(P)review: TDM Scenery Design A Coruña Airport
Let op: Deze review is gebaseerd op v1.10, verkregen via de developer. Inmiddels zijn er al nieuwere versies van de scenery uit met een aantal verbeteringen en nieuwe gebouwen. Ook is TDM Scenery Design inmiddels partner van Aerosoft en de scenery zal binnenkort ook te koop zijn via de Aerosoft web site.
Introductie
TDM Scenery Design bestaat uit 2 oude vrienden met een gezamenlijke passie voor Flightsim die met de komst van Microsoft Flight Simulator leidde tot de oprichting van TDM Scenery Design. Na een freeware project van Barinas (SVBI) is de developer payware gaan ontwikkelen. Na Táchira is nu de eerste Spaanse luchthaven aan de beurt, A Coruña Airport (LECO).
De luchthaven bevindt zich op zo’n 7 km. van de stad A Coruña (of La Coruña in het Spaans), in het noordwesten van Spanje. De opening was in 1963 en in 2019 maakten zo’n 1.3 miljoen passagiers gebruik van het vliegveld. Het beschikt over een enkele landingsbaan met aan de zijde van baan 21 een ILS.
Aanschaf en installatie
Op het moment van schrijven is de scenery alleen verkrijgbaar via de web site van TDM Scenery Design. Vanuit de ontwikkelaar is een RAR bestand ontvangen wat eenvoudig in de ‘Community’ map gezet kan worden. Daarna kan de sim worden gestart. Als de distributie via Aerosoft verloopt zal de scenery vermoedelijk een installer krijgen. Ondanks het feit dat het vliegveld niet erg groot is, is de grootte van de scenery ruim 2,5 GB. Dit is flink te noemen. Dit komt vermoedelijk door de hoge resolutie van de textures die worden gebruikt.
Configuratie van A Coruña
Door de opzet van Microsoft Flight Simulator en de huidige SDK mogelijkheden kunnen ontwikkelaars nog geen configuratietools meeleveren. Is dit nodig voor A Coruña? Nee, er zijn statische vliegtuigen aanwezig, maar deze zitten de parkeerplaatsen niet in de weg… Verder maakt de scenery geheel gebruik van de standaardmogelijkheden, qua sneeuwval, belichting e.d.
Documentatie
Ook bij A Coruña Airport wordt geen handleiding meegeleverd. In ieder geval niet in de ontvangen bestanden. Zoals eerder vermeld in de review van Orly is dit enerzijds begrijpelijk, er is immers niet veel te configureren, installatie is ook veel makkelijker en Microsoft komt binnenkort ook met eigen NavData kaarten… Toch is het wel jammer, omdat de handleiding vaak ook nog wat extra achtergrond informatie biedt, charts e.d.
Welkom in Spanje!
Het weer in A Coruña is in deze periode wisselvallig te noemen. Daarom zijn alle onderstaande screenshots gemaakt op een zonnige dag, zonder wolken. We starten onze rondleiding in Microsoft Flight Simulator nadat we het toestel hebben neergezet op gate 2. Dit is één van de gates zonder aviobruggen, maar uit tests blijkt dat deze in ieder geval keurig verbinden aan het vliegtuig.
Vanuit hier laten we onze drone op om de ‘airside’ van het vliegveld verder te verkennen. Wat goed zichtbaar is, zijn de vele hoogteverschillen. Deze zijn goed weergegeven waardoor je echt een gevoel van diepte krijgt. Zo is goed te zien dat het vliegveld op een plateau staat.
Start- en taxibanen
Het vliegveld is niet zo groot en beschikt dus over een enkele startbaan. Op bovenstaande screenshots is goed te zien dat er verschillende ondergronden worden gebruikt en een vlugge blik op Google maps leert dat dit een representatieve weergave van de werkelijkheid is. Naar mijn mening zien de gebruikte ondergronden er wel erg ‘schoon’ uit. Wat meer olievlekken, bandensporen e.d. had wel gemogen om het geheel nóg realistischer te maken.
Ook is het goed om je niet altijd te laten leiden door beeldmateriaal van Google. Waar op Google maps de uitbreiding van baan 03 nog in gang is, is deze in werkelijkheid al afgerond. In Bing Maps is dit wel te zien en ook de scenery heeft de verlengde baan al. Enige puntje is dat het baannummer weergegeven wordt als ‘3’ terwijl dit ’03’ moet zijn.
Aankomst en vertrek
Het vliegveld ligt ontzettend mooi en daarom is het ook leuk om eens de andere kant van het vliegveld te bekijken. Van de aankomst- en vertrekhal tot de parkeerplaatsen en -uiteraard- de verkeerstoren.
Hierboven is ook te zien dat er veel aandacht is voor de ‘landside’ van het vliegveld. Tegelijkertijd zijn daar ook de eerste minpuntjes te ontdekken. Auto’s die door afzettingen rijden, de randen van scenery die niet goed overlopen in de standaardondergrond en een boom op de weg richting de Autovía 14. Dit zijn echter kleine zaken die je normaal gesproken niet eens zo snel opvallen.
De omgeving
Met Microsoft Flight Simulator zijn we inmiddels al wel verwend door de fotorealistische omgeving en AI geplaatste gebouwen. Hierdoor ziet de omgeving en de stad A Coruña er standaard al zeer representatief uit. De ontwikkelaar gaat hier een stap verder en heeft al diverse objecten in en om de stad gemodelleerd. Denk hierbij aan de ‘Torre de Hércules’ (de oudste nog in gebruik zijnde Romeinse vuurtoren) aan de kust, maar ook aan de haven en zelfs de ‘Gadis Hiper’ supermarkt op de aanvliegroute naar baan 21.
In de geteste versie is bijvoorbeeld het stadion van Deportivo La Coruña nog niet gemodelleerd, maar op de Facebook pagina van de ontwikkelaars staan al een aantal nieuwe shots. Deze zitten of al in de huidige versie van de scenery, of komen er binnenkort aan.
A Coruña in vogelvlucht
Microsoft Flight Simulator kent (nog) geen seizoenen. Wel kan het nu sneeuwen. Hieronder een drietal luchtfoto’s bij dag (deze keer met real-time weer), bij sneeuwval (50 cm.), en bij nacht.
Ook hier geldt weer, je kunt niet zien waar de scenery begint en eindigt. Alles is mooi één geheel. Als je kritisch kijkt zie je wel dat op sommige plaatsen er een issue is met de overgang van de textures van het vliegveld naar de standaardondergrond. Dit zul je alleen zien als je met je drone camera een rondje maakt, anders valt dit nauwelijks op.
In de nacht…
Bij aankomst in de avond is het extra goed opletten. De baan is goed verlicht, en ook de dynamische verlichting rondom het vliegveld doet haar werk. Daarbuiten is het vooral… donker. Maak goed gebruik van je taxi- en landingslichten!
Performance
Op het testsysteem zijn er geen issues met betrekking tot performance. Er wordt gebruikt gemaakt van een Premium Deluxe versie van Microsoft Flight Simulator en de FlyByWire A320neo, die qua performance ook nog iets zwaarder is dan de standaard Asobo A320neo. Nu is het vliegveld ook niet groot, en ook omdat de ontwikkelaar kiest om vooral de belangrijke gebouwen te modelleren in plaats van de gehele omgeving, scheelt dit in performance.
Conclusie
Voor de release van dit vliegveld was ik nog nooit virtueel aan deze kant van Spanje geweest (behalve Bilbao dan). De aanvliegroute en omgeving zijn schitterend en door de toevoeging van een aantal herkenbare gebouwen krijg je ook daadwerkelijk het gevoel in A Coruña te zijn. Het vliegveld ziet er gedetailleerd uit met veel aandacht aan de vele objecten (van statische helikopters tot aan grondvoertuigen). Er is goed gewerkt met de hoogteverschillen, en ook dit voegt toe aan het realisme.
Zijn er dan geen minpunten te noemen? Tussen de regels door vielen wel een aantal zaken op. Allereerst de bestandsgrootte van 2,5GB. Dit is erg veel. De meeste simmers hebben MSFS op hun SSD staan, die vaak toch een beperkte grootte heeft. Met 2,5GB per scenery kom je al snel aan je opslaglimiet. Ter vergelijking, JetStream Designs Orly, een veel groter veld, neemt 1GB in beslag. FlyTampa’s Sydney weegt 1.9 GB.
Verder zijn er een aantal kleine puntjes, zoals het baannummer ‘3’ in plaats van ’03’, een boom op de weg die leidt naar Autovía 14, en wat blending issues aan de rand van het vliegveld.
Tot slot is het lastig om een geheel eindoordeel te geven omdat de geteste versie van de scenery nog niet af is. Dit is zowel een voordeel (de scenery wordt beter en beter) als een nadeel (installeren van nieuwe versies, je weet niet wat je uiteindelijk koopt). Toch krijgt de versie zoals getest het eindcijfer een mooie 8,5!
Het test systeem
Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GTX 1080ti 11GB
Windows 10 Professional – 64 bit
Simulator: Microsoft Flight Simulator 1.12.13.0
De afgelopen maanden is er weer aandacht besteed aan wat reviews, nu met name voor Microsoft Flight Simulator. De reviews worden wel gelezen, maar er is erg weinig reactie… Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening:
– Bieden de reviews genoeg toegevoegde waarde?
– Zijn de gereviewde producten interessant genoeg?
– Welke reviews zouden jullie graag zien?