“Smoothflight” AutoFPS variant
Vorige week(25 febr.) hebben we bericht over een kleine utility “AutoFps”. Deze utility verlaagd de Terrain levels en in de nieuwste versie ook de object levels. Dit met als doel om ten alle tijde een minimum aantal FPS te halen. Er is inmiddels ook een ander programma te downloaden te weten “Smootflight”. Ook deze utilitie is oa gebaseerd op “Dynamic Lod”. Volgens de programmeur zorgt deze utility er echter ook voor dat behalve als doel het aantal te behalen FPS ook de flightsim wat “smoother” moet aanvoelen, zodat ook bediening en vliegen in VR etc. wat “soepeler” zal verlopen. Eerste test van deze redacteur bevestigen dat deze utility goed werkt. Of het echt smoother is? Wie weet, als het geen placebo is lijkt het van wel. Echt getest hebben we het nog niet. Bovendien is er ook met sliders wat meer in te stellen dan in autoFPS en er is dus ook (nog) meer te expirementeren met deze utility. Meer info en als je wilt kun je deze utility hier downloaden. De auteur vraagt wel een kleine bijdrage van 5 euro maar als je net als hem geen geld hebt is dat niet verplicht 😉
Kortom, het proberen meer dan waard, zeker als je een VR set hebt, zoals deze redacteur.
Edit 3 augustus 2024 de laatste versies 61 en.64 werken helaas niet goed meer. De maker adviseert ons derhalve om voorlopig versie 58 te blijven gebruiken totdat de problemen zijn opgelost. Van de maker hebben we inmiddels ook uitgebreidde feedback gehad dat zijn programma geheel anders werkt dan de AutoFPS tool en daar dan ook niets mee te maken heeft. Voor diegene die engels kunnen. Hieronder de gehele replay van hun.
Thanks for your short mention…. but to be clear, SmoothFlight is not a variation of AutoFPS. The history of these tools is this:Some time ago, a user: muumimorko created a proof of concept that MSFS LODs could be adjusted mid flight to help the sim deal with problem areas. He put it on Github so everyone could use it and modify and take it to new places. Later, the user named: Fragtality adapted his code to add some more functionality. As he wrote; Based on muumimorko’s Idea and Code in MSFS_AdaptiveLOD. The problem was (in my opinion) that both of these solutions were based on Altitude and not actual FPS/Load. Both ResetXPDR and I contacted them to see if they would be interested in collaborating to make it better. They refused.
So at that point (and unknown to each other) both ResetXPDR and I started working on derivative versions. ResetXPDR was the first to come out with his “DynamicLOD” version, but since his first version was very similar to the one that Fragtality had released, and was still based primarily on AGL, I kept working on my version. I had always designed my solution to be based on actual GPU load and the resulting FPS to determine performance. I never cared what altitude you were flying at.
So it was a big surprise that both of us came out with our own versions just 3 days apart. The really curious thing was: Because AutoFPS was “first”, everyone assumed that I copied ResetXPDR and therefore I was the recipient of what felt like a witch hunt. Truth is: I designed SmoothFLight on paper way back in 2020, but had been searching for someone to collaborate with for 4 years. I didn’t know C# and needed a partner to get this done.
But if you take a look at the two tools that inspired us to make these tools, you’ll see some striking similarities. I’m the only one who bothered to build my own user interface, for example.
So the similarities are there…but the things that we share are the use of
- Simconnect (a Microsoft app to get info from MSFS),
- Mobiflight Event Module (what muuimorko used to write information back into MSFS)
All the stuff in the middle, (how we process that data) is what’s unique to each person’s solution. And that’s what really separates all these tools. Even though all those other versions are on GitHub and open to be used for any purpose, I got thrown under the bus and accused of stealing someone else’s work. It’s all open source.
So in fairness, I would ask that you don’t refer to SmoothFlight as a “variant” of AutoFPS. Once you peel back the Simconnect part and the Mobiflight code, what’s left is a totally unique approach that if someone takes the time to understand it, is a very simple (indeed graceful) way of approaching the FPS problems in MSFS.
Thanks for your time
Mike
Inderdaad, wat een wildgroei aan payware toestellen zeg..... De één belooft een nog mooiere en betere dan de ander met…
Gisteren is op twitter en facebook aangekondigd dat de DEV stream vanavond (9 okt.) niet doorgaat.
Ik heb nu ook de Premium DeLuxe editie maar in de praktijk vlieg ik ook altijd op payware airports met…
Tip: NIET kopen! De reviewers zijn allemaal vreselijk teleurgesteld. Ikzelf heb me er even goed in verdiept en haar bekeken,…
Graag gedaan Hans1961! :-)
Bedankt voor de info Matthias! Groetjes uit EHRD!