Review: Airworthy Saba & St. Barths

Na het succes van de Sint Maarten scenery is Airworthy Designs verder gegaan met de ontwikkeling van de eilanden Saba en St. Barts. Gezien de kwaliteit van Sint Maarten waren de verwachtingen opnieuw hooggespannen voor deze release. Afgelopen week konden wij voor het eerst de uiteindelijke versie van deze scenery testen. Tijd om onze koffers te pakken en een virtueel bezoek te brengen aan Saba en St. Barts.

 

Even kennismaken met Saba en St. Barths

St. Barths of voluit Saint-Barthélemy is een klein eiland in de Caribische Zee, gelegen tussen de eilanden Sint Maarten en St. Kitts. Het eiland is een overzeese gemeenschap van Frankrijk en met slechts 21 vierkante kilometer, is het een van de kleinere eilanden van het Caribisch gebied. De luchthaven is beroemd bij spotters vanwege zijn uitzonderlijke runway 10 approach. De landingsbaan is slechts 650 meter lang en vanwege de moeilijke benadering zie je hier enkel propeller aangedreven toestellen.

Saba is een bijzondere gemeente van Nederland en ligt 30 kilometer ten zuidwesten van Sint Maarten. Het is ongeveer 4,5 kilometer in doorsnee en de oppervlakte is 13 km². Saba bestaat uit een slapende vulkaan met vier lavakoepels. De hellingen lopen steil af naar zee en de kust is rotsachtig. En nog een leuk feitje, vulkaan Mount Scenery is met 877 meter het hoogste punt van Nederland! Juancho E. Yrausquin Airport is het enige vliegveld op het eiland. Het is een gevaarlijk vliegveld, omdat aan de ene kant hoge rotsen zijn, aan de andere kant de startbaan eindigt met een hoge klif in zee. Daarnaast hebben piloten hier meestal te maken met een stevige wind. Met een baanlengte van slechts 400 meter is dit de kortste baan ter wereld.

 

Aanschaf en Installatie

De aanschaf van deze scenery loopt via de bekende webshop store.x-plane.org, hier ontvang je na betaling een download link naar een ZIP bestand van ongeveer 1.99 GB. De downloadsnelheid van de store is soms nog wat traag waardoor je even de tijd moet nemen om dit bestand binnen te trekken. Na het binnenhalen beschik je over een ZIP bestand met 2 mappen: AWD_TFFJ_1_Apt en AWD_TFFJ_2_Mesh. Zoals de naamgeving al aangeeft gaat het hier om de mesh en het vliegveld zelf. Beide mappen worden uitgepakt in de Custom Scenery folder van je X-Plane 11 hoofdmap. Dit is het hele installatieproces, meer hoeft er niet te gebeuren. Dit pakket heeft de naam ‘Part 2’ meegekregen maar kan prima onafhankelijk van deel 1 functioneren.

 

Documentatie

In het vorige deel was ons punt van aandacht de documentatie. Airworthy Designs heeft dit punt met deze release gelukkig goed aangepakt. Naast diverse charts van de vliegvelden op Saba en St. Barths worden er ook een aantal aanbevolen instellingen meegeleverd als documentatie. Erg handig want zo weet je precies wat de beste instellingen zijn om optimaal van deze scenery te kunnen genieten.

 

Opnieuw een tropische verassing

De scenery van Sint Maarten was al een hoogstandje, toch lijkt het alsof de makers van Saba & St. Barths er dit keer nog een schepje bovenop hebben gedaan. We beginnen onze ronde op St. Barths en direct valt onze mond open van verbazing. Wat een details! Nee we overdrijven niet, dit vliegveld is gewoon een kopie van de werkelijkheid. Nu valt de ‘sloped runway’ pas goed op dankzij de X-Plane 11 techniek wordt dit op St. Barths prachtig gesimuleerd. Daar waar je in FSX en P3D gewoon een vlakke startbaan had volgt de startbaan hier mooi de contouren van het terrein. Wat ons betreft heeft dit zeker toegevoegde waarde op het realisme-gehalte omdat je het effect hiervan ook daadwerkelijk merkt tijdens de start en landingen.

We maken een rondje op het veld van St. Barths en krijgen al snel het Caribische gevoel te pakken. De kenmerkend gekleurde huizen, de palmbomen, het strand en natuurlijk de azuurblauwe zee met diverse jachten en zeilschepen maken het plaatje compleet. 3D modellen van hoge kwaliteit, mooi afgewerkt en allen voorzien van scherpe HD textures. Ook is St. Barths voorzien van zogenaamde ‘static aircrafts’ mocht je geen gebruik maken van AI Traffic dan heb je toch het gevoel dat je niet helemaal alleen bent op het vliegveld. Uiteraard werkt de scenery ook met bestaande AI Traffic addons zoals bijvoorbeeld WT3 of X-Life Traffic.

Alleen ben je sowieso niet want de ontwikkelaar heeft ook gezorgd voor virtuele passagiers. Deze bevinden zich in het luchthavengebouw en op het parkeerterrein. Naast deze passagiers mogen we natuurlijk ook de spotters niet vergeten op de spotters heuvel en op het strand. Het strand wordt daarnaast ook bezet door een flink aantal strandgasten. Hoewel er veel ‘dubbelgangers’ tussen zitten valt dit vanaf een afstandje niet op terwijl het toch wat extra dimensie geeft aan de scenery.

Ook de haven van Gustavia is een mooie kopie van de werkelijkheid, alle gebouwen zijn duidelijk te herkennen inclusief de vuurtoren die ook tijdens de donkere uren zijn licht laat stralen. De vele (luxe) jachten en zeilschepen in de haven maken het helemaal af.

 

Door naar Saba!

Op hemelsbreed 52 Kilometer afstand en ongeveer een kleine 20 minuten vliegen van St. Barths ligt het voor ons als Nederlanders bekende eiland Saba. Vanaf St. Barths zal dit onze bestemming worden in de DHC-6 Twin Otter. Een krachtig toestel dat uitstekend om kan gaan met korte start en landingsbanen. In deze omgeving zeker geen overbodige luxe. We draaien de baan op, schuiven de throttle naar voren en na een kleine aanloop kiezen we het luchtruim. Onder ons zien we de helder blauwe wateren van St. Barths. De huizen worden langzaam kleiner en voor het eerst hebben we nu echt een goed uitzicht over dit prachtige eiland. Ook nu valt op dat het hele eiland is voorzien van satelliet beelden en custom geplaatste 3D objecten. De satellietbeelden van St. Barths zijn niet van hele hoge kwaliteit. Vanuit de lucht is dit niet storend maar laag bij de grond valt dit wel wat meer op.

Na het uitklimmen zien we aan de horizon Saba al liggen. Vanaf zo’n afstand valt pas op hoe stijl het eiland is. Je ziet duidelijk de vulkanische vormen waardoor het eiland klein maar wel imposant over komt. Ergens zijn we bang dat Saba ons teleur gaat stellen na al het moois wat we gezien hebben op St. Barths. Maar niets is minder waar zien we als we dichterbij komen en aan de approach beginnen. Het eiland is voorzien van zeer scherpe satelliet beelden die naar onze beleving veel beter en scherper zijn dan de beelden die de ontwikkelaar voor St. Barths gebruikt heeft. De unieke Sabaanse huisjes vallen vanuit de lucht al op en ook de stijle afgronden rondom het vliegveld zijn zeer goed nagemaakt. Fouten maken kan nu niet meer want de extreem korte landingsbaan in combinatie met het realistische flight-model van X-Plane zorgt ervoor dat fouten, hoe klein ook, direct afgestraft worden.

De landing volgt en we moeten even flink in de remmen om voor het einde van de baan tot stilstand te komen. Gelukkig klagen de virtuele passagiers niet want echt zacht kunnen we de landing niet noemen. Tijdens het uitrollen zie je hoe enorm kort deze baan eigenlijk is. Het asfalt is mooi nagebootst en met dank aan PBR-technieken die de ontwikkelaar gebruikt heeft zien we prachtige reflecties verschijnen zodra de zon er op schijnt. Het vliegveld van Saba is echt heel klein, meer dan een toren, kleine wachtruimte en brandweerpost staat er dan ook niet. Juist omdat het zo klein is heeft de ontwikkelaar extra tijd in de kleine details gestoken. Zo is het volledige interieur van het vliegveld nagemaakt en is er ook binnen de gebouwen nog genoeg te ontdekken.

 

Het zit ‘m in de details

Zowel op Saba als op St. Barths ontbreekt het niet aan details. Waar andere scenery’s vaak strak afgewerkt zijn zien we hier toch een aantal mooie en ook kleine details in verwerkt zitten. Net als de Sint Maarten scenery is men niet gestopt toen de luchthavens klaar waren. Het volledige eiland is meegenomen in de ontwikkeling en dat zien we op diverse punten goed terug. Het geeft een gevoel van herkenning. Als je er een keer geweest bent zal je veel punten op St. Barths en Saba direct herkennen.

Een punt wat wel ontbreekt is de zogenaamde ‘moving ground traffic’ op en rondom het veld ontbreekt het aan geanimeerde voertuigen. Dit was ook in de Sint Maarten scenery het geval en ook daar zie je dat er wat ontbreekt als je laag over Maho Beach aanvliegt en er geen voertuigen rijden. Geen groot probleem maar FlyTampa wist dit jaren geleden al te realiseren dus je zou denken dat dit Anno 2019 toch zeker mogelijk moet zijn voor een ontwikkelaar als Airworthy Designs. Wellicht zal dit met een toekomstige update nog verholpen worden maar dat is op het moment van schrijven nog niet bij ons bekend.

Voor de rest niets dan lof over deze prachtige eilanden die een schitterende virtuele kopie zijn van de werkelijkheid. Ook tijdens de nacht zijn er honderden lichtjes onder je te zien. Met name tijdens zonsondergang geeft dit een spectaculair uitzicht.

 

Performance

Als we de features van de scenery bekijken zien we staan ‘Extremely optimized for FPS and performance’. Natuurlijk hebben we hier ook even uitgebreid naar gekeken en wij delen deze bewering deels. Over het algemeen is de scenery goed geoptimaliseerd. Echter zien we toch een aardige dip tijdens de approach van St. Barths. Nu is dit natuurlijk wel een approach met veel details maar toch vinden wij een verlies van ruim 15 FPS op Final Approach vrij fors. Op Saba was er geen verlies in FPS merkbaar dus mogelijk zit er toch nog iets in de aanvliegroute van St. Barths niet helemaal goed of is ons systeem gewoon toe aan een upgrade. Het is moeilijk te beoordelen maar wel is het opvallend dat we in de Sint Maarten review een soortgelijk probleem beschreven tijdens de nadering. Omdat dit probleem niet speelt bij andere scenery’s die wij gebruikt hebben vermoeden wij toch dat het een optimalisatie puntje is voor Airworthy Designs.

Al met al kunnen we de performance van deze scenery als goed omschrijven. Boven St. Barths en Saba kunnen we geen vermindering van performance ontdekken en blijft onze meting keurig ruim boven de 40 FPS. Ook boven de drukke haven van Gustavia blijft onze FPS meter heel stabiel en zien we geen drops. Wat dat betreft kunnen we de makers gelijk geven dat, los van de final approach van St. Barths, deze scenery prima geoptimaliseerd is op performance gebied.

 

Conclusie

Opnieuw heeft Airworthy Designs een knap staaltje werk laten zien in dit tweede deel van haar Princess of the Caribbean serie. De scenery is van hoge kwaliteit en we kunnen op de genoemde aandachtspuntjes na geen negatieve punten ontdekken aan deze scenery. Persoonlijk vinden we het wel jammer dat road en sea traffic ontbreekt en er enkel statische voertuigen zijn geplaatst. Zeker bij een scenery als deze waarbij er laag over land en water wordt aangevlogen is het altijd extra realistisch om wat beweging te zien tijdens de nadering. Het is slechts een klein puntje want over de rest zijn we enorm enthousiast. Zelden zagen we een scenery die zo goed de Caribische sfeer weet neer te zetten als Airworthy Designs dat doet met dit pakket. Je zult je de komende tijd echt niet vervelen met deze scenery want er valt genoeg te ontdekken. Dus twijfel niet maar vlieg vandaag nog naar deze tropische verassing van Airworthy Designs. Je zal beslist niet teleurgesteld worden!

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR4 Geheugen
X-Plane 11.33
Nvidia GeForce GTX1070
Windows 10 Professional

Airworthy Designs Saba & St. Barths

26.95 USD
8.5

FsVisions Score

8.5/10

Positief

  • Zeer gedetailleerd
  • Prima performance
  • 100% PBR

Negatief

  • Kwaliteit satellietbeelden St. Barths
  • Geen land/sea traffic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *