Review: FlyDesign Krakow

Het is altijd leuk om eens nader te kijken naar het werk van een nieuwe ontwikkelaar. De eerste kennismaking met de Poolse ontwikkelaar was een negatieve, omdat Drzewiecki Design had ontdekt dat één van de ontwikkelaars van FlyDesign textures had gebruikt van Drzewiecki. FlyDesign heeft toegegeven dat dit buiten hun medeweten is gebeurd door een enkele medewerker… Afgelopen week hebben ze een bijgewerkte versie uitgebracht via simMarket. Hoog tijd om eens naar Krakow te vliegen!

FlyDesign geeft allereerst aan ‘official partner’ te zijn van het vliegveld, waarmee ze eerder toegang krijgen tot informatie omtrent verbouwingen e.d. Dat laatste is zeker interessant omdat zeker tot 2021 er grote veranderingen gaande zijn in Krakow…

De officiële naam luidt Internationale luchthaven Paulus Johannes II Kraków-Balice, sinds 1995 vernoemd naar de gelijknamige Paus die in vroegere tijden bisschop was in Krakow. Het vliegveld ligt in het dorpje Balice, op ongeveer 10 kilometer van Krakow. Zo’n 5,8 miljoen reizigers deden het vliegveld in 2017 aan. Het vliegveld beschikt over een terminal met 5 gates, en een enkele landingsbaan.

Frequente bezoekers zijn o.a. low-cost maatschappijen EasyJet, Norwegian, Ryanair, Vueling en Wizzair, maar ook Austrian, Lufthansa en Swiss vliegen op Krakow. Vanuit Nederland vliegen KLM en Transavia naar de Poolse stad.

Aanschaf en installatie

De scenery kan worden aangeschaft via simMarket. Na het doorlopen van het bestelproces ontvang je een link met het installatiebestand. Het installatiebestand is zo’n 300 MB groot. De installatie verloopt eenvoudig via een wizard. Tijdens de installatie kan aangegeven worden waar de scenery wordt geïnstalleerd, handig voor mensen die de scenery liever op een andere plek zetten voor als Prepar3D weer een update krijgt. Verder is er nog een keuze voor statische voertuigen, zoals hieronder te zien is.

Configuratie van Krakow

De installatie verloopt vlot, ook omdat het installatiebestand niet erg groot is. Er zijn verder geen configuratie mogelijkheden. Na wat mailverkeer met de ontwikkelaar kreeg ik een tooltje om de seizoenen mee te wisselen (tussen zomer en winter). Feitelijk een bestand dat iedere keer de bestaande textures overschrijft. Tegenwoordig is het technisch mogelijk om met bijvoorbeeld SODE automatisch de seizoenen te laten wisselen, maar FlyDesign gaf aan hier op korte termijn geen plannen voor te hebben.

Documentatie

Het vliegveld wordt ook geleverd met de benodigde handleiding. Volgens de handleiding worden LIDO charts meegeleverd, maar deze heb ik niet kunnen vinden.

Welkom in Krakow!

Nu is het tijd om de sim te starten om een rondje langs het vliegveld te maken. Krakow is niet een heel groot vliegveld, maar met 100% AI verkeer is er toch genoeg leven in de brouwerij. Op de militaire apron staan een aantal statics van het Poolse leger en de BBJ2 van de Poolse regering. Verder zijn er veel details, zoals ook mensen op de apron en diverse voertuigen. Wat op het testsysteem wel opvalt is dat bepaalde objecten, zoals de sneeuwschuivers, verdwijnen als je ze te dicht nadert. Dit is vooral ondervonden tijdens het gebruik van de ‘slew’ functionaliteit. In de praktijk zul je hier minder last van hebben.

Krakow bij nacht!

In de avond staat het vliegveld vol met AI (niet meegeleverd met de scenery). Dan is er ook zichtbaar dat er een aantal gates elkaar overlappen, zoals in onderstaand screenshot is te zien (turboprop door de Ryanair 737 heen). Verder zorgt de dynamische verlichting voor realisme en ook de diverse onderdelen van het vliegveld worden mooi verlicht.

Winter

Met het apart meegeleverde bestand (zit nog niet in de simMarket installer) kan ook het winterseizoen worden geactiveerd. Het winterseizoen mixt goed met de omliggende scenery. Hieronder een aantal screenshots hiervan.

De omgeving

De scenery van Krakow beperkt zich tot het vliegveld en een stukje rond de aanvliegroute. Op zich is dit niet storend. Er is verder geen dynamisch verkeer op de wegen rond het vliegveld, en onderstaand screenshot laat zien dat de scenery ook niet zo goed blend met ORBX FTX Global.

Performance

Op onderstaand testsysteem was de performance zeer wisselend te noemen. Op het vliegveld zelf bij stilstaand was de performance dik in orde, met zo’n 60 FPS en 100% AI verkeer en ActiveSky weer. Echter op het moment dat je de ‘slew’ functionaliteit gebruikt om een rondje te maken of aan komt vliegen, zakt de performance in naar zo’n 20 FPS, ook overdag. De omgeving rond Krakow is niet bijzonder, dus de FPS drop moet van iets bij het vliegveld komen. De ontwikkelaar geeft aan dit issue niet te herkennen en dat op de testsystemen alles prima werkt. Het zou dus ook aan mijn test systeem kunnen liggen.

Conclusie

Ervan uitgaande dat dit de eerste release is van FlyDesign en de valse start die ze hebben gehad is de scenery zeker niet slecht. Er zit veel detail in het vliegveld en de omgeving. Er zijn in ieder geval 2 seizoenen inbegrepen (zomer en winter). Nadeel is de performance, die moet anno 2018 echt beter kunnen. Ook het handmatige wisselen van seizoenen drukt de uiteindelijke score.

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR3 RAM