X-Plane 12 gepresenteerd op Europese bodem

De nieuwe X-Plane 12 van ontwikkelaar Laminar Research werd einde april van dit jaar voor het eerst aan het Europese publiek gepresenteerd op de AERO in Friedrichshafen, Duitsland. Belangstellenden konden de alpha-versie van de nieuwe software bij Aerosoft bekijken, de software zelf testen en er ook een paar rondjes mee vliegen…

De reacties zijn zeer positief. Volgens gebruikers is er alleen al in visueel opzicht veel veranderd ten opzichte van de voorganger. Het nieuwe verlichtingsmodel geeft een veel realistischer beeld dan tot nu toe gebruikelijk was. Zelfs de wolken lijken eindelijk op wolken. Het weer en de andere features worden hieronder per categorie nader toegelicht.

Wat opvalt is dat de vegetatie kan worden aangepast aan de seizoenen en dat de ATC volledig nieuw is ontworpen met de toevoeging van regionale accenten en stemmen, die de beleving van het vliegen nog realistischer en leuker maken.

Weer

Realistische weergave van de weersomstandigheden

Vloeiende weersovergangen, waardoor plotselinge weersveranderingen, zoals die in X-Plane 11 voorkomen, niet meer voorkomen.

Dynamische weerberekening met behulp van NOAA Grib-modellen. NOAA is de “National Oceanic and Atmospheric Administration”, d.w.z. het weer- en oceanografisch agentschap van de Verenigde Staten, dat o.a. wereldwijde weergegevens en voorspellingen verstrekt. GRIB is de afkorting van “General Regularly-distributed Information in Binary form”.

Dit is een gestandaardiseerd, gecomprimeerd binair gegevensformaat dat in de meteorologie gebruikt wordt om historische, actuele en voorspelde weergegevens op te slaan. Deze gegevens worden dus 1:1 in het nieuwe X-Plane weermodel ingevoerd en dienovereenkomstig weergegeven.

Bovendien zijn de volgende verbeteringen aan het weer aangebracht:

Volledige herziening van de weergave van de wolken. Nieuwe volumetrische wolken, die nog minder grafische kracht zouden moeten vergen dan in het vorige model.
Grondeffecten zoals plassen en sneeuw.
Verbeterde regendruppels
Verbeterde ijsvormingseffecten

Seizoenen

De seizoensvegetatie (lente/zomer/herfst/winter) is aangepast aan de respectieve klimaatzones. (!)

Autogen

Herziening van de engine met talrijke nieuwe gegevensbronnen
Uitbreiding van de autogen-bibliotheek met talrijke nieuwe gebouwen, tennisbanen, stadions, begraafplaatsen, havenfaciliteiten en schepen. De gebouwen zijn trouwens voor X-Plane 12 ontworpen door een echte architect, die ook in het echt huizen plant en bouwt. Ze zien er dan ook realistisch uit in de simulator.

Standaard vliegvelden

De landingsbanen zijn gemaakt met een nieuwe engine. Een kleine vernieuwing daarbij is bijvoorbeeld het volgende: In de VS is baan 09 alleen gemarkeerd met een 9, in Europa met 09.
Markeringen zijn gebaseerd op echte gegevens
Dynamische jetways (vliegtuigslurven)
Aangepaste verkeerstorens
Verbetering van het gateway systeem, waarmee details aan luchthavens toegevoegd kunnen worden.

Nieuwe vliegtuigen en helikopters

Airbus A330
Grumman F-14 – Tomcat
Cirrus SR22
Citation X (glazen cockpit)
Robinson R-22 helikopter
Van’s Aircraft RV-10

ATC

Volledig herontwerp van het ATC systeem (!)
Invoering van regionale accenten en stemmen. Laminar research zegt hierover: Wie bijvoorbeeld over India vliegt, zal verbonden worden met een verkeersleider die Engels spreekt met het accent dat typisch is voor die regio.

Nieuwe gebruikersinterface om ATC ook voor HOTAS en VR gebruikers gemakkelijker te maken.

Geluid

Nieuwe geluidsengine die wind, regen, onweer, voertuiggeluiden, vogelgetjilp, enz. omvat, en reageert naargelang het weer en het uur van de dag
Het geluid van de luchthavenvoertuigen werd bijgewerkt
Geluiden van de instapbruggen voor passagiers werden ook toegevoegd aan de nieuwe versie

1 Reactie

  1. Marcus Lohman schreef:

    Het lijkt een geduchte concurrent voor MSFS te worden. Heel benieuwd naar deze versie van X-Plane. Ik hoop wel dat het allemaal nog op de harde schijf past. Heel fijn dat de ATC opnieuw is ontworpen.