Review: Prepar3D versie 3

Inleiding

Bijna twee jaar na de release van Prepar3D V2 verscheen afgelopen week versie 3 van deze populaire flight simulator ontwikkeld door Lockheed Martin. Zou versie 3 ons net zo overtuigen als versie 2 bij de release twee jaar geleden? FsVisions nam de proef op de som en heeft Prepar3D V3 uitvoerig getest in de afgelopen dagen. Onze bevindingen hebben wij in deze review verwerkt. We noemen het een review maar eigenlijk is het nu nog een eerste blik op de basisversie zonder enige addons, dit omdat er op dit moment nog te weinig addons geschikt zijn om direct te gebruiken in Prepar3D V3. Wij zullen deze review dan ook in de komende weken aanvullen met onze verdere bevinden in combinatie met de diverse addons die compatibel gemaakt zullen worden met V3.

De nieuwe Avatar modus in Prepar3D V3

 

De installatie

De installatie verloopt eigenlijk exact hetzelfde als de gebruikelijke procedure zoals we deze kennen van V2. De totale grote van onze professional versie bedraagt ongeveer 9.8 gigabyte. Het downloaden verloopt soepel en ook de installatie verloopt vlekkeloos. Er is een bewuste keuze gemaakt om nog even geen addons te installeren om zo V3 ‘out of the box’ te kunnen testen en te zien hoe de basis van de sim in elkaar steekt. Wat goed is om te weten is dat de ontwikkelaars van Prepar3D ervoor hebben gekozen om addons niet meer in de root map van Prepar3D te installeren. Dit heeft als grote voordeel dat bij een volgende update van V3 niet alle addons opnieuw geïnstalleerd behoeven te worden omdat deze zich reeds buiten de Prepar3D V3 map bevinden. Dit scheelt voor ons als gebruikers natuurlijk enorm veel tijd wat zeker positief te noemen is.
Echter kunnen addon ontwikkelaar er wel nog voor kiezen om in de root folder te installeren mocht dit voor bepaalde addons toch nodig al dan niet vereist zijn.

Het menu van Prepar3D V3

 

Check your instruments eh, settings!

Wat is een simulator zonder de juiste instellingen? In versie 3 is Lockheed Martin nog een stapje verder gegaan. Zo kan je als gebruiker nu ook de sterkte van de helderheid, bloom en saturation via het instellingen menu aanpassen. Externe programma’s om dit te regelen zoals bijvoorbeeld SweetFX zijn hierdoor overbodig geworden want deze settings zijn direct ‘on the flow’ naar wens in te stellen. Daarnaast zijn er nog diverse bugfixes doorgevoerd in de interface en heeft het hele menu een nieuwe professionele uitstraling gekregen.

Het nieuwe instellingen menu in Prepar3D V3

Nog een punt wat voor velen onder ons een hot item was: het ATC window wat niet transparant was in V2. Goed nieuws, versie 3 beschikt over een transparant ATC window! Ook SLI wordt nu volledig ondersteund en werkt versie 3 optimaal met de laatste hardware samen. Hieruit blijkt ook maar weer dat de ontwikkelaars van Prepar3D wel degelijk luisteren naar de input vanuit de community, iets wat wij natuurlijk alleen maar kunnen toejuichen. Verder zien we ook nog een nieuw default toestel in V3, de Virtavia Sikorsky H-60 Black Hawk.

Het transparante ATC window

 

Prepar3D voor take-off

Na het afstellen van de juiste instellingen is het tijd om onze eerste vlucht te maken in Prepar3D V3. Wat direct opvalt is dat het laden van de vlucht veel soepeler verloopt dan in versie 2.5. Dit is merkbaar sneller geworden doordat ook hier de nodige optimalisaties zijn doorgevoerd. Nadat de vlucht is geladen staan we met de F-35 op de startbaan klaar voor vertrek. Rechts van de startbaan zien we enkele nieuwe bomen staan. Dit zijn de zogenaamde bomen die werken volgens het SpeedTree concept: kort omschreven als geanimeerde 3D bomen die reageren op de wind. Deze bomen zien we overigens niet overal terug en vervangen ook niet de standaard bomen.

De SpeedTrees

Volgens Lockheed Martin is het de keuze van addon bouwers om deze bomen wel of niet toe te passen in hun scenery. De mogelijkheid wordt in iedergeval wel aangeboden. Lockheed Martin heeft gekozen voor Eglin Airforce Base als standaard opstart locatie. We testen gelijk even het nieuwe ATC scherm, wat overigens prima werkt, en vragen een clearance for take-off. De trottle wordt vooruitgeschoven en binnen enkele seconden daveren we op topsnelheid de strakblauwe hemel tegemoet.

F-35 full power

 

Het testen kan beginnen

Als we eenmaal op cruise hoogte zijn aangekomen zijn we klaar om te starten met diverse tests. Wat ons direct bij de start als was opgevallen is hoe vloeiend V3 is ten opzichte van de vorige versie. V2.5 was al niet slecht, maar dit is in een woord geweldig! nauwelijks meer haperingen of stutteringen te bekennen. Zelfs bij wat lagere FPS blijft de sim vloeiend ogen. De reflecties zien er zowel binnen als buiten het toestel zeer goed uit, deze zijn verder doorontwikkeld door Lockheed Martin en geven een uiterst realistische weergave. Ook de schaduwen zien er allemaal net even wat beter uit.

Lockheed C-69 Constellation

Om uitgebreid te testen stappen we in de lucht even over op een aantal andere toestellen en halen daarbij direct het onderste uit de kan. Diverse weersomstandigheden, op topsnelheid laag boven de grond, scherp bochtenwerk en acrobatische capriolen, V3 wordt grondig aan de tand gevoeld. Het blijft natuurlijk een 32 bit engine maar Lockheed Martin heeft het met een nieuwe techniek voor elkaar gekregen om het VAS verbruik sterk te verminderen ten opzichte van V2.5. Deze nieuwe techniek zorgt ervoor dat alleen de scenery geladen wordt die echt nodig is rondom de positie van het toestel. Het aantal OOM’s zal hierdoor enorm afnemen  in vergelijking met FSX, FSX Steam en V2.5 wat natuurlijk zeer wenselijk is.

De Extra 300s in actie

 

De Avatar

Een veel besproken item in de afgelopen dagen was de Avatar. Een leuke feature die Lockheed Martin met V3 meegeeft is de mogelijkheid om met je Avatar rond te lopen, springen, kruipen of zelfs zwemmen in Prepar3D. Wie wil nu niet even op zijn gemak rond het toestel lopen om de walk-around uit te voeren? Of een nieuwe scenery te voet verkennen? De Avatar bied je al deze mogelijkheden. En hoe klein deze toevoeging ook is, ongemerkt leg je toch nog een behoorlijke afstand te voet af dankzij deze nieuwe feature. Addon bouwers kunnen de Avatar overigens geheel naar wens aanpassen.

Head down!

 

Conclusie

Na een aantal dagen testen met de basis versie van V3 is het tijd voor de conclusie, is versie 3 het geld waard? Dat is de vraag die de meeste van ons bezig zal houden. En is versie 3 een waardige opvolger van V2.5? Wij kunnen deze vragen met volmondig ja beantwoorden. Versie 3 is absoluut weer een grote stap vooruit. Hoewel de direct zichtbare veranderingen klein zijn, is er enorm veel werk verricht als we kijken naar de basis van de simulator en de vele optimalisaties die deze nieuwe versie met zich mee brengt. Onder de ‘motorkap’ heeft het team van Lockheed Martin het beste van deze engine naar boven gehaald. Neem bijvoorbeeld alleen al het geheugen gebruik dat in deze versie drastisch verminderd is ten opzichte van V2.5. Daarnaast is het in versie 3 allemaal net even wat vloeiender, soepeler en mooier geworden.

Virtavia Sikorsky H-60 Black Hawk

Zijn er na dit positieve verhaal ook negatieve punten? Om heel eerlijk te zijn eigenlijk niet. Lockheed Martin heeft veel werk verricht om alle tekortkomingen die V2.5 had te verhelpen in V3. Velen hadden misschien een 64 bit platform verwacht, maar vergeet niet dat de huidige techniek van V3 zeer ver gaat in het voorkomen van Out Of Memory meldingen.

Op het gebied van nieuwe features hadden we dan misschien wat meer verwacht maar aan de andere kant moeten we ook realistisch blijven en wat te wensen overlaten voor de toekomstige updates. We zien liever een stabiele simulator dan allerlei nieuwe features.  Zoek je een simulator die klaar is voor de toekomst? Dan heb je naar onze mening met Prepar3D V3 de juiste simulator gevonden.

Prepar3D V3

vanaf $59.95
8.5

FsVisions score

8.5/10

Positief

  • Zeer sterke basis voor de toekomst
  • Nieuwe techniek voorkomt OOM's
  • Geoptimaliseerd voor moderne systemen
  • Prachtige belichting en reflecties

Negatief

  • Veel addons nog niet geschikt
  • De prijs kan een minpunt zijn

43 Reacties

  1. Marc schreef:

    Bedankt voor deze review, op basis van deze review ga ik waarschijnlijk een uitstapje naar Prepar3D wagen. Welke toestellen zitten er standaard bij? Waarom noemen ze de vliegtuigen vehicles in plaats van Aircraft; zijn er nog meer voertuigen die geladen kunnen worden?

    groeten, Marc

    • Webmaster schreef:

      Beste Marc, dank voor je reactie. Een compleet overzicht van alle toestellen is via deze link te bekijken: http://prepar3d.com/vehicles/ gezien de veelzijdigheid hiervan is er in V3 gekozen voor de omschrijving ‘vehicles’

  2. Paul Drion schreef:

    Dank voor de duidelijke en heldere review. Ik vlieg nu FS9 Fokker 70 KLM op Europese vliegvelden. Heb nu Vista en stap over naar Windows 10. Na dit review gelezen te hebben neig ik naar Prepar3D V3. Mijn vraag: zijn er addons Fokker 70 en of Fokker 100 en Europese vliegvelden?

    • Webmaster schreef:

      Beste Paul, bedankt voor je reactie en welkom op FsVisions!
      Windows 10 en P3D V3 werkt prima samen en er zijn veel addons voor Europese velden, zowel freeware als payware. Kijk bijvoorbeeld maar eens op de website van Aerosoft: http://www.aerosoft.com
      Een Fokker 70 of 100 zal wat moeilijker worden maar veel FSX addons werken ook prima in P3D.
      Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar de Fokker van Digital Aviation.

  3. Tino Broekstra schreef:

    Ook een flink aantal FS9 addons doen het prima in P3D. Het kan dus best zo zijn dat je Fokkers het ook prima doen in P3D. Zo heb ik de Alphasim Lynx prima vliegend in P3D. Dit is ook een FS9 addon.

    Verder is de overstap van FS9 naar P3D eentje waar je geen spijt van zult krijgen.

    Succes!

  4. Paul Drion schreef:

    Is de Prepar3d V3 ook te doen op Apple iMac?

    • Webmaster schreef:

      Beste Paul, Prepar3D is alleen geschikt voor Windows. Als je wat technischer bent zou je eventueel wel een bootcamp installatie kunnen proberen.

  5. Frans Terweel schreef:

    bestaat in prepar3d de mogelijkheid gebruik te maken van meerdere schermen zoals dat in FSX mogelijk is.
    b.v. de cockpit op het ene scherm en op het andere scherm een spot van b.v. het vliegtuig zelf

    • Webmaster schreef:

      Beste Frans, In Prepar3D is het inderdaad ook mogelijk om gebruik te maken van meerdere schermen. De functionaliteit hiervan is nagenoeg gelijk aan die van FSX.

  6. jerom van der plas schreef:

    hallo , ik heb de acedemic versie gekocht, die was betaalbaar, mis ik dan dingen?
    want ik merk dat bepaalde addons niet werken,
    gt jerom

    • Webmaster schreef:

      Beste Jerom, het enige zichtbare verschil tussen Academic en Professional is dat jouw Academic versie een watermerk heeft rechtsboven in beeld. De functionaliteiten zijn in beide versies hetzelfde. Het kan dus niet zo zijn dat bepaalde addons niet werken. De enige reden hiervoor zou kunnen zijn dat deze addons niet geschikt zijn voor gebruik in Prepar3D V3.

      “What are the differences between the Academic and Professional versions?
      The only technical differences in the software are that the Academic version has a different splash screen and a small watermark in the top-right corner of the main window. Please be aware that they have different EULAs and usage restrictions.”

  7. jan tieland schreef:

    Beste Webmaster.
    Momenteel heb ik een prima ingerichte FSX die op zich goed functioneert maar toch hoor ik relmatig om mij heen dat Prepar3D veeeeel beter zou werken. Ik heb een i7-3770 die goed draait met veel scenery en addons etc. FrameRates tot over de 100 is makkelijk haalbaar. Videokaart een GTX970.
    Wat adviseert U mij?? Toch prepar3D te kopen of voorlopig mijn FSX houden. Ben nog niet zo’n gevorderde vlieger maar heb wel MCP/Efis etc. staan.
    Graag uw advies.

    • Matthijs schreef:

      Beste Jan,

      Dank voor je reactie. Prepar3D is inderdaad op veel vlakken verder ontwikkeld dan FSX. Dit komt omdat Lockheed Martin de FSX code/structuur verder doorontwikkeld en geoptimaliseerd heeft voor Prepar3D. Prepar3D werkt voornamelijk met nieuwe hardware beter samen dan dat FSX dit doet. Gezien de specificaties zou ik zeker eens Prepar3D overwegen.

      Ons belangrijkste advies is altijd; benader P3D als een geheel nieuwe simulator en ga deze niet met FSX vergelijken. Prepar3D heeft veel meer features dan FSX en vraagt op sommige gebieden wat meer rekenkracht om alle grafische pracht tot z’n recht te laten komen.

      • jan tieland schreef:

        Hartelijk dank voor deze reactie. Ik ga de komende periode voor mijzelf eens uitvogelen wat te gaan. In ieder geval heb ik technisch advies genoeg gekregen.
        Iedereen FIJNE FEESTDAGEN EN ALVAST EEN VOORSPOEDIG 2017 GEWENST.

  8. Wim Dijkgraaf schreef:

    Is P3D een op zich zelf staande flightsim?

    • Matthijs schreef:

      Prepar3D is inderdaad een opzichzelf staande simulator, je kan dit zien als een verder doorontwikkelde versie van Microsoft Flightsimulator X.

  9. a.y schreef:

    hallo ik had een vraag? welke vliegtuigen zitten er standaard in P3D dan heb ik het over de bekende niet over de cessna bv maar over airbus 320 319 boeing 777 747 737 enz enz .

    bedankt als u gaat reageren!!

  10. Jerom schreef:

    Er zitten alleen vliegtuigen van lockheed in , ik heb er zelf dc10 bijgekocht, airbus 320, is voor beide mogelijk, fsx en prepar3d, ik heb ze allebei draaien, ph3 ziet er idd mooier uit maar is zwaarder vor je pc, en niet alles draait nog goed onder ph3d, ik heb bv gsx groundservices , ziet er leuk uit , draait goed onder fsx maar heb er nu problemen met ph3d, foutmelding, krijg ik ff niet opgelost, maar er word nu.meer ontwikkeld voor ph3d,
    Dus fsx en ph3d naast elkaar: fsx draait lichter en je kunt met boeings vliegen standaard, ph3d ziet er beter uit , word ook beter dan fsx alleen wel met een dikke pc 🙂
    Dus de addons worden beter en meer gericht op ph3d, meer kwaliteit .

  11. Rob van Ooijen schreef:

    Halo Matthijs, ik ben van plan om p3d aan te schaffen heb alleen nog geen idee of dit voor mij gaat verbeteren heb momenteel de fsx-steam versie op mijn pc draaien en dat gaat best goed in diverse youtube filmpjes vond ik p3d er wat mooier uitzien nu is mijn vraag welke versie zou u mij aanraden.
    Mijn systeem is alsvolgt opgebouwd:
    Intel i7-2600 3.40 ghz
    Geheugen 16 gb ddr3
    NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
    Hoop dat u mij hierover een advies kan geven.
    Mvg, Rob

    • Matthijs schreef:

      Beste Rob,

      Bedankt voor je reactie, je video-kaart is zoals aangegeven prima geschikt voor Prepar3D. Het enige aan je systeem wat de aandacht zou verdienen is je processor. De 2600 versie is inmiddels aardig op leeftijd en zal waarschijnlijk wat minder presteren. Dit zou je even aan moeten kijken. Prepar3D is over het algemeen grafisch inderdaad wat mooier dan FSX en maakt optimaal gebruik van de hedendaagse hardware. Al zal je hiervoor wel een aantal FPS moeten inleveren in vergelijking met fsx-steam verwacht ik.

      Mvg, Matthijs

  12. Jerom schreef:

    Je kunt de acedamic versie kopen voor 60 euro, heb ik ook,
    Die is hetzelfde als de prof versie,
    Prepar3d 3.4 .

  13. Jerom schreef:

    Je hebt een hele goeie videokaart dus moet lukken, ik heb ftx global, vector en europe erbij gekocht plus flytampa schiphol , dan ziet het er heel mooi uit,
    Nu nog asca 16, dan kun je het weer helemaal regelen 🙂

  14. Jerom schreef:

    Hou er wel rekening mee dat joysticks af en toe niet werken, dat is een issue nu, die van mij werkt nog niet maar ben er mee bezig,
    Ik weet niet of mathijs dat ook heeft?
    Jerom

  15. Rob schreef:

    Ben in het bezit van yoke heb je daar ook problemen mee?

    • Webmaster schreef:

      Nee, zelf nooit problemen ervaren met Saitek icm Prepar3D.

    • jerom schreef:

      eerst alles behalve de trottle deed het, bij fsx werkt alles goed,
      je moet het helemaal instellen bij prepar , controls
      ik heb een sweex , calibration doet het wel,
      straks nog s proberen

  16. Alperi14 schreef:

    Hallo ik heb Saitek pro flight yoke system / thorttle maar de thorttle van mij werkt niet alleen de zwarte werkt bij de Boeing maar de rode en blauwe werkt niet bij de Boeing maar wel Bv bij de Cessna kan iemand mij helpen er zijn ook 3zwarte knoppen der onder kan iemand mij helpen om de rode Bv voor de flaps en de blauwe te gebruiken voor de speed brake?

  17. jerom schreef:

    @alperi4
    je kan dat instellen bij de controls, instellen en bevestigen.

  18. jerom schreef:

    ah ik ben vergeten de joystick te enablen 😉 je moet m wel aanzettten ,vinkje boven .
    ff goed calibreren nog.
    ps je kunt de views en brakes (remmen) bij buttons instellen niet bij axes!

  19. Alperi14 schreef:

    Ja ik snap het echt niet hoe je het moet doen heb ook al een probleem hoe ik ivoa moet activeren (joinen)

    • jerom schreef:

      bij setting controls -> menu calibration , zie je bovenaan enable controlers
      vinkje geven.
      daarna calibreren
      grt jerom

  20. Rob van Ooijen schreef:

    Sinds kort heb ik p3d aangeschaft ben er zeer blij mee, heb nu ook de 747 voor p3d geinstalleerd alleen doet het feit zich voor dat mijn instrumenten zwart zijn dus geen beeld en dat ik het landingsgestel kwijt ben het vliegtuig zweeft boven de grond iemand een idee hoe ik dat oplos het lijkt er op dat dit voorkomt nadat ik de extra liveries heb geinstalleerd.

  21. Jerom schreef:

    Hmm das niet goed, weet je zeker dat het voor de versie prepar3d die jij hebt geschikt is?

  22. Alperi14 schreef:

    Bedankt jerom!!!

  23. Rob schreef:

    Ja

  24. jerom schreef:

    zwarte schermen, bedoel je cold dark state? dat is de status als het vliegtuig nog niet opgestart is.

  25. Webmaster schreef:

    Beste Rob, Jerom, om te voorkomen dat hier een hele support sessie gestart wordt willen wij graag doorverwijzen naar ons forum om dit soort problemen te bespreken. Dan houden we de reacties onder deze review gerelateerd aan het artikel zelf. Alvast bedankt voor de medewerking!

  26. Rob schreef:

    Oké ik ben hier niet zo in thuis hoe en waar moet ik mijn probleem dan neerleggen
    Mvg

  1. 5 oktober 2015

    […]Matthias wist ons wederom te ondersteunen met een verwijzing naar een review van FsVisions.nl over het pas uitgegeven P3D V3. Voor een ieder dit de diverse onderwerpen van Adx, Froogle en PMDG gelezen hebben geen nieuws onder de zon. Maar hoe dan ook fijn om het allemaal gewoon in het Nederlands tot je te kunnen nemen[…]