze maal is de eer voor de ‘Focke-Wulf Fw 200 Condor’.
De jaren 1920 en 1930 waren getuige van ongelooflijke vooruitgang op het gebied van vliegtuiginnovatie en prestaties. Een van de hoogtepunten van dit tijdperk was trans-Atlantisch reizen, zoals geïllustreerd door de solo-trans-Atlantische reis van Charles Lindbergh in mei 1927. De ontluikende luchtvaartindustrie, geïnspireerd door de snel evoluerende technologie, probeerde trans-Atlantische diensten aan te bieden en begon met luchtschepen. In oktober 1928 voltooide de Graf Zeppelin de eerste commerciële trans-Atlantische passagiersvlucht in de geschiedenis. Het enorme luchtschip steeg op vanuit Friedrichshafen, Duitsland en vloog naar Lakehurst, New Jersey, VS, en voltooide de reis in 111 uur en 44 minuten.
Hoewel vliegtuigen sneller konden vliegen dan luchtschepen, had geen enkele het bereik van luchtschepen zoals de Graf Zeppelin. Het gebruik van vliegboten om de Atlantische Oceaan over te steken voor lijndiensten was een voorlopig plan, maar ze vereisten tussenstops om bij te tanken. Een concept van een vliegtuig op de aarde leek onwerkbaar, zowel vanwege de beperkingen van het bereik als vanwege een gebrek aan geschikte vliegvelden voor grote vliegtuigen.
Ondanks fundamentele technische hindernissen geloofde de Duitse vliegtuigingenieur Kurt Tank dat hij een landvliegtuig kon ontwikkelen dat in staat was om non-stop, trans-Atlantische vluchten te maken. De gedurfde visionair, die aan het hoofd stond van de engineeringafdeling van Focke-Wulf, stelde het concept voor aan Deutsche Luft Hansa, de Duitse nationale luchtvaartmaatschappij. Het bedrijf nam het plan aan en bracht in juni 1936 een specificatie uit waarin werd opgeroepen tot een vliegtuig dat tot 26 passagiers kon vervoeren met een bereik van 1.860 mijl (3.000 kilometer).
Het Fw 200 V-1 prototype maakte zijn eerste vlucht op 27 juli 1937, met groot succes. Het werd in 1938 omgedoopt tot Fw 200 S-1, “S” staat voor “Sonder”, Duits voor “Special”. Het werd uitgerust met extra brandstoftanks voor een langere vliegtijd. Op 10 augustus 1938 steeg het op vanuit Berlijn en vloog non-stop naar New York in iets minder dan 25 uur. De vlucht van 4.000 mijl vestigde destijds een record voor de langste afstand die door een vliegtuig werd gevlogen. De Fw 200 S-1 vestigde nog een aantal afstandsrecords.
Je kunt dit toestel nu aanschaffen via de in-game Marketplace.
De Fenix Installer is ontzettend handig! Met één druk op de knop downloaden en installeren :)
Deze gaat er zeker komen! Leuk voor korte vluchtjes van en naar Brussel en Amsterdam bijvoorbeeld. Wel benieuwd hoe de…
Ja. zit er in. Dublin is echter niet zo mooi als london en helaas ook (nog) niet compatible met de…
;-) Hopelijk vliegt de tijd voor je Richard!
O, zit Ierland er toch ook bij? (ik had tot nu toe alleen gelezen over Engeland, Schotland en Wales...)
Duurt nog ff. Ga pas eind september :-) Maar toch bedankt ;-)