Review: Aerofly FS 2 Flight Simulator

Wie flight simulator hoort denkt al snel aan FSX, Prepar3D of X-Plane. De drie main-stream platforms van dit moment waarvan vooral P3D en FSX de afgelopen jaren een groot marktaandeel in handen gekregen hebben. Maar toch zien we de laatste tijd een verschuiving plaatsvinden. FSX en Prepar3D hebben als basis de reeds verouderde ESP Engine, en dat wordt door velen duidelijk gevoeld door de beperkingen die dit met zich mee brengt. Hoeveel tweaks zijn er wel niet nodig om FSX goed draaiend te krijgen met alle addons? En hoeveel beperkingen kom je niet tegen voor wat betreft de 32-bit architectuur? Maar ook op grafisch gebied zijn beiden inmiddels alweer achterhaald gezien de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn in andere PC games.

De ontwikkelaars van IPACS en IKARUS besloten daarom gezamenlijk het heft in eigen handen te nemen en zelf een compleet nieuwe flightsimulator te ontwikkelen. Niks geen oude ESP engine maar gewoon een frisse nieuwe engine met een 64-bit architectuur. Met de kennis die men reeds verworven had met Aerofly FS1 werkte men door aan de nieuwe versie met de naam Aerofly FS2. Een jaar geleden uitgebracht via Steam als “Early Access” en nog steeds volop in ontwikkeling. Hierdoor hangen we nog geen cijfer aan deze review, dit zullen we pas doen na afloop van de early access periode. Met deze ‘first impression review’ willen wij jou een goede eerste indruk geven van alle mogelijkheden die Aerofly FS2 te bieden heeft. Daarbij zullen we ook de sterke en zwakke kanten verder uitlichten, zonder nog al te diep op de materie in te gaan dat bewaren we voor de uiteindelijke/definitieve versie van Aerofly FS2.

 

Aanschaf & Installatie

De aanschaf verloopt eenvoudig via Steam. Met dank aan de ontwikkelaars van IPACS ontvingen wij een review exemplaar van Aerofly FS2 inclusief alle bijbehorende DLC’s om deze nieuwe simulator eens uitgebreid te kunnen testen voor de Nederlandstalige markt. Zorg er om te beginnen voor dat je voldoende vrije schijfruimte tot je beschikking hebt want de installatie neemt al snel tientallen Gigabytes in beslag. Dit heeft alles te maken met de hoge resolutie satellietbeelden die gebruikt worden als ondergrond. Hierover later meer in deze review. De installatie verloopt voorspoedig en al snel zijn we klaar om het luchtruim te kiezen in deze voor ons ook geheel nieuwe simulator.

 

De interface van Aerofly FS2

Om maar met de deur in huis te vallen, de interface van Aerofly FS2 is uitermate duidelijk en overzichtelijk. Zelfs de senioren onder ons zullen dit menu absoluut kinderspel vinden. Het is eenvoudig navigeren dankzij grote iconen en duidelijke aanduidingen. Tientallen menu opties en tweaks? Vergeet het maar. Aerofly FS2 is direct ‘out of the box’ te gebruiken zonder veel ingewikkelde menu opties. Je kunt eenvoudig een grafisch profiel selecteren door te kiezen voor: low, medium, high, ultra en custom. En daar heb je ook werkelijk genoeg aan, meer opties zijn overbodig dankzij de uitstekend geoptimaliseerde engine van Aerofly FS2.

De interface voelt soepel en snel aan. Evenals de laadtijden zodat je slechts binnen enkele seconden klaar bent om het luchtruim te kiezen. Ook het instellen van alle overige opties gaat kinderlijk eenvoudig. Iets om wel rekening mee te houden is dat deze sim zich wat minder makkelijk laat bedienen middels een toetsenbord en dan doelen we op de Flight Controls. Vliegen met je toetsenbord kan, maar gaf ons niet echt een lekker gevoel. Je zal dus minimaal een joystick moeten gebruiken om optimaal gebruik te maken van Aerofly FS2. Maar de meeste simmers onder ons zullen zoiets dergelijks toch al wel in huis hebben. Tijd om eens te kijken naar de verschillende toestellen waar we uit kunnen gaan kiezen.

 

Aerofly FS2 default aircrafts

Waar we in FSX vaak terughoudend waren met default toestellen vanwege de lage kwaliteit, valt je mond in Aerofly FS2 letterlijk open van het niveau en de detaillering die je te zien krijgt bij de default toestellen. Duidelijk te zien is dat er veel tijd gestoken is in de modellen en bijbehorende textures. Deze zijn van uitstekende kwaliteit en kunnen zo doorgaan als payware toestellen. Van een C-172, F-15 tot en met de Boeing 747-400 de keuze is ruim voldoende. Een overzicht van alle toestellen is te bekijken via deze link.

Als we de toestellen van dichtbij bekijken valt op dat er echt veel tijd gestoken is in ieder toestel afzonderlijk. Zowel het model als de virtuele cockpit zijn tot in de kleinste details nagemaakt. In de meeste cockpits is zelfs een geanimeerde piloot te vinden. Ook de geluiden klinken prima zowel van binnen als buiten de toestellen. We gaan in deze review niet alle toestellen afzonderlijk bespreken omdat de review dan veel te uitgebreid wordt. Kort samengevat kan je er vanuit gaan dat alle meegeleverde toestellen van uitstekende kwaliteit zijn. De kwaliteit steekt ver uit boven de default toestellen zoals we die kennen van bijvoorbeeld FSX of X-Plane.

 

Systeemsimulaties in Aerofly FS2

Helaas is het nog niet mogelijk om zelf de motoren op te starten of uit te schakelen. Volgens het IPACS team komt dit omdat er nog geen goede opstart/shutdown geluiden beschikbaar zijn voor alle toestellen. Je zal de vlucht dus altijd starten en eindigen met een draaiende motor. Voor de een zal dit een groter probleem zijn dan voor de ander maar persoonlijk vinden we een goede start/shutdown procedure toch wel essentieel voor een flight simulator.

Wat op dit moment ook nog ontbreekt is een uitgebreide simulatie van de diverse systemen aan boord. Zo is er bijvoorbeeld geen simulatie van de brandstof systemen om er maar een te noemen. De hoofd systemen zoals de attitude indicator, altimeter, airspeed, PFD en ND werken helemaal naar behoren maar andere systemen zoals bijvoorbeeld brandstof, olie en engine meters werken niet of onvolledig. Ook de simulatie van fuel en payload is helaas nog niet mogelijk.

Echter zoals met zoveel punten in Aerofly FS2 wordt ook hier nog hard aan gewerkt en kan dit in de toekomst nog veranderen. Voor nu is het een prima vertrekpunt en is de niet al te diepe systeem simulatie ook uitstekend geschikt om nieuwe flightsim vliegers aan te trekken. Maar de echte hardcore simmer zal nog even geduld moeten hebben totdat ook dit soort systemen verder en dieper uitgewerkt zijn door IPACS.

 

De flight dynamics uitgelicht

Volgens het IPACS team beschikt Aerofly FS2 over de beste flight models die er vandaag te dag te vinden zijn. Hiermee doelt men dan met name op de simulatie van de flight dynamics. IPACS heeft dit onderzocht met verschillende piloten en die konden deze uitspraak bevestigen. Een leuk weetje is dat Aerofly FS2 zelfs gebruikt wordt door professionele Aerobatics piloten om zich voor te bereiden op wedstrijden. Realisme ten top zou je zeggen? Inderdaad al blijft het voor ons als simmers enorm lastig om een goed oordeel te geven over de vliegeigenschappen van diverse toestellen.

We blijven uiteindelijk slechts beeldscherm-vliegers die natuurlijk nooit een perfect oordeel kunnen vellen over het realisme gehalte van de toestellen. Eerlijk is eerlijk, de toestellen voelen veel natuurlijker aan dan in FSX, Prepar3D en zelfs X-Plane. Je merkt werkelijk de invloed van verschillende condities rondom het toestel. En dat zien we graag terug in een simulator. Na vele uren gevlogen te hebben durven wij wel te stellen dat de vliegeigenschappen van Aerofly FS2 prima in orde zijn.

 

De virtuele wereld van Aerofly FS2

De wereld in Aerofly FS2 is opgedeeld in verschillende regio’s. Deze regio’s zijn voorzien van hoge resolutie satelietbeelden en van gedetailieerde bebouwing, luchthavens en andere bezienswaardigheden. De rest van de wereld wordt wel meegeleverd maar slechts in lage resolutie satelietbeelden en zonder luchthavens. In theorie is het dus mogelijk om bijvoorbeeld over Nederland te vliegen. Op 11 kilometer hoogte ziet dit er nog prima uit maar voor een VFR vlucht zal dit er al snel erg wazig en pixel-achtig uit zien.

Omdat er gebruik wordt gemaakt van satelietbeelden is het in Aerofly FS2 nog niet mogelijk om in verschillende seizoenen te vliegen. Iets om rekening mee te houden mocht je daar erg op gesteld zijn. Het ontbreken van ‘water’ is ook nog wel een puntje van aandacht. Aerofly FS2 kent geen water animaties zoals we dit zien in Prepar3D. Er wordt alleen gebruik gemaakt van satelietbeelden en daardoor ziet het water er vaak erg statisch en onnatuurlijk uit. Vooral bij VFR vluchten is het onbreken van “echt” water een gemis. Uiteraard zit Aerofly FS2 nog in early Access dus dit kan op termijn nog veranderen. Ook bevat de wereld buiten de regio’s geen luchthavens. Buiten de regio’s om zal je daarom niet kunnen starten en landen omdat de vliegvelden daar simpelweg ontbreken.

 

De regio’s, een vloek of zegen?

Is dit een gebrek? Absoluut niet want met enige regelmaat verschijnen er nieuwe regio’s voor Aerofly FS2 in de vorm van DLC’s. De volgende regio’s zijn op dit moment beschikbaar: Zwitserland, de noordoostelijke kust waaronder New York en 3 zuidwestelijke staten van Amerika. Deze laatste wordt standaard als basis meegeleverd, de overige zijn als DLC los verkrijgbaar. Hoe meer regio’s er dus beschikbaar komen des te completer wordt de virtuele wereld van Aerofly FS2 omdat je dus eenvoudig van regio naar regio kunt vliegen. Wat ons betreft is dit een hele aantrekkelijke manier van ontwikkelen omdat er zo alleen regio’s worden uitgegeven die daadwerkelijk ook zeer gedetailleerd en voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van het IPACS team.

Een ander zal zich misschien minder kunnen vinden in dit concept en zal al snel roepen dat het beter is om de volledige virtuele wereld tot zijn beschikking te hebben. Wij zijn er echter van overtuigd dat het beter is om goede en volledige regio’s uit te brengen dan een wereld die bestaat uit bijvoorbeeld willekeurige zandvlaktes,en default (kale) luchthavens zoals we deze kennen uit bijvoorbeeld Flightsimulator X. Voor de een zal het dus een vloek zijn, voor de ander een zegen. Als 3th party ontwikkelaars ook snel aan boord stappen dan kan er wel eens iets heel moois ontstaan. Dat zien we wel nu Orbx een eerste voorproefje heeft gegeven op haar Innsbruck regio voor Aerofly FS2. De verwachtingen zijn hooggespannen voor alle toekomstige regio’s.

 

Airports in Aerofly FS 2

Omdat Aerofly FS 2 uit regio’s bestaat hebben de ontwikkelaars veel tijd gestoken in de ontwikkeling hiervan. Veel airports worden dan ook gedetailleerd meegeleverd. Dit betreft echter meestal de wat grotere velden. De kleinere veldjes zijn vaak voorzien van ‘default scenery’ zoals we deze kennen vanuit FSX. Een baan met wat random gebouwen er omheen. Dat is op zichzelf niet erg wat het is ook bijna onmogelijk om de vele honderden vliegvelden die een regio bevat helemaal 1 op 1 na te maken. Dan zouden we jaren moeten wachten voordat er een regio afgeleverd zou worden.

De grotere vliegvelden zien er prima uit en bevatten ook zeer veel details. Maar ook sommige kleinere velden zitten vol leuke details. In de staat Utah zien we bijvoorbeeld een man en vrouw druk met elkaar in gesprek op een regionaal veld. De animaties die daarvoor gebruikt worden komen levensecht over. Zoals eerder aangegeven is er nog geen AI Traffic. De toestellen die je zal tegenkomen zijn de zogenaamde ‘statics’ en daarvan zie je wel veel van hetzelfde terugkeren. Ook ons regeringstoestel komt voor in Aerofly FS 2, maar deze zie je op verschillende vliegvelden meerdere keren voorkomen terwijl er in het echt toch maar 1 toestel van is. Hopelijk wordt dit in de toekomst nog verholpen middels echte AI Traffic optie.

 

Grafische pracht en praal

Het sterkste punt van Aerofly FS2 is misschien wel de geweldige engine waar deze simulator op gebouwd is. Naast dat alles buitengewoon soepel draait is het de belichting die indruk op ons maakt. De reflecties van de zon, de diepte, geweldige AA, goede schaduwen en dat alles in combinatie met de uitstekende object belichtingen maken van Aerofly FS2 werkelijk een grafisch feest. Er is op dit moment geen flight simulator te noemen die hier ook maar een beetje bij in de buurt komt. Realistisch, indrukwekkend en natuurgetrouw zo zouden we deze pracht en praal het beste kunnen omschrijven.

Hebben we ook verbeterpunten op dit gebied? Jazeker, om er een te noemen is bijvoorbeeld de verlichting ’s nachts. Vlieg je boven steden dan zijn alle gebouwen prachtig verlicht, maar zodra je boven landelijk gebied komt ontbreekt meestal de autogen en wordt het overal toch wel erg donker. Zelfs de straatverlichting ontbreekt dan. Nog een puntje is het weer. De wolken zien er prachtig uit en kunnen zich prima meten met bijvoorbeeld REX Textures, maar de engine zelf is nog wel erg beperkt. Je kunt wat aanpassen in de dichtheid van de bewolking, het zicht, de wind en thermiek maar daar blijft het dan ook wel bij. Echter staat dit ook nog op de ’to-do’ list van IPACS dus we tillen hier op dit moment niet al te zwaar aan. Denken we deze puntjes even weg dan is het echt grafisch genieten.

 

Maar hoe zit het met de performance?

Een belangrijke vraag die altijd gesteld wordt in onze FSX/P3D reviews. Aerofly FS2 is echter een heel ander verhaal. Deze simulator is ontwikkeld met als doel een uitstekende performance waar te kunnen maken. We kunnen je verzekeren dat dit zeer goed gelukt is. Nog nooit hebben we meegemaakt dat we in een hedendaagse flightsimulator meer dan 200 FPS haalden. En nee dat is beslist niet overdreven. Zelf boven drukke gebieden zoals New York behaal je nog uitstekende resultaten. Uiteraard is dit allemaal nog zonder AI Traffic, Weather addons en zeer complexe toestellen. Maar het zegt genoeg over de prestaties van deze simulator. Stel je haalt er hierdoor 100 vanaf, dan blijven er nog minimaal 100 FPS over! En dan zijn we al blij met 30 FPS in FSX en Prepar3D…

De laadtijden zijn ook werkelijk fenomenaal te noemen, in slechts enkele seconden kan je beginnen aan je vlucht. Je vlucht wordt ook altijd automatisch opgeslagen zodat je altijd weer verder kunt gaan waar je de laatste keer gestopt bent. Textures worden gelijk scherp geladen een zover het oog rijkt zal je ook de autogen zien, deze springen gelukkig niet op het laatste moment in beeld. Ook het wisselen van camera views gaat zeer soepel en snel.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan over de performance. Aerofly FS2 presteert uitstekend en alles voelt zeer soepel aan. Geen stutters te bekennen maar zo vloeiend als het maar zijn kan kunnen we alle vluchten binnen deze simulator uitvoeren. Complimenten voor de ontwikkelaars zijn hier zeker op zijn plaats. Alleen voor de uitstekende performance zou je deze sim al aanschaffen. Wij kunnen je verzekeren, een ervaring met performance zoals je die krijgt in Aerofly FS2 zal je zelden meegemaakt hebben.

 

De prijs

Aerofly FS2 is verkrijgbaar via Steam voor € 49.99. Tel daarbij op nog de losse DLC/Regio’s en je zit al snel aan de 80 Euro. Dat is inderdaad een stevige prijs voor een product dat nog niet af is. Aan de andere kant krijg je daar wel een prachtige 64-bit simulator voor terug waar je vele uren plezier aan zult beleven. Om 1 regio helemaal te verkennen zal je uren, zo niet weken bezig zijn. Verder ondersteun je met deze aankoop natuurlijk ook de verdere ontwikkeling van deze simulator die naar onze bescheiden mening toch wel een zeer sterke basis heeft. Maar daar over meer in onze voorlopige conclusie.

 

Voorlopige conclusie

Is Aerofly FS2 de simulator van de toekomst zullen velen zich afvragen na het lezen van deze review. We zullen hier eerlijk op antwoorden. Aerofly FS2 geeft ons een fantastische eerste indruk. Je merkt aan alles dat dit een echte next-gen sim is. En dat is absoluut nodig om de simulator van de toekomst te worden. Met name de casual vlieger zal snel naar Aerofly Fs2 grijpen vanwege de toegankelijkheid. Genieten van het uitzicht tijdens je vlucht, even je hoofd leeg maken na een dag hard werken of studeren zonder na te denken over allerlei complexe procedures. Back to the basics van het vliegen Dat is waar Aerofly Fs2 op dit moment sterk in is.

Of Aerofly FS2 ook echt een simulator van de toekomst gaat worden is afhankelijke van een aantal factoren. Als de ontwikkelaars van Aerofly FS2 de broodnodige nieuwe features implementeren zoals ATC, AI Traffic, realistische flight systemen, etc. etc. dan durven wij te voorspellen dat deze sim zal doorgroeien tot een ongekend populair platform. IPACS is op de hoogte van de wensen die er zijn en zal hier ook met toekomstige updates verder op inspelen.

Daarnaast zullen er ook meer 3th party ontwikkelaars aan boord moeten stappen en als laatste maar niet geheel onbelangrijk zal er ook adoptie moeten zijn onder de flight simulator community. Worden al deze punten gerealiseerd dan zal Aerofly FS2 absoluut de simulator van de toekomst worden. Voordat het echter zover is zullen er nog een aantal hindernissen genomen moeten worden. Maar dat de toekomst er voor Aerofly FS2 zeer rooskleurig uitziet is een ding wat zeker is!

 

Het test systeem

Intel Core i7 CPU 4790k @ 4.6 GHz
16 GB DDR3 RAM
Nvidia GeForce GTX 970 4GB
Windows 10 Professional – 64 bit
Simulator: Aerofly FS 2

Aerofly FS 2 Flight Simulator

€ 49,99
0

FsVisions Score

0.0/10

Positief

  • Performance
  • Default toestellen
  • Prachtige engine
  • Gedetailleerde regio's
  • Duidelijke interface

Negatief

  • Beperkt aantal regio's
  • Beperkte systeem simulaties
  • Geen ATC
  • Geen AI Traffic
  • Geen seizoenen

17 Reacties

  1. Matthias schreef:

    Wat een geweldig mooie review, één van de beste die ik ken! Respect collega’sps, mag ik een linkje plaatsen op onze site? Met natuurlijk credits voor jullie Mvg Matthias

    • Webmaster schreef:

      Ha Matthias, dank voor je complimenten. Linkje is geen probleem. Wat extra promotie voor Aerofly FS2 kan geen kwaad.

  2. Matthias schreef:

    Hoi Webmaster,

    Welverdiend hoor
    Super, bedankt, ik ga er gelijk mee aan de slag, leuk om zo wat voor elkaar te kunnen betekenen⭐️

  3. Matthias schreef:

    Hoi Webmaster, Ik heb het linkje zojuist geplaatst op onze site, nogmaals reuze bedankt 🙂 http://www.simflight.nl/2017/05/26/prachtige-review-van-aerofly-fs-2-flight-simulator/

  4. Raffles schreef:

    Wat een fijne en leesbare kritiek. Deze sim staat zeker op mijn verlanglijstje.

  5. wielxp schreef:

    Kleine aanvulling. Deze is sim ziet er werkelijk verbluffend realistisch uit in native VR met de Oculus. Alleen jammer dat er nog geen touch control aanwezig is…., maar door de grand canyon vliegen is adembenemend.

  6. Wim Arbouw schreef:

    Super bedankt voor deze zeer afgewogen en realistische review. De voor en tegens zullen voor een ieder anders uitpakken. ORBX heeft trouwens geen Salzburg uitgegeven maar Innsbruck (zie plaatje), maar dat even terzijde.

  7. W.blanken schreef:

    Prima review, maar ik vind niets over bruikbare hardware,Goflight, Vrinsight, FSUIPC en Windows gebruik, alles op 1 monitor en muis bediening?
    Een foto van de opstelling is ook veelzeggend.

    Maar ik ben wel geïnteresseerd in de verdere ontwikkelingen.

    • Webmaster schreef:

      Dank voor deze reactie, wij hebben deze simulator getest met als doel een eerste indruk te geven van het programma Aerofly FS2 zelf. Hiervoor hebben we alleen gewerkt met onze Saitek hardware die verder prima werkte. FSUIPC is overigens een programma dat enkel geschikt is voor FSX/P3D. Wel is bekend dat Aerofly FS2 uitstekend samenwerkt met de Oculus, de VR beleving schijnt geweldig te zijn. Maar nogmaals, wij hebben voor nu alleen de basis getest en niet alle hardware daar omheen.

  8. r schreef:

    L.S.,

    Aerofly FS 2 is beslist geen vliegsimulator! Het is een fraai spel maar meer ook niet. U moet liever geen appels met peren vergelijken.

    • Webmaster schreef:

      Ah, waarschijnlijk een echte kenner! Bedankt voor deze inhoudelijke reactie. 😀

  9. Wim Arbouw schreef:

    Hallo L.S., kan je verdere uitleg geven hoe je tot deze conclusie komt? Ik overweeg om deze simulatie (of spel) aan te schaffen, maar dan wil ik wel weten hoe de vliegeigenschappen zijn? Alvast bedankt!

    • Webmaster schreef:

      Beste Wim, de reactie van deze persoon is totaal ongefundeerd. Zoals je ook in onze review kan lezen heeft Aerofly FS2 zeer veel potentie en mag het zeker de naam Flightsimulator dragen.
      Ook de flight dynamics worden uitvoerig besproken.

  10. PHBAT schreef:

    Wanneer je de flightsimulator/spel eenmaal hebt aangeschaft, zijn dan de updates gratis? of moet men hier dan ook voor betalen! Dat men voor DLC’s moet betalen snap ik. Hetzelfde geldt voor Euro Truck Simulator 2.
    Hierbij zijn de updates gratis.

    • Webmaster schreef:

      Wat verlate reactie i.v.m. vakanties maar eenmaal aangeschaft zijn de toekomstige Aerofly FS2 updates inderdaad gratis, los van de DLC’s die nog uitgebracht gaan worden.

  1. 26 mei 2017

    […] Onze collega’s van FsVisions hebben een uitgebreide en vooral prachtige review geschreven over deze ”nieuwe” sim, Welke nog steeds in de ontwikkelingsfase zit, Maar toch al heel veel te bieden heeft, Met dank aan de Webmaster van FsVisions welke zo vriendelijk was om toestemming te geven voor de link, leuk om zo eens samen te werken!www.fsvisions.nl/review-aerofly-fs-2-flight-simulator/ […]