Review: JetStream Designs Orly

JetStream Designs is inmiddels geen onbekende meer in de FS wereld. Ooit begonnen met Marseille en na wat uitstapjes naar o.a Milaan en Little Rock heeft nu Paris Orly aandacht gekregen. Zeer welkom, omdat de enige scenery van Orly tot dit moment de Aerosoft versie was uit 2010 en deze was alleen geschikt voor FS2004 en FSX.

Aéroport de Paris Orly, zoals het vliegveld eigenlijk heet, ligt in Orly op zo’n 14 km. van Parijs. Het vliegveld is in 1932 geopend en beschikt over twee terminals, terminal West (Ouest) en Zuid (Sud). De terminal Noord (Nord) is in de jaren 70 reeds afgebroken. De luchthaven is een hub voor Air France, Aigle Azur, Corsair, French Bee, Hop! en Transavia France. Vanuit Nederland vliegt Transavia naar Orly.

 

Aanschaf en installatie

De scenery kan worden aangeschaft via simMarket. Na het doorlopen van het bestelproces ontvang je een link met het installatiebestand. Het installatiebestand is zo’n 415 MB groot. De installatie verloopt eenvoudig via een wizard. Tijdens de installatie kan aangegeven worden waar de scenery wordt geïnstalleerd, handig voor mensen die de scenery liever op een andere plek zetten voor als Prepar3D weer een update krijgt. Let wel op dat de scenery nog wel op de ‘oude manier’ via de scenery.cfg wordt toegevoegd aan Prepar3D.

 

Configuratie van Paris Orly

Zoals we gewend zijn van JetStream Designs wordt iedere scenery voorzien van een uitgebreide configurator om de scenery goed te laten passen op de diverse systemen. Zo zijn er opties om wel of geen 3D interior te hebben in de terminal, 3D gras en dynamische verlichting. Wat veel gebruikers ook zal bezighouden is de performance van de scenery omdat er ook een ander groot vliegveld zeer nabij ligt (Charles de Gaulle) en natuurlijk de stad Parijs. Hier heeft JetStream Designs een slimme oplossing voor bedacht, namelijk om het AI verkeer van Charles de Gaulle te verwijderen als optie.

Tot slot kunnen ook de seizoenen worden ingesteld. Enige minpuntje is dat dit handmatig moet, terwijl andere ontwikkelaars dit bijvoorbeeld automatisch laten gebeuren door gebruik te maken van SODE.

 

Documentatie

Het vliegveld wordt ook geleverd met de benodigde handleiding. Hierin wordt naast algemene informatie ook een hoop tips gegeven om een goede performance te krijgen en aanbevolen instellingen.

 

Paris!

Laten we eens rond gaan kijken in Parijs. Paris Orly is een druk vliegveld met 3 startbanen. In de praktijk worden baan 06/24 en 08/26 parallel gebruikt, en dit is ook in de scenery het geval. Daarnaast wordt er ook nog druk gebouwd en ook dit is terug te zien in de scenery. AI vliegtuigen (niet inbegrepen in de scenery) en animated traffic maken het een levendige omgeving waar voldoende is te zien.

De kwaliteit van de gebouwen en de omgeving is ook erg goed en gedetailleerd. Hier en door zijn er wel wat kleine oneffenheden, zoals bij de bruggen (zie ook screenshot hieronder) en andere verhogingen. Het testsysteem stond tijdens het testen ingesteld op een max. resolutie van 1024×1024, de scenery zelf gebruikt een resolutie van 2048×2048 en kan dus scherper zijn dan in de screenshots getoond.

Wat verder nog waard is te vermelden, vaak krijgen de AFCAD/ADE bestanden te weinig aandacht van een developer en moeten AI liefhebbers eerst zelf nog aan de slag om te zorgen dat de airlines op een juiste plek parkeren. Bij Orly is dat niet het geval. Standaard staan bijna alle airlines op de juiste posities. Een compliment voor de ontwikkelaar. Uiteraard zal de echt AI freak nog wat wijzigingen willen maken, maar voor de gemiddelde gebruiker is het meer dan acceptabel!

Hieronder een korte impressie van Orly bij dag.

 

Luchthaven van de lichtstad…

In de avond wordt het vliegveld mooi verlicht, door onder andere gebruik te maken van dynamische verlichting. Ook de verlichting van de bewegwijzering, taxibanen en startbanen is goed en duidelijk te zien. De voertuigen hebben ook allemaal verlichting zodat ze goed opvallen in het donker. Voor gebruikers met minder zware grafische kaarten kan ook de dynamische verlichting worden uitgeschakeld. Al met al is het makkelijk navigeren in Prepar3D v4.4, waar donker sinds deze versie nu ook echt donker is…

Enig puntje waar ik tijdens deze review tegenaan liep was dat onder een bepaalde hoek de dynamische verlichting compleet verdween… Dit heeft te maken hebben met het max. aantal lichten dat P3D kan tonen, en met Parijs en Charles De Gaulle in nabijheid zou dat zomaar eens de oorzaak kunnen zijn… Deze limiet geldt niet alleen voor scenery, maar ook voor alle andere add-ons, dus ook eigen vliegtuigen en AI verkeer. Standaard staat deze waarde op 250, en in het testsysteem al op 500. Na het verhogen waren er geen issues meer. Op het testsysteem is er gebruik gemaakt van de waarde 1000. Echter, het verhogen hiervan kan mogelijk ook ongewenste neveneffecten hebben! Dit kan per systeem verschillen (zie onder andere Avsim voor een aantal topics over dit onderwerp).

Om het aantal te tonen dynamische lichten aan te passen moet je in de Prepar3D config file de volgende waardes verhogen:
MAX_POINT_LIGHTS=250
MAX_SPOT_LIGHTS=250

 

Seizoenen

In de Configurator wordt gebruik gemaakt van seizoen, maar in Prepar3Dv4 heeft Parijs niet echt seizoenen. De Configurator zorgt ervoor dat de begroeiing er per seizoen representatief uitziet. Zoals kale bomen en dof gras in de winter, en mooie groene bomen en vol groen gras in de zomer. Verder blijft de ondergrond hetzelfde. De scenery bevat geen ‘Hard Winter’ optie waarbij de luchthaven is ondergesneeuwd. Op zich is dit niet erg, aangezien dit wel eens een enkele keer voorkomt (zoals in februari 2018), maar nooit lang duurt.

 

De omgeving

Paris Orly ligt in een drukke stadse omgeving en de ontwikkelaar heeft de omgeving mooi ingepast. Zo rond het vliegveld is verder geen dynamisch verkeer te zien, waarschijnlijk vanwege performance redenen. De scenery mixt mooi met ORBX FTX Global. Onderstaand screenshot toont het winterseizoen:

 

Performance

Over de performance had ik zelf mijn twijfels, aangezien Paris Orly in een druk gebied ligt. Deze valt echter alleszins mee!  Op het vliegveld zelf was de performance dik in orde, met zo’n 30/40 FPS en 100% AI verkeer en ActiveSky weer. Afhankelijk van de gebruikte add-on kon de performance teruglopen tot zo’n 20 FPS bij nacht met de Aerosoft Airbus. Gelukkig kan er een hoop getweaked worden met de Configurator, de gemeten performance is verkregen met de instellingen zoals het screenshot van de Configurator hierboven getoond.

 

Conclusie

Concluderend is echt te zien dat dit niet alleen de grootste, maar ook de beste scenery is van JetStream Designs tot nu toe! Je krijgt echt het gevoel op Orly te zijn, en dat tegen een zeer acceptabele performance. Het vliegveld is levendig door al het dynamische verkeer en ook aan de bouwplaats is gedacht, waar sommige ontwikkelaars er voor kiezen om of de oude situatie of de toekomstige situatie te renderen. De meegeleverde AFCAD/ADE levert ook geen extra werk op en AI verkeer vliegt mooi op zowel 06/24 als 08/26 (door limitaties van Prepar3D kan het actuele baangebruik van Orly niet gesimuleerd worden, maar dit is een goed compromis). Ook bij nacht ziet de scenery er goed uit en kan duidelijk genavigeerd worden. Let wel even op het aantal max. dynamische lichten of schakel de ‘standaard’ texture gebaseerde verlichting in op minder krachtige systemen. Al met al een dikke 9 en volledig verdiend! We zien uit naar het volgende project van deze ontwikkelaar!

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GTX 1080ti 11GB
Windows 10 Professional – 64 bit
Simulator: Prepar3D V4.4

JETSTREAM DESIGNS - PARIS ORLY LFPO P3DV4

€ 29.04
9

FsVisions Score

9.0/10

Positief

  • Zeer gedetailleerd
  • SODE Jetways
  • Goede performance en configuratie mogelijkheden

Negatief

  • Handmatig wisselen van de seizoenen

1 Reactie

  1. Avatar Malte schreef:

    Dank voor de uitgebreide review, helder en overzichtelijk. Dat past goed bij een enorme lichtstad.