Review: M’M Simulations Stockholm Skavsta Airport
Introductie
De Turkse ontwikkelaars M’M Simulations is ook een nieuwe naam in de FS wereld en dan als ontwikkelaar voor Microsoft Flight Simulator. Stockholm Skavsta is hun derde project, na Izmir Adnan Menderes Airport en Castellón Costa Azahar Airport. Opmerkelijk genoeg is van Stockholm Skavsta Airport ook een versie uitgekomen van X-Plane. Deze versie wordt in deze review niet behandeld.
Op naar Stockhom Skavsta Airport! Nou ja, naar Stockholm? Op de naam na heeft dit vliegveld helemaal niets met Stockholm te maken. Het ligt namelijk bij de plaats Nykoping op zo’n 100 km. van de Zweedse hoofdstad. Door de opkomst van de low cost carriers werd dit vliegveld een interessant en goedkoop alternatief voor Stockholm Arlanda Airport. Vandaag de dag doen zowel Ryanair als Wizz Air dit vliegveld aan. Het vliegveld kent een militaire historie en beschikt over een tweetal startbanen. In 2019 was Stockholm Skavsta goed voor zo’n 2.2 miljoen passagiers.
Aanschaf en installatie
De scenery kan worden aangeschaft via simMarket. Na aanschaf ontvang je een downloadlink met daarin een ZIP bestand. Dit bestand bevat het vliegveld zelf en een PDF document met installatie handleiding. De map met het vliegveld kan eenvoudig in de ‘Community’ map gezet worden. Daarna kan de sim worden gestart. De grootte van het vliegveld is zeer acceptabel te noemen, met zo’n 445 MB aan bestanden.
Configuratie van Stockholm Skavsta
Door de opzet van Microsoft Flight Simulator en de huidige SDK mogelijkheden kunnen ontwikkelaars nog geen configuratietools meeleveren. In de geteste versie van het vliegveld waren statische Ryanair en Wizz Air vliegtuigen aanwezig. Na een update zijn deze plotseling verdwenen. Vermoedelijk nadat iemand hierover had geklaagd bij de ontwikkelaar. Zo blijft het vooralsnog lastig om het iedereen naar de zin te maken.
Documentatie
Er wordt een PDF bestand meegeleverd bij het vliegveld. Hierin wordt beknopt beschreven wat de features zijn en hoe het vliegveld geïnstalleerd dient te worden. Het was leuk geweest als er nog charts of andere referenties waren toegevoegd, maar het is in ieder geval een start!
Välkommen!
Rond deze tijd van het jaar is het ook in de Scandinavische landen wisselvallig. Voor deze review is er gekozen om de screenshots te maken met ‘real weather’. Dit betekent in de praktijk een laagstaande zon, bewolking en vooral kou…
Na het plaatsen van het Wizz Air toestel naast één van de statische collega’s kan de drone camera gepakt worden. Hierboven zie je een mooi overzicht van de terminal, de aanwezige (statische) vliegtuigen en ook een deel van de ‘land side’ met daar onder andere de parkeerplaatsen.
Als we verder rondkijken zien we een hoop details terugkomen. In de textures op de grond, maar ook bij de brandweerkazerne en bijvoorbeeld de hekken bij de hangars. De belijning daarentegen oogt nieuw en strak, en past eigenlijk niet bij de details van de ondergrond. Ook zijn er op sommige plekken op het vliegveld zaken overgeslagen, zoals het vliegtuid dat op de satelliet ondergrond is te zien, maar niet is gemodelleerd.
Start- en taxibanen
Zoals reeds genoemd heeft dit vliegveld 2 startbanen die gekruist liggen. De hoofdbaan (08/26) met ILS op baan 26 en baan 16/34. Wat ook wel mooi is om te zien is dat er nog een klein beetje sneeuw aanwezig was. Dit is absoluut niet storend en geeft een echt winter effect. De verlichting is duidelijk en de PAPI lichten zijn aanwezig om je veilig naar de baan te loodsen.
Op onderstaande screenshots is de baan helemaal vlak. Na contact met de ontwikkelaar gaf deze aan hier nog aan te werken. Binnen een paar dagen was de update al gereed en nu zit er ook een kleine slope in de baan. Ondanks dat het hoogteverschil (5 m.) niet zo groot is, geeft het net een wat realistischer gevoel. Chapeau voor de snelle actie van de ontwikkelaar!
De terminal
Ondanks dat het vliegveld niet groot is en er geen doorzichtige ramen zijn, heeft de ontwikkelaar er toch voor gekozen om het interieur te modelleren. Erg leuk voor als je een keertje een kijkje wilt nemen aan hoe het er als passagier nu uit ziet. Hieronder een aantal screenshots van het interieur. Het enige minpuntje is dat het vliegveld totaal verlaten oogt, een paar 3D passagiers waren een mooie toevoeging geweest…
De omgeving
Ook aan de ‘land side’ is gedacht. De bussen van Flybussarna staan al klaar om de passagiers met een 90 minuten durende rit echt naar Stockholm te brengen… Ook is hier gedacht aan details als prullenbakken, bankjes, brievenbussen en reclameborden. Wat kleine foutjes op de screenshots (zoals Deparutes boven de vertrekhal) en de gespiegelde tekst op de bussen zijn inmiddels al verholpen.
Kijken we iets verder weg dan zijn onder ander het ‘Connect Hotel’ en de loodsen van Flygbussarna ook gemodelleerd. Hier laat de scenery echter wel wat te wensen over. De ondergronden zijn soms vaag, en auto’s rijden niet altijd goed. Een kijkje op Google Maps leert verder dat bijvoorbeeld de slagbomen voor het vliegveld ontbreken en het onbemande tankstation st1. Op zich geen ramp, maar wellicht had de ontwikkelaar iets meer aan de landside kunnen doen in plaats van het interieur modelleren. Dit is immers helemaal niet te zien vanaf buiten…
Skavsta in een time laps
Microsoft Flight Simulator kent (nog) geen seizoenen. Wel kan het nu sneeuwen. Hieronder een drietal luchtfoto’s bij dag (deze keer op een heldere dag), bij sneeuwval (50 cm.), en bij nacht.
Het vliegveld gaat weer mooi op in de omgeving al zijn een aantal ondergronden vaag te noemen. Maar het valt totaal niet op dat je vanuit de standaard sim de overstap maakt naar een add-on.
In de nacht…
Het vliegveld ligt buiten de bewoonde wereld, in de directe omgeving zijn vooral bossen te vinden. Als je in de avond start of landt zul je zien dat het erg donker is. Rondom de terminal worden de parkeerplaatsen goed verlicht. Enige dat hier opviel waren de zwevende lichten her en der op en rond het vliegveld. Dit is een issue waar meer ontwikkelaars last van hebben (niet mogelijk om de standaardlichten uit te sluiten), en hopelijk verhelpt Asobo dit in de toekomst met een patch…
Performance
Op het testsysteem zijn er geen issues met betrekking tot performance. Er wordt gebruikt gemaakt van een Premium Deluxe versie van Microsoft Flight Simulator en de FlyByWire A320neo, die qua performance ook nog iets zwaarder is dan de standaard Asobo A320neo. Ondanks het gemodelleerde interieur heeft dit geen negatief effect. Dit heeft ook te maken met het feit dat het vliegveld in een redelijk ‘kale’ omgeving ligt.
Conclusie
In 2003 ben ik voor €27 retour gevlogen vanuit Brussels Charleroi naar Stockholm Skavsta. Destijds om deze nieuwe route van Ryanair te vieren. Tickets waren gratis, €27 was luchthavenbelasting. Het was een hele belevenis en raar om midden in de bossen te landen en dan nog 100 km. te moeten rijden naar Stockholm. In de 17 jaar daarna is er veel veranderd op het vliegveld, maar de basiscontouren zijn hetzelfde gebleven.
Voor mij ziet het vliegveld er waarheidsgetrouw uit. Als ik terugkijk naar mijn eigen foto’s en dit vergelijk met huidig materiaal dan klopt het gewoon. De omgeving van het vliegveld is saai, en ondanks dat de ontwikkelaar wel een aantal gebouwen in de omgeving heeft gemodelleerd zou hier wat meer aandacht voor mogen zijn geweest. Het interieur is gemodelleerd, je loopt zo virtueel vanuit de vertrekhal richting de gates. Het gebrek aan 3D passagiers is dan weer een minpuntje.
In de eerste versie waren ook statische vliegtuigen aanwezig, maar deze zijn (op het moment van schrijven) om een onduidelijke reden verwijderd uit de scenery. Hierdoor voelt het vliegveld nog kaler aan…
Tot slot de prijs. De standaardprijs bedraagt €17,42. Als je dit afzet tegen de prijzen van o.a. FlyTampa’s Kopenhagen (€18,76) of CloudSurf Asia’s Singapore Changi (€15,11), dan is €17,42 aan de prijs. Ook hier zien we ontwikkelaars hun eigen pad volgen. Vergeet echter niet dat de ontwikkelaars ook af moeten dragen aan simMarket, waardoor ze per saldo minder overhouden. Sommige developers bieden daarom ook de mogelijkheid om direct in hun eigen web shop te kopen. Voor M’M Simulations is dit niet het geval. Echter is er op dit moment een kortingsactie (geldig t/m 30 januari) waarmee je Stockholm Skavsta kunt aanschaffen voor €13,07. Deze prijs is een stuk beter te rechtvaardigen.
Het test systeem
Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GTX 1080ti 11GB
Windows 10 Professional – 64 bit
Simulator: Microsoft Flight Simulator 1.12.13.0
Kleine update: De ontwikkelaar heeft inmiddels via simMarket 2 versies beschikbaar gemaakt. Eén versie met statische vliegtuigen, en één versie zonder statische vliegtuigen! TOP!
Hartelijk dank weer voor de uitgebreide review. Goed geschreven stuk, aangevuld met persoonlijke ervaringen. Of deze add-on ook voor mij aantrekkelijk is weet ik nog niet, Arlanda zou dan toch mijn voorkeur hebben, maar mooi om te zien dat het aantal add-ons voor MSFS 2020 steeds maar blijft toenemen.
Dank je Malte! Arlanda gaat er ook zeker komen (Orbx), maar dat duurt nog even denk ik… Persoonlijk koop ik vaak vliegvelden waar ik in het echt een keer ben geweest of graag heen zou willen.