Review: vRAAS by LAND3 Simulations
Afgelopen zaterdag is er een add-on van een nieuwe ontwikkelaar verschenen. LAND 3 Simulations heeft haar eerste tool voor Microsoft Flight Simulator uitgebracht, vRAAS. De man achter LAND 3 Simulations is de Duitser Axel Reinemuth, in het dagelijks leven actief als piloot op de 757.
Introductie RAAS:
RAAS is een extra en optioneel veiligheidssysteem, bedoeld om de piloten te helpen situaties beter zichtbaar te maken, de risico’s op ‘runway incursions’ te verminderen en de operationele kosten te verlagen. Aldus de ontwikkelaar van het systeem Honeywell. RAAS staat voor ‘Runway Awareness and Advisory System’. Concreet zal het systeem hoorbare meldingen geven bij het naderen van een bepaalde baan, aanwezige baanlengte, maar bijvoorbeeld ook bij een onstabiele nadering… Onder andere Alaska Airlines, Ryanair en Emirates gebruiken dit systeem actief in hun toestellen.
In 2017 landde een Airbus A320 van Air Canada bijna op een Boeing 787 van United die op de taxibaan stond te wachten om op te stijgen op baan 28R. De piloten hadden pas op het allerlaatste moment door dat zij niet op baan 28R afkoersten, maar op de naastgelegen taxibaan. Gelukkig hadden de piloten dit net op tijd door en werd een enorm ongeluk afgewend. Hier had een systeem als RAAS de piloten al veel eerder kunnen waarschuwen…
Voor deze review wordt gebruik gemaakt van Microsoft Flight Simulator (1.38.2.0) in combinatie met de Fenix A320, de gebruikte versie van vRAAS is v1.0.6.
Key features:
Laten we starten met de features van het product:
- Full Compatibility: Works seamlessly with all airports, including add-ons, and supports all aircraft types – no configuration required.
- In-Sim Text Display: Displays alerts on the PFD/ND (see limitations below).
- Effortless Setup: No manual setup needed—simply install and fly.
- Auto-Updating: Stay up-to-date with automatic software and configuration updates.
- Aircraft-Specific Configurations: Automatically downloads aircraft-specific settings.
- Multiple Voice Options: Choose from male or female voice callouts for a personalized experience.
- Highly Customizable: Tailor the system settings to your preferences with ease.
- Convenient Automation: Includes options for auto-start, auto-close, and minimize-to-tray functionality.
- No Performance Impact: Enjoy realistic alerts with no noticeable effect on FPS.
- Flexible Audio: Select any Windows sound output device for audio alerts.
- Built-in Self-Test: Ensure functionality with a reliable self-test feature.
Door de opzet van het product is het te gebruiken met vrijwel alle standaard en add-on toestellen in Microsoft Flight Simulator. Per add-on is ook een lijst gemaakt om te zien welke features wel en niet compatibel zijn.
Aanschaf en installatie
vRaas is exclusief verkrijgbaar via de Contrail Shop. De installatie gaat echter iets anders dan gebruikelijk is bij add-on vliegtuigen en vliegvelden. Na aanschaf kun je de installer downloaden, welke ‘stil’ installeert. Na installatie wordt je gevraagd om de serial key in te geven en je kunt aan de slag.
De nieuwste versie v1.0.6 bevat het volgende changelog:
- Fixed issue with detecting registration key
- Improved trigger for “SHORT RUNWAY” call
- Fixed issue where disabling text display wasn’t working
- Fixed issue where disabling distance calls wasn’t working
- Added TFDI MD-11 Profile
Instellingen
In het menu zitten nog een drietal onderliggende tabbladen met instellingen:
In de algemene instellingen kun je zelf bepalen hoe vRAAS zich gedraagt. Wil je er geen omkijken naar hebben? Kies dan voor het automatisch starten en sluiten met de sim. Toch liever zelf bepalen of je een update doet? Zet dan de automatisch updaten opties uit. Ook kun hier bepalen op welk audio apparaat je de RAAS waarschuwingen hoort.
In het tabblad features kun je de eenheden bepalen (meter/feet) en ook de gebruikte stem. Stem ‘female0’ komt hierbij nagenoeg overeen met de stem van het Honeywell systeem. Ook kun je per type waarschuwing aangeven of deze moet afspelen of niet.
Tot slot in de helpsectie kun je een link vinden naar het Discord kanaal en de FAQ. Ook vind je hier het log in geval er zaken niet helemaal naar wens lopen.
Documentatie
Er wordt geen documentatie meegeleverd. Op de productpagina van Contrail vind je een link naar de web site, welke bestaat uit een enkele pagina. Hierin zie je de lijst van ondersteunde toestellen maar ook een FAQ en toekomstige features. Via het Discord kanaal kun je in contact komen met de ontwikkelaar en andere gebruikers. Hier kun je dus snel een antwoord krijgen op je vragen.
Aan de slag!
Tijd om vRaas eens flink aan de tand te voelen! Hiervoor gaan we een vlucht maken vanaf Innsbruck Airport (van iniBuilds) met de Fenix A320 (Fenixsim). De bestemming voor vandaag is het Spaanse Almeria (TDM Scenery Design). We starten de vlucht cold & dark op gate 5. Wat opvalt is dat het RAAS systeem direct initialiseert. Het houdt geen rekening met het feit dat het toestel helemaal geen stroom heeft. Gelukkig staat dit punt wel op de feature lijst van de ontwikkelaar.
Na het opstarten is het tijd om te vertrekken. We krijgen baan 08 om te vertrekken voor onze vlucht richting Almeria (LEAM). Tijdens het naderen van de baan klinkt zowel een waarschuwing. Ook wordt er ook het navigatiedisplay de melding ‘APP 08’ getoond.
Om de volledige baanlengte te benutten rijden we een stukje over de startbaan richting het begin van baan 08. Ook nu een melding dat we op baan 26 zitten, met nog een lengte van 300 meter te gaan (ON 26 3).
Tijdens de draai naar de goede kant van de baan de bevestiging dat we baan 08 naderen…
En als we klaarstaan om te vertrekken de melding dat we op baan 08 staan met een lengte van 1.900 m (ON 08 19)…
Tot slot nog even kijken wat er gebeurt als we toch willen vertrekken met flaps 0. Naast de standaardwaarschuwingen zal ook RAAS de call-out “Flaps, flaps” doen en tonen:
Na een voorspoedige vlucht is de landing inmiddels ingezet. Op transition altitude expres vergeten om de baro’s van STD te halen. vRAAS merkt het en geeft keurig een waarschuwing:
Tot slot een nadering op baan 07 (RNAV 07Z) waarbij vRAAS keurig aangeeft dat we de juiste baan naderen:
Hierna is de vlucht veilig geland en geparkeerd op gate 23 en kort hierna konden alle passagiers het toestel verlaten op weg naar hun bestemming… Mede mogelijk gemaakt door vRAAS!
Performance
Je kunt vRAAS zo instellen dat de tool direct start en sluit met de sim. Hiermee draait deze volledig in de achtergrond. Tijdens het gebruik heb ik geen performance verlies kunnen waarnemen, iets wat ook wordt gesteld door de ontwikkelaar.
Toekomstige features
De ontwikkelaar is zeer open over toekomstige features en gaat via Discord ook graag het gesprek aan. Zo kun je ook zelf aangeven welke feature je graag zou willen zien. Op de web site staan in iedere geval de volgende features benoemd:
- Link RAAS to aircraft power state
- Add (Virtual-)Airline specific profiles
- Expand voice options
- Increase support for more aircraft
Conclusie
vRAAS is een must-have tool om je vliegervaring verder te verbeteren. Je wordt actief geattendeerd op het kruisen of naderen van startbanen, op baanlengte en meer. Als je het eenmaal hebt ingesteld heb je er geen omkijken meer naar.
Zoals eerder aangegeven is de ontwikkelaar zeer actief en open over toekomstige ontwikkelingen. Zo wordt er nu alweer door gebruikers gevraagd om een uitbreiding in de vorm van ROPS (Runway Overrun Prevention System). Dit (Airbus) systeem geeft, vergelijkbaar met RAAS, meldingen maar nu bijvoorbeeld als je dreigt te laat te landen…
Verder werkt vRAAS praktisch met ieder vliegtuig en op iedere luchthaven. Hiervoor hoef je, in tegenstelling tot FS2CREW, geen ‘scan’ te doen als je een nieuwe luchthaven installeert. Ook het tonen van de meldingen op de ND/PFD is een meerwaarde. Tot slot, met Microsoft Flight Simulator 2024 om de hoek, belooft de ontwikkelaar ook ondersteuning van de nieuwe sim.
Enige minpuntje wat ik heb ervaren is dat vRAAS nog geen rekening houdt met de panel state van je toestel. Als je dus je cold & dark cockpit binnenloopt schrik je van het RAAS systeem wat al aan het initialiseren is. Op de web site staat dit al beschreven als toekomstige feature, maar het is jammer dat dit de release niet heeft gehaald.
Daarom krijgt vRAAS ook een dikke welverdiende 9,5!
Het test systeem
Intel Core i9 CPU 12900k
32 GB DDR4 RAM
Nvidia GeForce RTX 3080 10GB
Windows 11 Home 2023H2 – 64 bit
Simulator: Microsoft Flight Simulator 1.38.2.0
Het lijkt op RAAS van FS2crew. Benieuwd wat zij voor antwoord hierop hebben……