Review: Webshop ervaringen

Onze trouwe bezoeker Tjebbe Vogelezang heeft speciaal voor FsVisions een mooie review gemaakt over zijn support-ervaringen met diverse webshops.  Een interessant onderwerp want is de goedkoopste aanbieder ook altijd de beste? Kies je voor service of ga je blind op de prijzen af? Tjebbe wilde wel eens de proef op de som nemen. We laten hem hieronder verder zelf aan het woord:

Tjebbe: “Ik heb afgelopen weekend de luchtvaartbeurs in Aviodrome bezocht en ben daar bij de stand van FlightsimWebshop.com aan de praat geraakt met Jeremy. Kort daarvoor hoorde ik hem praten met twee heren (ik denk vader en zoon) over de prijs van de producten van Saitek bij de stand t.o.v. de MediaMarkt waarbij grote verschillen zijn. Jeremy gaf aan niet in de buurt te kunnen komen van de prijzen van MediaMarkt omdat ze zelfs goedkoper zijn dan de leveranciers. Maar, voor die prijs hoef je geen enkele service te verwachten op het moment dat er problemen zijn, zo verzekerde hij.

Ik heb de proef op de som genomen en heb MediaMarkt, FlightsimWebshop zelf en drie andere bedrijven, die Saitek hardware verkopen benaderd met de volgende vragen:

  1. Wat is het verschil tussen de Saitek X52 en de Saitek X52 Pro? (via chat)
  2. Kan ik deze joystick ook als rudder gebruiken, net zoals de Saitek X-56. (vervolgvraag via chat)
  3. Ik heb enige tijd geleden een Saitek Radio Panel besteld, maar wanneer ik deze gebruik in flightsim vallen de frequenties op het scherm soms weg, of missen delen van de cijfers. Gek genoeg heb ik dit probleem ook op mijn multi panel sinds ik het radio panel aangesloten heb. Hebben jullie enige idee wat dit kan zijn? Ik heb de laatste drivers al geïnstalleerd. (via e-mail)

 

Reactie Bol.com

Als eerste de grootste webwinkel van Nederland, bol.com. Bol.com reageerde binnen twee uur op de vraag die ik via de chat op de website. De medewerker van bol.com gaf aan de hij niet voldoende kennis had van het product om deze vraag te kunnen beantwoorden en dat hij deze vraag doorgestuurd heeft naar een productexpert. De product expert reageerde zestien uur later en als antwoord op mijn eerste vraag werd ik doorverwezen naar de website van Saitek. De vervolgvraag (over het gebruik van de twist-functie op de joystick) werd na twee uur wachten wel beantwoord: ‘Ja, beide versies hebben een twistfunctie met Rudder Lock. Dit houdt in dat ze een rudder functie hebben die je ook kunt uitzetten met de lock wanneer het jou uitkomt.’ De laatste vraag, die ik per e-mail heb gesteld werd niet binnen 48 uur beantwoord.

 

Reactie CoolBlue

CoolBlue reageerde vrijwel direct. Maar ook hier gaf de medewerker aan onvoldoende kennis te hebben om de vraag te beantwoorden en werd ik doorverwezen naar de website van Saitek. Bij de vervolgvraag werd ik eveneens verwezen naar de productpagina nadat ik zelf uitgelegd had wat een rudder is. Ook op de e-mail reageerde Coolblue het snelst. Helaas geen antwoord, wel retoursinstructies.

 

Reactie FlightsimWebshop.com

FlightsimWebshop.com reageerde binnen 15 minuten op mijn chatbericht. Wederom sprak ik met Jeremy. Op de vraag wat het verschil is tussen de X52 en X52 Pro zei hij: ‘Het grootste verschil is het Multi Functional Display (MFD). Bij de X52 Pro kan je hierop je radiostack beheren. Daarnaast heeft de X52 Pro twee veren in de stick en is de kleur van het display anders. De X52 Pro is ook net iets mooier afgewerkt.’ Op de vervolgvraag werd vrijwel direct het juiste antwoord gegeven: ‘De joystick heeft een twist-functie dus het is daarmee mogelijk je rudder te gebruiken.’

Het antwoord op de e-mail duurde wat langer, namelijk 3,5 uur. Voor mij overigens prima (ik had de grens op 24 uur bepaald). Nadat ik aangegeven had geen ordernummer te hebben werd mij gevraagd telefonisch contact op te nemen. Het telefonisch contact verliep heel vriendelijk. Ondanks dat ik geen order had geplaatst hebben we een aantal stappen doorlopen waarbij mij werd gevraagd om alleen het paneel aangesloten te laten om te checken of de problemen dan nog op traden. Hij stuurde op de oplossing die ik zelf had bedacht, een voedingsprobleem. Er werd geadviseerd een gevoede USB-hub te gebruiken.

 

Reactie MaxICT

De vierde winkel waarmee ik contact heb opgenomen is MaxICT. Ik heb niet echt goede ervaringen met deze winkel, dus ik had mezelf voorgenomen niet bevooroordeeld dit onderzoekje te gaan doen. Was uiteindelijk helemaal niet nodig, want MaxICT heeft niet gereageerd.

 

En tenslotte, MediaMarkt

MediaMarkt is op dit moment met een aantal Saitek producten het goedkoopst en ik ben dan natuurlijk ook het meest nieuwsgierig naar de support. Via facebook heb ik contact opgenomen met MediaMarkt omdat ze geen livechat hebben. Na ruim 14 uur ontving ik een reactie op mijn eerste vraag: ‘Het verschil tussen de Saitek X52 en de X52 Pro is dat de X52 Pro ook geschikt is voor een Mac. De Saiktek X52 is enkel geschikt voor een windows computer.’. Op de vervolgvraag vond ik het antwoord opmerkelijk, omdat MediaMarkt Saitek producten alleen online verkoopt: ‘Je kunt hiervoor het beste langs een van onze winkels gaan. Zij kunnen je meer vertellen omtrent dit product’. Uiteraard heb ik aangegeven dat Saitek producten alleen online verkocht worden, het antwoord daarop was nog veel opmerkelijker: ‘Helaas zit het artikel niet meer in het assortiment van MediaMarkt’. Hoezo? Het antwoord in de e-mail was van dezelfde strekking als die van het chatbericht; stel je vraag in de winkel. Dat heb ik gedaan, telefonisch. Het filiaal in Amsterdam gaf aan het product niet te verkopen en me dus niet verder te kunnen helpen. ‘Wellicht dat onze online klantenservice je verder kan helpen’ was de conclusie.

 

Conclusie

Het is inmiddels 72 uur geleden dat ik de vragen op de webwinkel heb afgevuurd. Ik kreeg zojuist van bol.com nog een e-mail dat ze geen antwoord hebben op mijn vraag en dat deze doorgestuurd is naar een productexpert. Binnen 48 uur kan ik een antwoord verwachten. Ik heb inmiddels al een keuze gemaakt: voor FlightsimWebshop.com. Gisteren de X52 Pro besteld en deze is vanmorgen al bezorgd! Heel grappig, als een zwarte doos. Nu weet ik dat een zwarte doos niet daadwerkelijk zwart is, maar de knipoog wordt gewaardeerd.

Er is toch een reden waarom juist zij op een luchtvaartbeurs staan en ik moet eerlijk zeggen, ik ben het helemaal met hem eens: ‘Alles zit in een doosje, en dat doosje doorsturen kan iedereen, maar niet iedereen heeft een passie voor het product wat ze doorsturen.”

1 Reactie

  1. Harald schreef:

    Het zou leuk zijn wanneer deze site ook eens wat aandacht zou schenken aan de wat betere hardware voor Flightsim..
    Ontwikkelaars als VirtualFly, Brunner, PFC …etc. maken erg mooie ,semi-professionele
    Flightsim onderdelen…
    Tegenwoordig is er ook een steeds grotere groep hobbyisten die wat meer (kunnen) uitgeven aan kwalitatief mooie hardware..
    Het maakt de Flightsim-beleving zoveel leuker….en echter…