Review: Thrustmaster T16000M FCS

Een goede joystick of yoke is het belangrijkste gereedschap van iedere flightsimmer. Onlangs kreeg FsVisions de kans om de Thrustmaster T.16000M FCS Hotas (Hands-On Throttle and Stick) aan een uitgebreide test te onderwerpen. Uiteraard doen we dat altijd met veel plezier en hebben we onze ervaringen vastgelegd in deze review. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende joysticks op de markt dat het al moeilijk genoeg is om een geschikte joystick uit te kiezen. Zou de Thrustmaster T.16000M een waardige flightsimulator joystick zijn?

 

Uitpakken, het feest kan beginnen!

Niets is er mooier dan de dag dat de pakketbezorger voor je deur staat met een mooie doos van Thrustmaster in zijn handen. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Snel een krabbel zetten en het uitpakken kan beginnen. De doos voelt wat licht aan en in een eerste reactie vragen we ons af of hier inderdaad een joystick met throttle in kan zitten. Dat kan dus zeker want zowel de joystick als de bijbehorende TWCS throttle komen keurig uit de verpakking. Alles zit goed verpakt om beschadigingen tijdens het transport te voorkomen. Naast de joystick vind je in de verpakking ook nog een standaard handleiding en finger-pads voor linkshandig gebruik van de joystick.

 

Installatie & T.A.R.G.E.T. software

De installatie is snel en eenvoudig uit te voeren. Download de stuurprogramma’s en optioneel de T.A.R.G.E.T. software en je bent klaar om aan de slag te gaan als je hem op een usb-poort aansluit. Het gebruikelijke recept van moderne hardware, dus geen grote verrassingen hier. Mocht je aan de slag willen met de T.A.R.G.E.T. software dan is enige voorstudie wel een vereiste. De software zit voor een beginner behoorlijk complex in elkaar maar geeft uiteindelijk de mogelijkheid om diverse profielen aan te maken met bijbehorende key-mappings. T.A.R.G.E.T is geen vereiste, je kan binnen de bestaande flightsims alle acties koppelen die je maar wenst. Hierdoor is T.A.R.G.E.T. alleen van toepassing wanneer je echt gebruik wilt maken van complexe mappings en profielen.

 

De eerste indruk

Tijd om de T.16000M HOTAS eens van dichtbij te bekijken. Ondanks dat de doos licht aanvoelde komen zowel de T.16000M als de throttle robuust op ons over. Het materiaal bestaat grotendeels uit (stevig) plastic maar van zeer degelijke kwaliteit en samenstelling waardoor het beslist niet goedkoop aanvoelt. De zwart/oranje kleurencombinatie geeft het een stoer uiterlijk. Niet te overdreven maar gewoon leuk om te zien. Bij gebruik van de joystick gaat er in het plexi gedeelte van de bodemplaat ook oranje ledverlichting branden. Geeft een leuk sfeertje maar was wat ons betreft niet echt nodig geweest. Zodra de stick niet gebruikt wordt gaan deze leds automatisch weer uit. Goed om te weten is dat de T.16000M ook in te stellen is voor linkshandig gebruik. Naast de meegeleverde ‘finger-pads’ zit er onder op de joystick een knop om de bediening om te zetten voor linkshandig gebruik.

 

Buttons, overal buttons

De Thrustmaster T.16000M FCS Hotas geeft je enorm veel mogelijkheden. Bekijk alleen al even het aantal buttons die tot je beschikking zijn. De stick zelf heeft al 16 buttons, een POV-switch, en trigger-switch. De throttle heeft maar liefst 14 buttons, een POV switch, een mini analog stick, scroll wheel en een toggle rudder. Samen komt dat uit op ruim 30 verschillende button-functies, twee (8-way) POV switches en 9 instelbare assen. Genoeg mogelijkheden dus om het een en ander in te kunnen stellen.

Het nadeel van de 12 base-buttons op de stick zelf is dat je altijd je hand even van de throttle moet halen om een base-button in te drukken. Deze zitten op een wat onlogische plaats de een zal daar meer moeite mee hebben dan een ander. Omdat deze buttons ook bijna naadloos in elkaar overlopen is het soms echt even goed voelen of je wel de juiste button te pakken hebt. Niet voor niets heeft Thrustmaster daarom een soort Braille op de knoppen verwerkt zodat je ze makkelijker kan vinden. De buttons op de throttle zijn daarentegen erg goed geplaatst en zijn prima te bereiken tijdens het bedienen van de throttle.

 

Het testen kan beginnen

We hebben de T.16000M getest met diverse flightsimulatoren; P3D, X-Plane 11, Aerofly FS 2 en IL-2. In bijna alle gevallen werden zowel de stick als throttle direct herkend. Alleen in IL-2 was een aanpassing in het config bestand nodig omdat alleen onze joystick was gevonden en niet de throttle. Dankzij de visuele weergave van de configuratie opties in XP11 was het instellen in X-Plane het eenvoudigst. Vaak worden er al een aantal functies als default toegewezen aan diverse buttons. Uiteraard zijn deze eenvoudig te wijzigen via het menu van de betreffende flightsim.

De joystick ligt prettig in de hand en is vrij fors aan de bovenkant, iets om rekening mee te houden voor mensen met kleine handen. Al zullen sommigen dit juist als prettig ervaren. Dankzij de sterke veer beweegt de joystick wat zwaarder dan gemiddeld. Hierdoor is de T.16000M zeer nauwkeurig te bedienen. De T.16000M maakt gebruik van de Hall Effect AccuRate Technology (H.E.A.R.T.) van Thrustmaster, waarbij magnetische sensoren in de stick worden gebruikt om de nauwkeurigheid te verhogen, de beweging soepel te laten verlopen en slijtage te verminderen. Zelfs de kleinste correcties zijn hierdoor eenvoudig en soepel te maken. Vooral met een combat sim zoals IL-2 en DCS is dit zeker een groot pluspunt. In deze prijscategorie hebben we zelden een joystick in handen gehad die zo prettig werkt als deze.

Ook de throttle is een ervaring op zich. Dankzij de Acronym tech-Sleding Motion Advanced Rail Tracks (S.M.A.R.T.) schuift de throttle soepel heen en weer over een rails. Omdat de throttle middels een rail werkt, heeft deze een lager profiel dan de ‘lever-based’ throttles. Dit geeft men name tijdens langere sim-sessies meer comfort. Daarnaast geven de buttons die op de throttle zitten veel mogelijkheden om deze helemaal naar wens in te stellen. Mocht je het set later nog willen uitbreiden met de Thrustmaster Pedals dan kan dit middels de RJ12 aansluiting op de throttle.

 

Conclusie

We kunnen alleen maar concluderen dat de Thrustmaster T.16000M HOTAS een prachtige joystick is binnen zijn prijs range. De throttle heeft wat ons betreft zeker meerwaarde, maar mocht je deze combi te prijzig vinden dan is de T.16000M ook als losse joystick verkrijgbaar. De T.16000M is van uistekende kwaliteit en doordat de stick wat zwaarder aanvoelt kan je nog preciezer werken wat zeker in combat flightsims een groot voordeel is. Zowel de joystick als de throttle zijn stabiel al kan de throttle op een glad oppervlak wel eens de neiging hebben om te gaan schuiven bij stevig gebruik. Hier is vaak met wat handigheid wel een oplossing voor te bedenken. Dat er Yaw pedals op de throttle zitten is wat ons betreft ook een groot pluspunt. Mocht je op dit moment op zoek zijn naar een nieuwe joystick inclusief throttle dan is deze T.16000M HOTAS absoluut aan te bevelen.

T.16000M FCS Hotas

€ 132,80
8.5

FsVisions Score

8.5/10

Positief

  • Uistekende kwaliteit
  • Veel aanwezige knoppen
  • Zeer nauwkeurig
  • H.E.A.R.T. technologie
  • Yaw pedals op throttle

Negatief

  • Plaatsing base knoppen
  • Throttle kan gaan schuiven

2 Reacties

  1. Jorrick schreef:

    Mooie review! Dankzij deze review weet ik nu zeker dat de T16000M mijn volgende joystick gaat worden. 😉

    (3)
  2. Turambar schreef:

    Ik heb als linkshandige alleen de stick gekocht; ik heb dan uiteraard niets aan de throttle; die kun je niet omzetten namelijk… Half over nagedacht dus.

    (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *