Review: JetStream Designs Orly voor MSFS

Let op: Deze review behandelt de MSFS versie van Paris Orly. Ben je benieuwd naar een review van de Prepar3D versie? Bekijk deze dan hier.

Introductie

JetStream Designs timmert hard aan de weg. Zeker in 2020 zijn er flink wat stappen gemaakt, zo is er een samenwerking met Flightbeam Studios tot stand gekomen. Tot nu toe betekent dit dat je de MSFS versie van Nantes en Orly ook kunt aanschaffen via de Flightbeam store, en ook dat de sceneries gebruik maken de Contrail app. Middels deze app blijven je sceneries eenvoudig up-to-date. Verder komt er binnenkort Toulouse Airport uit, ontwikkeld door JetStream Designs, maar onder de vlag van Flightbeam zelf. Een enorme stap voorwaarts!

 

Aanschaf en installatie

De scenery kan worden aangeschaft via de Flightbeam Store of simMarket.

Na het doorlopen van het bestelproces ontvang je een mail met het serienummer en een link naar de Contrail app. Na installatie kun je door het ingeven van het serienummer eenvoudig het vliegveld installeren. Geen ingewikkelde configuratie, alleen klikken en klaar.

 

Configuratie van Paris Orly

Waar in de Prepar3D versie nog een Configurator zat om de scenery naar wens te kunnen aanpassen is dit voor de MSFS versie niet het geval. Technisch is dit op het moment lastig om te realiseren, en geen enkele ontwikkelaar biedt op het moment van schrijven een dergelijke optie. Is dit erg? Nee, niet echt. Een aantal opties (bijv. wisselen van seizoenen, dynamische verlichting) zijn simpelweg overbodig. MSFS kent nog geen seizoenen (hoewel in de laatste update 1.12.13.0 er sneeuw is toegevoegd), en dynamische verlichting is standaard. De overige opties hebben vooral te maken met performance.

 

Documentatie

Ik heb al diverse vliegvelden gezien voor MSFS, van diverse ontwikkelaars, en het lijkt een trend te gaan worden om geen handleidingen meer mee te leveren. Enerzijds begrijpelijk, er is immers niet veel te configureren, installatie is ook veel makkelijker en Microsoft komt binnenkort ook met eigen NavData kaarten… Toch is het wel jammer, omdat de handleiding vaak ook nog wat extra achtergrond informatie biedt, charts e.d.

 

Boarding

We starten onze rondleiding in de World Map van Microsoft Flight Simulator:

Afhankelijk van je instellingen zie je het aanwezig on-line verkeer en multiplayer toestellen. Via de map kun je eenvoudig de gewenste startpositie kiezen. Zoals is te zien is er volop keuze, ondanks dat er redelijk wat statische vliegtuigen zijn toegevoegd.

We stappen aan boord op gate D06 met een easyJet A320neo, en starten vanaf daar onze drone camera om het vliegveld aan een nadere inspectie te onderwerpen.

Zoals hierboven te zien, integreren de standaard service voertuigen prima in de scenery! De jetway zit goed aan het vliegtuig verbonden en ook de overige voertuigen staan op hun plek. Enige minpuntje is dat de A320 iets naar voren had moeten worden geplaatst om te matchen met de grondmarkeringen, maar dit maakt verder niets uit voor de vliegervaring.

 

Vanuit de cockpit hebben we zicht op de terminal 4 (voormalig Orly Sud genoemd). Door het glas zien we ook het interieur, een aantal stoelen en winkels.

Vanuit de binnenkant is er geen glas meer te zien, wat een rare indruk geeft. Op zich niet erg, want dit is niet iets dat de gemiddelde simmer doet. Ook het nieuwe gedeelte van Terminal 4 en de nieuwe Terminal 3 beschikken over een interieur. Er is gekozen tussen een goede mix van detail en performance.

 

Aankomst op Orly

Als piloot zie je vaak alleen de kant van de luchthaven. Het is ook leuk om eens aan de andere kant te kijken, zeker als je al eens vanaf Orly hebt gevlogen als passagier. Hier is te zien dat er veel aandacht is besteed aan de diverse details, waaronder bouwwerkzaamheden en Orlyval treintjes.

Als je goed op de screenshots kijkt zijn hier ook de eerste minpuntjes te ontdekken. Zo is niet overal de ondergrond even scherp, krijgen niet alle gebieden evenveel aandacht, heeft de scenery wat moeite met hoogte verschillen en is bijvoorbeeld de Orlyval niet geanimeerd. Maar ook hier geldt, de gemiddelde simmer zal hier niet zo snel kijken en ook hier is waarschijnlijk weer een keuze gemaakt tussen detail en performance.

 

Musée Delta
Vlak naast baan 02/20 ligt een klein museum, Musée Delta. Het is geen groot museum, maar het hoogtepunt is toch wel de Concorde die hier staat. Het museum is in de scenery helaas niet te zien. De Concorde wel, maar in een wit kleurenschema. Wat extra details hier waren leuk geweest. Bijvoorbeeld het goede kleurenschema, de tram en de andere paar vliegtuigen…

 

Startbanen en taxibanen

Weer terug naar onze gate. Vanuit hier kunnen we ook makkelijk een blik werpen op de startbanen, taxibanen en grond textures. Deze zijn indrukwekkend te noemen! Er is voldoende variatie tussen de verschillende soorten materialen en de kleuren komen overeen met de werkelijkheid. De startbanen volgen ook het terrein, waardoor je geen vlakke baan meer hebt zoals in FSX en Prepar3D. Er zijn voldoende borden aanwezig op de taxibanen om je naar de juiste plek te brengen. Tot slot zijn ook de Avioducten over de N7 zijn mooi weergegeven. Wat rijdende auto’s hier hadden het helemaal afgemaakt…

Kom je eenmaal aan bij de gate dan zie je ook hier weer alle markeringen om je toestel zo goed mogelijk te parkeren.

 

 

Orly in vogelvlucht

Microsoft Flight Simulator kent (nog) geen seizoenen. Wel kan het nu sneeuwen. Hieronder een drietal luchtfoto’s bij dag, nacht en bij sneeuwval.

Standaard vloeit het vliegveld probleemloos over in de omgeving, hierdoor zie je niet meer waar een add-on scenery begint en eindigt. Dit is een enorme stap voorwaarts! Bij nacht is het vliegveld goed verlicht. Je kunt prima je weg vinden na een landing en na het parkeren van je toestel is er nog voldoende verlichting. Met sneeuwval is het iets lastiger navigeren, al naar gelang hoeveel sneeuw er ligt. Bepaalde ondergronden zullen niet besneeuwen, andere volledig. Hierdoor is het lastiger om een bepaalde taxibaan nog te herkennen… Maar dit is een issue dat op ieder vliegveld optreedt. Wellicht dat Asobo hier nog iets aan doet (bijvoorbeeld het vliegveld een ‘geveegde’ indruk geven, zodat er naast de taxibanen wel sneeuw ligt en op de taxibanen een minimale hoeveelheid).

 

Statische vliegtuigen

Statische vliegtuigen zijn altijd een gevoelig onderwerp. Waar de ene simmer er gek op is, wil de andere ze het liefst als eerste weghebben. Om met de deur in huis te vallen, Orly bevat een groot aantal statische vliegtuigen en deze zijn niet weg te halen (zie ook het kopje ‘Configuratie van Paris Orly’). Zo staan er een paar oude toestellen nabij het Air France-KLM E&M gebouw aan de noordoost kant van het vliegveld. Op het vliegveld zelf zijn ook veel andere toestellen te vinden van maatschappijen die Orly aandoen. Microsoft Flight Simulator bevat nog geen mogelijkheid tot het tonen van ‘echte’ AI, dus zul je alleen generieke toestellen tegenkomen (afhankelijk van je instellingen). Door het toevoegen van de statische vliegtuigen krijg je het gevoel op een levendig vliegveld aan te komen. Zeker op zo’n druk veld als Orly is de toevoeging dus zeer positief te noemen. Daarnaast zit er genoeg variatie in het type toestellen en is de kwaliteit goed.

Performance

Het testsysteem is alweer rond de 6 jaar oud. Echter, standaard draait Microsoft Flight Simulator behoorlijk goed. Dit is denk ik vooral te danken aan de 1080ti kaart met 11GB geheugen en het feit dat de resolutie 1920×1080 is (1080p). Bij het gebruik van Orly heb ik geen performance dip gemerkt, geen stotteringen niets. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van de FlyByWire A320neo, die qua performance ook nog iets zwaarder is dan de standaard Asobo A320neo. Je ziet dat er echt is gekozen voor een balans tussen kwaliteit en performance.

 

Conclusie

Het vliegveld was al zeer goed te noemen in 2019, toen ik de review schreef van de Prepar3D versie. Dit is niet anders bij de Microsoft Flight Simulator versie. Je krijgt niet een simpele port, maar een actuele versie van Paris Orly (met o.a. de nieuwe terminals) die ook gebruik maakt van de features zoals de standaard sim ze ook gebruikt (startbanen die het terrein volgen, PBR, sneeuw)…

Met name de kant van het vliegveld is zeer gedetailleerd. Van de gate, tot het interieur tot aan de statische vliegtuigen. De ‘landside’ van het vliegveld is ook gedetailleerd, maar een stuk minder. Dit is op zich niet erg, want vermoedelijk heeft dit ook met de balans kwaliteit/performance te maken, maar weerhoudt Orly er wel van om te kunnen tippen aan bijvoorbeeld Sydney van FlyTampa. Denk hierbij dan aan details, zoals het Musée Delta en de zichtbare gaten bij hoogteverschil rondom de terminal.

Desalniettemin is het een zeer mooie toevoeging aan Microsoft Flight Simulator en is het cijfer weer een dikke 9 geworden! Mocht je overstappen van Prepar3D naar Microsoft Flight Simulator en je hebt Orly al, dan zul je het verschil direct zien. We komen zo weer een stapje dichter bij ‘As real as it gets’!

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GTX 1080ti 11GB
Windows 10 Professional – 64 bit
Simulator: Microsoft Flight Simulator 1.12.13.0

JETSTREAM DESIGNS - PARIS ORLY LFPO - MSFS

€ 23,96
9

FsVisions Score

9.0/10

Positief

  • Zeer gedetailleerd
  • Goede performance
  • Statische vliegtuigen

Negatief

  • Oneffenheden in het terrein
  • Minder details aan de 'landside'

7 Reacties

  1. Loek schreef:

    Uitgebreide test. Toch nog een paar vragen.

    Is ie zo veel beter dan de FS2020 versie dat de aankoop a 24 euri het echt waard is? Heb meerdere testen van andere FS zaken gezien en juist dat is vaak het probleem, weinig of geen meerwaarde. Verder zie ik geen bewegende passagiers in de hallen. Dat vind ik jammer.

    • Erik schreef:

      Bedankt voor je reactie Loek! Qua detail en gebouwen is er zeker een groot verschil met de standaard Orly van Asobo. Dit is namelijk geen ‘handcrafted’ airport. Handcrafted airports zijn de vliegvelden die Asobo nog met de hand heeft bewerkt voor extra detail, zoals Denver, Sydney e.d. Daar zie je inderdaad iets minder verschil met payware (FlightBeam Denver en FlyTampa Sydney)…

      Of het €24 waard is is een lastige vraag. Vlieg je veel in Frankrijk? Of doe je dit vliegveld maar een enkele keer aan? Ik vlieg zelf voornamelijk met de A320neo (met FBW mod), en dan voornamelijk vluchten van ongeveer een uur. Ik kijk dan een beetje bij nieuwe vliegvelden of ze in die range liggen. Anders vlieg ik er bijna niet heen…

  2. Loek schreef:

    Bij mij haast net zo. Ik vlieg met de Cessna rj4 en dan binnen Europa . Parijs is voor mij belangrijk ook in werkelijkheid, musea, terrassen, Tour de France, enz. Orly deed ik vaker met de airmiles. Met 500 punten had ik al een vliegticket. Nu ga ik met de Thalys. Of beter ging ik want of er waren stakingen en nu de corona. Wanneer kunnen we weer?? Dus Orly doe ik erbij. Bedankt

  3. Matthijs schreef:

    Prachtige review van een mooie scenery!

  4. Matthias schreef:

    Complimenten voor de reviewer!

    Erg duidelijk allemaal.

  5. Malte schreef:

    Mooie review, mooie vergelijkingen met de werkelijke situatie, zoals het voorbeeld van het museum.

  6. Wim schreef:

    Zou ‘m zo kopen, maar helaas (nog) niet via FS Marketplace te verkrijgen. Vraag mij dan af waarom niet. Cannes heb ik al wel, is super met bewegende beelden bij de hal.